آخرین مطالب

وضعیت نابسامان بازار مرغ در لرستان

سردرگمی مردم در صف‌های طولانی مرغ / این قصه سر ناتمام دارد گزارش

سردرگمی مردم در صف‌های طولانی مرغ / این قصه سر ناتمام دارد

  بزرگنمایی:
گزارش: فاطمه کردعلیوند

به گزارش پایگاه خبری تمدن لر، گرانی و مشکلات معیشتی و فقر معضلی است که چند سالی گریبان گیر مردم  شده است و فرقی نمی کند دارای چه نوع درآمدی باشی؛ گرانی که باشد همه را درگیر می کند و عرصه را بر بسیاری از فعالیت ها تنگ خواهد کرد.

در سال های اخیر، افزایش قیمت کالاهای فراوانی را تجربه کرده ایم و  شاهد گرانی رب گوجه، میوه، خودرو، بنزین، سیب زمینی و پیاز و حتی پوشک بچه هم بوده ایم؛ این روزها اما در کنار همه مشکلات معیشتی مردم، مرغ هایی که طعم تلخ گرانی می دهند؛ بیش از همیشه خودنمایی می کند و گرانی ها را به رخ می کشد.

همزمانی شیوع کرونا در کشور موج جدیدی از گرانی‌های ناباورانه را در بعضی از کالاهای اساسی مردم ایجاد کرده است و این روزها با افزایش ناباورانه مرغ در بازارهای مختلف کشور،لرستان هم از قافله گرانی ها عقب نماند و گرانی قیمت مرغ دامن گیر استان هم به عنوان یکی از قطب های تولید مرغ کشور شد.

مشکل کمبود مرغ در بازار لرستان به حدی است که تمام ویترین‌های مرغ فروش‌های عمده شهرها خالی است و مراجعه کنندگان با دست‌های خالی به خانه بازمی‌گردند، چند فروشگاهی هم که مرغ پیدا می‌شود مملو از صف‌های طولانی مردم است.

جالب تر این است که اگر هم نخواهی مرغ دولتی بخری مرغ آزاد در بازار نیست اصلا هیچ مرغی به جز سهمیه دولتی که به مرغ فروشی ها عرضه می شود در فروشگاه های استان پیدا نمی شود.

وضعیت نابسامان بازار مرغ و قیمت نوسانی آن در هفته گذشته به یکی از مهم‌ترین موضوعات در جامعه تبدیل شده و هم اکنون نیز نحوه توزیع این محصول پرمصرف در بازار حواشی بسیاری را داشته است.

همچنین وعده مسؤولان برای ساماندهی به وضعیت موجود نیز محقق نشده و هم‌چنان شاهد فروش مرغ با قیمت‌هایی بالاتر از نرخ مصوب و ایجاد صف‌های طولانی برای خرید این محصول در سطح بازار هستیم.

نارضایتی مردم از کمبود مرغ در بازار لرستان
صف های طولانی مرغ موجب گلایه و سردرگمی مردم شده موضوعی که علاوه بر اقتصاد، می تواند سلامت خانواده ها را هم در ایام کرونایی نشانه بگیرد.

فاطمه محمدی  یکی از شهروندان خرم آبادی با انتقاد از کمبود گوشت مرغ، اظهار داشت، کمبود گوشت مرغ تا این حد سابقه نداشته و موجب نگرانی خانواده‌ها شده است وی می گوید من از یک هفته گذشته هر بار که برای خرید مرغ به فروشگاه مراجعه کرده‌ام هر بار شنیدم که همین الان تمام شده و همچنین عنوان می‌کنند که مرغ کمی با نرخ دولتی به بازار می‌آید و بسیار سریع هم تمام می‌شود.

رضایی دیگر شهروند خرم آبادی تصریح کرد: یک هفته دنبال خرید مرغ بودم اما پیدا نکردم اما در نهایت موفق شدم از خیابان ناصرخسرو کیلویی 32 تومن خریداری کنم.

یکی دیگر از شهروندان در این باره به خبرنگار ما گفت: روز پنج شنبه برای خرید مرغ به هر مرغ فروشی سر زدم نتوانستم مرغ پیدا کنم و در نهایت مجبور شدم برای خرید یک مرغ به آن سر شهر بروم.

آقای مجیدی دیگر شهروند در مصاحبه با خبرنگار پایگاه خبری تمدن لر گفت: مردم توان خرید گوشت قرمز و ماهی را ندارند و فقط مرغ است که آن هم به خاطر گران شدنش، مردم کمتر می‌توانند آن را بخرند. سفره مردم با این سیاست‌های غلط و گرانی‌ها کوچک و کوچک‌تر شده و کسی هم پاسخگو نیست.

لزوم مشارکت مردم برای جلوگیری از خروج مرغ در سامانه هوشمند توزیع

برای اطلاع از آخرین وضعیت تنظیم بازار مرغ معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی لرستان به رسانه‌ها اظهار کرد: در چهارماه نخست امسال 15 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در سطح استان انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 12 درصد افزایش داشته است.

وی وضعیت تولید مرغ در استان را مطلوب دانست و افزود: ماهانه حدود 6 هزار تن میزان تولید مرغ در استان بوده، این در حالی است که میزان مصرف ماهانه گوشت مرغ چهار هزار و 500 تن می‌باشد.

نجیب‌زاده با اشاره به تولید 950 تن گوشت مرغ در 2 ماهه ابتدایی سال، افزود: با این وجود به دلیل کاهش جوجه‌ریزی در مناطق جنوبی کشور، شاهد کاهش تولید مرغ نیز هستیم و فشار به استان‌هایی که تولید بالایی دارند، وارد می‌شود. وی ادامه داد: سالانه میزان تولید استان بیش از 75 هزار تن است و میزان مصرف 50 هزار تن، حال اینکه به دلیل کاهش تولید و جوجه‌ریزی شاهد افزایش قیمت این محصول شدیم که این اختلاف قیمت ایجاد شده در برخی مناطق فرصت را برای سودجویان برای خارج کردن مرغ  فراهم کرد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی لرستان با تاکید بر لزوم مشارکت مردم برای جلوگیری از خروج مرغ در سامانه هوشمند توزیع، گفت: در این سامانه کد ملی درخواست نشده و سهمیه بالاتر از میانگین مصرف روزانه و سالانه پیش‌بینی شده است.

نجیب‌زاده با اشاره به رصد شبانه‌روزی نیروهای نظارتی بر مراحل تولید تا توزیع گوشت مرغ، اظهار داشت: طی روزهای آینده روال عادی را در این زمینه خواهیم دید، سالانه 42 تا 45 میلیون قطعه جوجه ریزی در سطح استان انجام می‌شود.

وی میانگین مصرف روزانه استان را 130 تن عنوان و خاطرنشان کرد: روزانه به همین میزان کشتار و یا بالاتر را در استان شاهد بودیم، ضمن اینکه به دنبال افزایش 15 درصدی کشتارها در روزهای پیش‌رو هستیم.

آیا مسئولان  فقط نظاره‌گرند؟

بازار همچنان راه خود را ادامه می‌دهد و براساس تحقیقات میدانی خبرنگاران پایگاه خبری تمدن لردر اکثر نقاط استان، مرغ گرم با قیمت اعلامی مسئولان و کمیته‌ها و .... عرضه نمی‌شود و آنچه در فروشگاه‌های بزرگ برای مصرف کننده تدارک دیده شده است هم کفاف همه متقاضیان را نمی‌دهد.

با توجه به وضعیت موجود در خصوص نحوه توزیع اقلام اساسی در بازار، ضرورت اصلاح و بازنگری در نظام توزیع بیش از پیش احساس می‌شود که در این صورت ضمن قطع دست دلالان از بازار که سبب نابسامانی و افزایش قیمت در بازار می‌شوند از بروز چنین صف‌هایی برای خرید مواد غذایی مورد نیاز مردم نیز جلوگیری به‌عمل خواهد آورد.

لذا مسؤولان امر می‌توانند با افزایش نظارت‌های خود از درب مرغداری‌ها تا کشتارگاه و عرضه در سطح بازار و کوتاه کردن دست دلالان از این چرخه مقابل افزایش قیمت و نابسامانی‌ها در بازار بیاستند و شاهد به تعادل رسیدن قیمت مرغ در بازار و توزیع مناسب و بدور از مشکل آن باشیم.

در این بین نباید نقش برخی سودجویان در نابسامانی توزیع و عرضه مرغ را که با قاچاق و گاها احتکار کالا موجب ایجاد مشکلات مختلف برای مردم می‌شوند را نادیده گرفت.
در طول روزهای گذشته با هوشیاری مسؤولان، قوه قضائیه، نیروهای نظامی و انتظامی، اخباری در خصوص توقیف محموله مرغ قاچاق در شهرهای مختلف استان و دستگیری عوامل قاچاق منتشر شد که امید است با تداوم نظارت کافی و کامل مسؤولان امر شاهد کاهش قیمت و توزیع عادی گوشت مرغ در سطح استان باشیم.


گزارش: فاطمه کردعلیوند /پایگاه خبری تمدن لر


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اقدام لازم برای حفظ اموال فرهنگی در بروجرد

10 اردیبهشت آخرین فرصت ارسال اثر به رویداد ملی جوانی جمعیت

تجمع مردم خرم آباد در حمایت از اجرای طرح نور

رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی لرستان منصوب شد

تاسیس شهرداری منطقه 4 و دو سازمان در شهرداری خرم آباد

برگزاری نخستین نشست تخصصی شعر معاصر بنیاد ایران شناسی شعبه لرستان در سال 1403

بسته‌های همراه اول ویژه حج 1403 اعلام شد

سپاه برای برطرف کردن مشکلات لرستان در کنار دولت است

کنکور بسترساز پیشرفت‌های علمی است که باعث حماسه «وعده صادق» شد

بسته‌های همراه اول ویژه حج 1403 اعلام شد

تمامی نهادها، دستگاه‌ها و ارکان نظام در استان متحد و متعهد اقدام کرده تا به پیشرفت و توسعه استان برسیم

پنج هزار میلیارد ریال برای تکمیل طرح های آب منطقه ای استان تخیص یافت

تاکید بر رفع موانع تملیک جهت احداث سایت همراه اول و اجرای پروژه های فیبرنوری

تکمیل آبرسانی به 162 روستا تا پایان سال جاری در لرستان

کاهش 33 میلیون متر مکعبی حجم آب حوضه کارون بزرگ در لرستان

پسربچه 5ساله خاله خود را به ضرب گلوله کشت

اولین کاروان از لرستان به حج عمره اعزام می‌شود

47 خرده‌فروش و قاچاقچی مواد مخدر در لرستان دستگیر شدند

پلمپ دندانپزشکی و کلینیک غیرمجاز در خرم آباد

کشف بیش از 5 هزار لیتر نفت سفید در یک انبار

برگزاری جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان +عکس

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز 110 میلیمتر پلی اتیلن در چگنی

سرنانوازی جز لاینفک موسیقی لرستان است

تمدید گواهینامه بین المللی استانداردهای سیستم مدیریت یکپارچه IMS در شرکت گاز استان لرستان

شفقت استاندار لرستان شد

کاهش 5 درصدی مالیات تولید با هدف تحقق شعار سال

راه‌اندازی قرارگاه‌های جهادی در مناطق حاشیه‌ای لرستان

جاعلان اسناد و مدارک در دام پلیس لرستان

بیشه خرم‌آباد از بین 8 روستای گردشگری کشور برای ثبت جهانی انتخاب شد

75 میلیارد تومان اعتبار خرید تجهیزات مدارس لرستان در سال جاری

جسد جوان غرق شده در رودخانه سزار لرستان پس از 12 روز پیدا شد

شرکت مخابرات ایران، پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی دریافت کرد

اجرای طرح تشدید نظارت بر کالاهای اساسی در لرستان

نواختن زنگ سلامت در مدارس لرستان

ثبت همزمان تصویر 4 قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه

یونس بهاروند مدیرکل آموزش و پرورش لرستان شد

افتتاح مجتمع آوای کوچه فیلم گام اول در تحقق شعار سال در لرستان

کسب مقام اول ورزشکار لرستانی در مسابقات انتخابی تیم ملی کاراته

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین رشد منابع را رقم زد

ضد عفونی و لایروبی آبشخورهای مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست لرستان

پیش بینی ذخیره 600 هزار تن گندم در لرستان

صادرات 20 تنی ماهی ظرف یک ماه اول سال

کلاهبردار سکه‌های تقلبی در الیگودرز دستگیر شد

گام بزرگ بانک رفاه کارگران در احیای واحد های تولیدی وصنعتی وجهش تولید در لرستان

سفر ارزیاب یونسکو به لرستان برای ثبت جهانی«فلک‌الافلاک»

ابلاغ نرخ جدید کرایه تاکسی به فرمانداری خرم آباد

سامانه نسخه الکترونیک در حال به‌روزرسانی‌ست/پذیرش موقت نسخه‌های الکترونیکی

تماشاخانه سیار کانون میهمان کودکان و نوجوانان خرم آباد

بهره برداری از 71 طرح درمانی طی دو سال گذشته در لرستان

آسفالت 87 کیلومتر از راههای روستایی لرستان