آخرین مطالب

آئین اختتامیه یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی استان لرستان برگزار شد فرهنگی

آئین اختتامیه یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی استان لرستان برگزار شد

  بزرگنمایی:
آئین اختتامیه یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی استان لرستان با معرفی ۲۱۰ برگزیده برگزار شد.

آئین اختتامیه یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی استان لرستان با معرفی 210 برگزیده برگزار شد.
به گزارش
پایگاه خبری تمدن لر به نقل از خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در لرستان، آئین اختتامیه یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی استان لرستان پیش از ظهر امروز سه‌شنبه (6 اردیبهشت) با حضور فرشته طهماسبی، مدیر‌کل کتابخانه‌های عمومی استان، صارم رضایی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان، عبدالمجید کشوری، مدیرکل زندان‌های استان، سامان سپهوند، رئیس حوزه هنری استان، حجت‌الاسلام احد عبدالهی مدیر حوزه علمیه استان، حجت‌الاسلام قاسم متقی‌نیا، دبیر کانون‌های خدمت رضوی استان، شاهدخت فتحی بیرانوند، مدیرکل بیمه سلامت استان، محمود زرین‌جویی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان، محمدباقر احمدی، معاون سیاسی امنیتی فرمانداری خرم‌آباد، رضا بیرانوند، رئیس شورای شهر خرم‌آباد و جمعی از برگزیدگان این رویداد در محل سالن آمفی‌تأتر هلال احمر استان برگزار شد.
 طهماسبی، به بیان گزارشی از روند برگزاری جشنواره پرداخت و افزود: در لرستان هر ساله با توجه به ارادتی که به ائمه اطهار‌(ع) وجود دارد هم در تعداد شرکت‌کنندگان و هم در برگزیدگان جز استان‌های برتر هستیم.
 وی افزود: یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی به دو شیوه آنلاین و مکتوب برگزار شد و 13 هزار و 871 نفر در این دوره مشارکت داشتند که از این تعداد 12 هزار و 322 نفر در بخش آنلاین و هزار و 549 نفر در بخش مکتوب ویژه زندانیان استان شرکت کردند که این بخش همواره با همکاری خوب مسئولان زندان استان مورد حمایت قرار گرفته است.
 مدیر‌کل کتابخانه‌های عمومی استان گفت: جشنواره رضوی در سه رده خردسال و کودک، نوجوان و جوان و بزرگسال برگزار شد که در بخش‌های چهارگزینه‌ای 11 هزار و 503 نفر، نقاشی هزار و 171 نفر، پویش 698 نفر، تولید آثار هنری 40 نفر، داستانک‌سرایی 216 نفر، شعرسرایی 51 نفر، قصه‌گویی 96 نفر، مروجان فرهنگ رضوی 82 نفر، چاپ و انتشار 14 نفر شرکت‌کننده در استان لرستان بودند.
 طهماسبی با اعلام این‌که از بین شرکت‌کنندگان دو نفر برگزیده ملی و از کل استان 210 نفر برگزیده شده‌اند افزود: با توجه به شرایط حاکم بر جامعه و این نکته که همه هم‌استانی‌ها امکان دسترسی به اینترنت ندارند این تعداد برگزیده موفقیت خوبی برای استان محسوب می‌شود.
 وی گفت: در بخش فردی 152 برگزیده و در بخش خانواده 11 خانواده (به تعداد 38 نفر) و در بخش مکتوب که از زندان‌ها‌ی استان بودند 20 نفر برگزیده شدند.
 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ادامه داد: با توجه به این‌که هدف جشنواره ترویج فرهنگ مطالعه و ترویج فرهنگ رضوی و معرفی تألیفاتی در این زمینه است وجود بخش‌های گوناگون در این جشنواره نشان‌دهنده این است که این هدف را پوشش می‌دهد.
 طهماسبی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت نقش ترویج فرهنگ مطالعه در سنین کودکی پرداخت و افزود: فرهنگ مطالعه باید در کودکی نهادینه شود و به آن توجه شود، اگر کودکی مطالعه صحیح را یاد بگیرد و اثر آن را حس کند و به دنبال مطالعه خواهد رفت، در جشنواره کتابخوانی رضوی نیز کودکان در بخش نقاشی و قصه‌گویی می‌توانستند مشارکت داشته باشند که مورد استقبال نیز قرار گرفت.
 وی گفت: خانواده‌ای که اهل مطالعه باشند و پدر و مادر کتاب به دست باشند می‌توانند مروجین خوبی برای ترویج فرهنگ مطالعه باشند، اگر کودک روش صحیح مطالعه را یاد بگیرد به سمت مطالعه می‌رود و برعکس این نیز صادق است و ممکن است از مطالعه نیز متنفر شود، در بخش خانوادگی جشنواره رضوی نیز تمهیداتی برای کمک به این فرهنگ اندیشیده شده بود.
 طهماسبی با بیان این‌که مدارس دومین مکانی هستند که به ترویج فرهنگ مطالعه کمک می‌کنند افزود: کتابداران در این دوره جشنواره رضوی برای سنین مختلف نوجوانان، و جوانان با مدارس در ارتباط بودند و تأکید اداره کل کتابخانه‌های استان بر این است که این ارتباط برای ترویج این فرهنگ بیشتر نیز باشد.
 وی در پایان افزود: برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های دولت و نظام آموزشی، باید به گونه‌ای باشد که فرزندان با تکلیف به سمت مطالعه نروند و حمایت‌های خوبی از طرف دولت از مولفین و نویسندگان که می‌توانند مشوقین خوبی برای ترویج فرهنگ مطالعه باشند صورت بگیرد.
 حجت‌الاسلام متقی‌نیا در این مراسم ضمن تشکر از دست‌اندرکاران یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی استان لرستان گفت: راه نجات، به‌ تاکید پیامبر،  بازگشت به قرآن و عترت در تاریخ ثبت و ضبط شده است.
 وی افزود: ماه رمضان ماه بهار قرآن است و رستاخیزی برای بازگشت به راه نجاتی است که پیامبر اکرم فرموده‌اند و جا دارد از همه خادمان قرآن در استان لرستان برای آنچه انجام شده تقدیر، تشکر کنیم.
وی افزود هر میزان که به قرآن نزدیک شدیم سالم ماندیم و آنگاه که از قرآن فاصله گرفتیم آسیب دیدیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان ویژگی‌های امام رضا‌(ع) پرداخت و افزود: این‌که امام رضا‌(ع) بیش از 1200 سال است مهمان ایرانی‌ها است را باید تصحیح کنیم؛  ایرانی‌ها مهمان خوان کرم و لطف و عنایت سلطان علی‌بن موسی‌الرضا و مدیون امام رضا(ع) هستیم.
 در بخش دیگری از این برنامه حجت‌الاسلام عبدالهی گفت: یکی از اهداف بعثت تعلیم و تربیت و علم‌آموزی است، واژه علم در قرآن بدون مشتقاتش حدود 80 بار به کار رفته است و این نشان‌دهنده اهمیت و ضرورت علم را در همان سال‌های آغازین صدر اسلام است.
 وی افزود: در آیات اولیه‌ای که بر پیامبر نازل شد  از آیه «اقرا باسم ربک الذی خلق»  بر خواندن، علم‌آموزی و مطالعه تأکید شده و در روایاتی که از ائمه نقل شده به‌عنوان یک فریضه به مطالعه سفارش شده است.
 حجت‌الاسلام عبدالهی گفت: از فلسفه‌های تأسیس دارالعلم و  بیت‌الحکمه احداث کتابخانه‌ها بود که زمان خلفای عباسی یکی از شاخصه‌‌های تمدن بودند و کتاب و کتابخوانی سرگذشت دیرینه‌ای در اسلام دارد.
 وی افزود: در قرن چهارم مسجد جامع دمشق تاسیس شد و همگام با ساخت آن بحث احداث کتابخانه و کتابخوانی ایجاد شد همچنان که در روایات نیز داریم که یک ساعت تفکر و تأمل کردن بالاتر از 70 سال عبادت ناآگاهانه است.
 وی با تأکید بر این‌که رهبر انقلاب نیز بر قرار گرفتن کتاب در در سبد کالاهای خانواده تأکید دارند افزود: با نگاهی به سابقه درخشان تمدن اسلامی و نهضت ترجمه خواهیم دید که خزانه‌داران و دولتمردان برای این‌که کتاب و کتابخوانی فرهنگ شود هزینه می‌کردند، اینک با گذشت 40 سال از انقلاب آن‌گونه که باید به این فرهنگ پرداخته نشده است، باید به مباحث مهم‌تری همچون نمایه‌زنی می‌پرداختیم که محقین ما راحت‌تر تحقیقات خود را انجام دهند و این رسالتی است که برعهده برگزیدگان جشنواره‌های مختلف کتابخوانی خواهد بود.
 حجت‌الاسلام عبدالهی با ابراز رضایت از میزان مشارکت و برگزیدگان جشنواره رضوی لرستان گفت: با این حال برگزاری این جشنواره‌ها و آمار شرکت‌کننده‌ها و رقم زدن تمدن نوین اسلامی کتابخوانی باید فرهنگ همگانی شود و همه نهادها ازجمله خانواده، آموزش و پرورش، دوستان، صدا و سیما و دانشگاه‌ها ... پای کار باشند که فرهنگ مطالعه که خود اتفاقا یکی از جهاد‌های تبیین است و در دستور کار باشد که مقدمات تمدن نوین اسلامی فراهم ‌شود و زمینه‌های ظهور را فراهم کنیم و ان‌شاالله شاهد آرمان‌شهر مهدوی باشیم. 
در پایان به دلیل شرایط کرونایی از برگزیدگان شهر خرم‌آباد تجلیل به عمل آمد و هدایای سایر برگزیدگان برای آن‌ها ارسال می‌شود.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

دومین همایش ملی کسب و کار نوین در حوزه مهندسی برق و کامپیوتر

شهادت 151 محیط بان در محافظت از محیط زیست کشور

اهدای 14 سری جهیزیه به 14 زوج تحت پوشش بهزیستی لرستان

ضرورت توجه به اشتغال جوانان و معیشت مردم

برگزاری همایش بزرگ تجلیل از روابط‌عمومی‌های لرستان

کاهش 20 درصدی آبرسانی سیار به روستاهای لرستان

چاپ کتاب «سنگتراشان؛ محوطه‌ای از عصر آهن در پیشکوه لرستان» در بلژیک

پرداخت بیش از 125 میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی در استان لرستان

واگذاری بخشی از اراضی ملی لرستان برای طرح‌های کشاورزی

دستگیری قاتل فراری در خرم‌آباد

آغاز واگذاری اینترنت فیبر نوری منازل و مشاغل در لرستان

انتقال مفاهیم تربیتی و تعالی جامعه با هنر نمایش امکان پذیراست

کسب رتبه دوم دانشگاه علوم پزشکی لرستان  در گزارش سلامت نوروزی و ماه مبارک رمضان در کشور

صعود مشترک کوهنوردان لرستان و خوزستان به قله آسیاباد

کسب رتبه دوم کشور در جذب اعتبارات ورزشی

کشف جنازه 4 نفر در مجمتع هزار دستگاه خرم‌آباد

کشف انبار 12 میلیاردی کالای قاچاق در لرستان

جشنواره تجلیل از خانه‌های محیط زیست برتر کشور در لرستان برگزار می شود

نمایندگان مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس انتخاب شدند

پنجمین جشنواره هیجار در الیگودرز برگزار می شود

2500 نیروی پلیس تأمین امنیت انتخابات در خرم‌آباد و چگنی را برعهده دارند

عروس داماد خرم آبادی پای صندوق رأی

فعالیت 430 شعبه اخذ رای در حوزه انتخابیه خرم آباد و‌ چگنی

پایداری شبکه ارتباطی شعب اخذ رای استان لرستان

اعزام بیش‌ از 3000 لرستانی به مناطق عملیاتی غرب کشور

حدود 500 هکتار از مزارع کشاورزی استان از طریق فاضلاب آبیاری می‌شود

فردا؛ برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس در لرستان

بیمه محصولات زراعی در لرستان 22 درصد افزایش پیدا کرد

آمادگی استان لرستان برای آغاز فصل خرید گندم و کلزا

برگزاری نشست تخصصی شاهنامه خوانی بنیاد ایران شناسی شعبه لرستان در سال 1403

کشف 200 کیلو تریاک در پوشش بار گوجه در پل زال

معارفه سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان

مشکل منابع مالی پروژه راه آهن دورود به خرم آباد مرتفع شده است

کمک 27 میلیارد تومانی هلال احمراستان به نیازمندان

بهره برداری از ورزشگاه 15 هزار نفری خرم آباد؛ بزودی

بهره برداری از 16 هزار تخت بیمارستانی در دولت سیزدهم

لغو پرواز شماره 321 تهران - خرم آباد

پیام تبریک سردار نعمت الله باقری به جهادگران عرصه سازندگی

افزایش 250 درصدی جذب ورزشکار در هیأت بولینگ و بیلیارد لرستان

سرپرست جدید هیات ورزش کارگری لرستان منصوب شد

متخلفان صید ماهی در تور محیط بانان لرستان

جهاد آبرسانی در 125 روستای لرستان

تأمین دارو و واکسن مورد نیاز دامداران و مرغداران لرستانی

تالار افلاک خرم آباد پلمب شد

2 گروه صیادی و شکارچی غیرمجاز در پلدختر دستگیر شدند

مسکن و اشتغال جامعه ایثارگر نیازمند حمایت ویژه است

پرداخت 49 میلیارد تومان تسهیلات خوداشتغالی به دانشجویان و دانش‌آموختگان

آغاز متفاوت اختتامیه جشنواره رسانه‌ای «بر بلندای حضور» با هنرنمایی قدیمی‌های تئاتر لرستان

برخی از ادارات استان مقید به رعایت قانون «م.الف» نیستند

لزوم ایجاد بازارچه دائمی برای مشاغل خرد خانگی در لرستان