عملکرد و برنامه‌های آموزش ابتدایی استان روی میز مدیر کل:
برنامه و فعالیت ها خیلی خوب ؛ تحقق «مدرسه تراز» نیازمند تلاش بیشتر
سه شنبه 27 آبان 1404 - 12:40:08

به گزارش تمدن لر، معاونت آموزش ابتدایی لرستان سال گذشته با شعار «توانمندسازی، حمایت و ارتقای کیفیت» کار را پیش برده است؛ شعاری که بنا بر گزارش ارائه‌شده، به اجرای مجموعه‌ای از طرح‌ها و برنامه‌های هدفمند انجامید.

از مهم‌ترین طرح‌های آموزش ابتدایی لرستان، طرح توانمندسازی نیروی انسانی با عنوان «توانا» است؛ برنامه‌ای که ابتدا با آموزش 150 نفر از مدیران میانی آغاز شد و اکنون 80 درصد معلمان و 90 درصد مدیران دوره‌های تعیین‌شده را پشت سر گذاشته‌اند.

همچنین از تابستان تاکنون 570 اجتماع یادگیری در سطح استان شکل گرفته که نشان‌دهنده رویکرد جدید استان در تقویت یادگیری حرفه‌ای و تبادل تجربیات بین معلمان است. گام دوم طرح «توانا» نیز با سرفصل‌های تازه ویژه معلمان، مدیران و راهبران آموزشی از روز جاری  با رونمایی از پوستر آن آغاز شد.

در این میان، طرح «شهید محمودوند» به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات، با هدف شناسایی و جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل اجرا شد. طبق آمار، از 2 هزار 411 دانش‌آموز شناسایی‌شده، تنها 4 درصد به دلیل مشکلات مربوط به آموزش و پرورش (نبود فضای آموزشی در دسترس ) از تحصیل بازمانده بودند و 96 درصد به دلایلی خارج از این مجموعه از جمله معلولیت شدید ذهنی و جسمی ، مهاجرت یا حضور در پیش‌دبستانی از چرخه یادگیری دور مانده بودند.

طرح «حامی» که توجه ویژه بر دانش‌آموزان نیازمند حمایت تحصیلی دارد، سال گذشته 19 هزار نفر درس دانش‌آموز را در سه درس علوم، فارسی و ریاضی طی سه نوبت اول ، نوبت دوم و تابستان پوشش داد. بر اساس گزارش ارائه‌شده، مداخلات آموزشی این طرح موجب رفع نیاز به یادگیری مجدد در بیش از 90 درصد دانش آموزان هدف شده و رضایت خانواده‌ها را نیز به دنبال داشته است. مرحله جدید این طرح اکنون در شش فازدر حال اجراست.

 

برنامه «پنجشنبه‌های طلایی» از شهریور در بستر فضای مجازی آغاز شده و تاکنون با برگزاری 12 جلسه تخصصی و حضور مشاوران، روانشناسان و متخصصان، محتوایی کاربردی برای معلمان و والدین تولید کرده است.

تقویت دوره اول ابتدایی، آموزش ویژه مشکلات یادگیری، توسعه آموزش عمومی قرآن کریم و برنامه‌های هویت‌محور نیز بخشی از اقدامات معاونت ابتدایی اعلام شد.

علاوه بر این، طرح‌هایی همچون نظارت بالینی، تولید محتوای آموزشی، اجرای «چشمه دانایی»، «همدلی»، «کلاس پویا» و « اجرای پویش های محتلف» در مسیر بهبود کیفیت آموزش مدارس استان دنبال شده است.

 

سهرابی: عملکرد رضایت‌بخش است اما  برای رسیدن به مدرسه تراز نیاز به تلاش بیشتر است

 

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان، در این جلسه با قدردانی از زحمات مجموعه ابتدایی، عملکرد تیم همدل و پرتلاش این بخش را «رضایت‌بخش» خواند اما تأکید کرد که تأثیرگذاری برنامه‌ها باید بیش از پوشش کمی، در اولویت قرار گیرد.

سید عیسی سهرابی، همچنین از راه‌اندازی شورای معلمان در مناطق و نواحی استان خبر داد؛ شورایی که قرار است با انتخاب اعضای آن توسط خود معلمان، در تصمیم‌سازی‌ها و هم‌افزایی‌های آموزشی نقش‌آفرینی کند.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان توجه به «هویت ایرانی–اسلامی» را ضرورتی بنیادین دانست و تاکید کرد:

نباید با کلی‌گویی و شعار به جلو برویم؛ لازم است برنامه‌ها به‌صورت واقعی و اثرگذار در ظاهر و محتوای مدارس نمود داشته باشد.

تحلیل نویسنده :

همانطور که همگان می دانندآموزش ابتدایی سنگ‌بنای شکل‌گیری مهارت‌های بنیادین و هویت آموزشی هر دانش‌آموز است.

عملکرد آموزش ابتدایی لرستان نشان می‌دهد این حوزه با تمرکز بر شناسایی بازماندگان، توانمندسازی گسترده معلمان و توسعه برنامه‌های حمایتی، مسیر ارتقای کیفیت را با جدیت دنبال کرده است.

اجرای طرح‌های «توانا» و «حامی» و تشکیل اجتماعات یادگیری، نشان‌دهنده حرکت به‌سوی نظام آموزشی دانش‌محور و معلم‌محور است. همچنین گسترش برنامه‌های هویت بخش، نظارت بالینی و تولید محتوای تخصصی بیانگر نگاه ساختاری و پایدار به بهبود  کیفیت یادگیری در مدارس استان است.

با این حال، پرسش‌ها و تأکیدهای مدیرکل در جلسه  نشان می‌دهد برخی بخش‌ها نیازمند داده‌های دقیق‌تر و حرکت هدفمند به سمت «مدرسه تراز» هستند؛ به‌گونه‌ای که اثر برنامه‌ها در فضای واقعی کلاس درس دیده و لمس شود. هرچند عملکرد یک‌سال اخیر معاونت امیدبخش و همراه با رضایت نسبی بوده، اما سنجش دقیق کیفیت و مشاهده‌پذیری نتایج در مدرسه، حلقه تکمیلی این مسیر است.

خبر وعکس : امین آقامیرزایی


http://tamadonlor.ir/fa/News/26377/برنامه-و-فعالیت-ها-خیلی-خوب-؛-تحقق-«مدرسه-تراز»-نیازمند-تلاش-بیشتر
بستن   چاپ