آخرین مطالب

حراجی‌های فصلی، ترغیب مشتری برای خرید" گران‌های ارزان نما " گزارش

حراجی‌های فصلی، ترغیب مشتری برای خرید" گران‌های ارزان نما "

  بزرگنمایی:
روزهای گرم سال به پایان رسیده و آرام‌آرام لباس‌های پاییزی جای خود را در کمد خانه باز می‌کنند، اما در بازار، ویترین لباس‌های خنک و تابستانه برخی مغازه‌ها رنگارنگ‌تر و حراجی‌های فصلی آغاز شده است.

روزهای گرم سال به پایان رسیده و آرام‌آرام لباس‌های پاییزی جای خود را در کمد خانه باز می‌کنند، اما در بازار، ویترین لباس‌های خنک و تابستانه برخی مغازه‌ها رنگارنگ‌تر و حراجی‌های فصلی آغاز شده است.

به گزارش تمدن لر به نقل از ایرنا برخی خیابان های مرکز شهر این روزها شلوغی عجیبی دارد، نه دعوا شده و نه تصادفی در کار است، حراجی های فصلی لباس آغاز شده است و بر خلاف سال های قبل که اکثرا بانوان از این حراجی ها استقبال می کردند امسال تعداد آقایان هم چشمگیرتر شده است.

در یکی از فروشگاه های به اصطلاح برند فروش چند شاگرد مغازه جدید به چشم می خورد، کارشان این است که در پیاده رو تخفیف های پاییزه را جار بزنند تا عابران برای ورود به فروشگاه ترغیب شوند، الحق که خوب هم این کار را بلد هستند، به نظر می رسد این کار تخصصی و توانایی هایی از جنس روابط عمومی، اعتماد به نفس، شم بازاری و البته سر و شکل ظاهری مورد قبولی هم می خواهد.

یکی از آنها کاغذهای کوچکی که لیست حراجی ها را در آن نوشته اند به مردم و عابران می دهد، دیگری چند دست لباس زنانه و مردانه تابستانی و سبک را روی دست گرفته و "تخفیف 50 درصد" از زبانش نمی افتد.

"50 درصد"!!ترغیب می شوم و به داخل مغازه می روم، اینجا هم تبلیغات گسترده است، پلاکاردهایی با خط قرمز بزرگ در جای جای فروشگاه است، "تخفیف 5 تا 50 درصد"، از مانتو و روسری و انواع لباس تابستانی زنانه و دخترانه تا تی شرت های رنگی و پیراهن های به اصطلاح " هاوایی" مردانه.

حدود 10 تا اتاقک پرو دارد، همه شان پر هستند و تعدادی هم درحالیکه چند دست لباس بر روی دست گرفته اند، در صف ایستاده اند، چقدر اینجا همه چیز با هیجان است، انگار که هرکسی می خواهد سهمش را از این تخفیف 5 تا 50 درصدی بردارد و در دلش قند آب شود که فلان برند را ارزان خریده است.

از مغازه دار می پرسم چطور با 50 درصد تخفیف برای برخی لباس ها متضرر نمی شوید؟ با کمی اکراه و خنده ای مصنوعی می گوید، همینکه اصل پول را در می آوریم و مردم هم راضی هستند کافی است.

دوباره می پرسم یعنی تا حالا برای لباس ها تا 50 درصد قیمت واقعی از مردم پول گرفته اید؟ این بار اخم ها را بیشتر در هم می کشد و طفره می رود، می گوید او فقط یک شاگرد مغازه است و از این چیزها خبر ندارد.

حراجی‌های فصلی، ترغیب مشتری برای خرید

از مغازه بیرون می آیم و به صف نیمه شلوغ پیاده رو نگاه می کنم، همه با ذوق و شوق از حراجی دم می زنند و منتظر هستند با کمتر شدن جمعیت داخل مغازه، نوبتشان برسد و از این تخفیف های به ظاهر سخاوتمندانه بهره مند شوند.

خانمی که 2 جفت کفش تابستانی خریده است می گوید قبلا هر جفت از این کفش ها 350 هزار تومان بود ولی الان 2 جفت را 400 هزارتومان خریده است.

وی افزود: گرچه فصل استفاده از این نوع کفش گذشته است اما برای خرید آنها در سال بعد باید پول بیشتری بدهد به همین دلیل اکنون که فصل حراجی ها رسیدهاقدام به خرید کرده است.

آقایی هم که از یکی از مغازه های برند فروش پیراهنی را به قیمت 350 هزار تومان خریده است می گوید نمی دانم قبلا دیده بودم که قیمت این پیراهن 500 هزار تومان است ولی اکنون فروشنده قیمت اصلی را 700 هزار تومان نصب کرده و با تخفیف 50 درصد 350 هزار تومان می فروشد.

او همچنین گفت که مهم این است که پیراهن مورد نظرم را با قیمت کمتری نسبت به گذشته خرید کرده ام و از این خرید راضی هستم.   

بسیاری از مراکز فروش و فروشگاه های بزرگ عرضه لباس این روزها با پایان یافتن روزهای سرد سال، حراجی یا همان فروش فوق العاده خود را آغاز کرده اند، اقدامی که بیشتر مردم از آن استقبال و در اواخر بهمن نیز همین روال را دنبال می کنند، منتها آن زمان با حراجی لباس های زمستانه.

اما به نظر می رسد اصل کار موضوع دیگری است و این حراجی های به ظاهر سخاوتمندانه نه تنها با هدف کمک به سبد خرید مردم نیست بلکه به نوعی نجات دهنده مغازه داران از انبار شدن لباس هایی است  که سال بعد دیگر، قدیمی می شود، خیال راحت برای تامین هزینه هنگفت اجاره مغازه و البته پاس شدن چک هایی است که دست توزیع کنندگان عمده لباس دارند.

حراجی‌های فصلی، ترغیب مشتری برای خرید

حراجی بدون مجوز غیرقانونی است

یک کارشناس نظارت و بازرسی بازار می گوید: حراجی های بالای 50 درصد تخفیف باید با هماهنگی اتحادیه مربوطه و مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت باشد که معمولا این مهم جدی گرفته نمی شود.

به گفته حسین دالوند برای اعلام حراجی 50 درصد باید زوایای مختلفی از جمله سایر اصناف مشابه بررسی شود تا در صورت ضررکرد آنها، از انجام حراجی ممانعت شود که متاسفانه این روند در بسیاری از موارد طی نمی شود و حراجی صورت می گیرد.

وی تاکید کرد: باتوجه به اینکه 50 درصد تخفیف، قیمت بسیار بالایی است باید فاکتور خرید و فروش های قبل نیز بررسی شود تا چنانچه گرانفروشی صورت گرفته باشد برخورد قانونی اعمال شود که با این موارد برخورد چندانی صورت نمی گیرد.

به گفته دالوند کمبود نیروی بازرس در بازار و همکار بودن بازرسان صنف مربوطه با فروشگاه های مورد نظر، مشکلات مالی و اجاره بهای سنگین واحدهای صنفی و مواردی در قالب رودربایستی و دوستی، از جمله اصلی ترین دلایل این امر هستند.

هرچند رییس اتاق اصناف لرستان پاسخگوی ایرنا نبود تا این مساله بیشتر بررسی شود اما در مصاحبه با رییس پیشین اتاق استان مطرح شد که بیشترین حراجی های فصلی در این صنف صورت می گیرد و مابقی اصناف تا حدودی زیادی از فروش فوق العاده و تخلفات احتمالی به دور هستند.

حراج 20 تا 25 درصدی منطقی است

به گفته منوچهر اسبکوه حراج یا فروش فوق العاده از 20 تا 25 درصد منطقی است چراکه با درنظر گرفتن اینکه واحدهای گران فروش در طول سال 30 درصد به قیمت اجناس اضافه کنند در حراجی های 20 تا 25 درصد تخفیف، متضرر نمی شوند و حتی سودهای کمی هم دارند.

وی اظهار داشت: صنف پوشاک و کفش به ویژه در زمان تغییر فصل، بیشترین حراجی ها را دارد چراکه فروشنده ترجیح می دهد اجناس خود را با سود کمتر یا حتی به قیمت فاکتور به فروش برساند تا اینکه  سرمایه او تا یکسال و فصل مناسب بعدی به اصطلاح راکد شود و فریز بماند.

وی گفت: واحدهای صنفی ملزم هستند برای فروش فوق العاده، به اتاق اصناف مراجعه، فاکتورهای خرید را ارائه کنند و مجوز بگیرند که به طور معمول چنین اتفاقی رخ نمی دهد و در برخی مواقع کالاهای قاچاق در قالب فروش فوق العاده به مردم عرضه می شود.

به گفته اسبکوه، به طور معمول، شهروندان با مشاهده حراجی ها به خیال خرید جنس ارزان به این مراکز مراجعه می کنند که دیده می شود گاهی ازدحام مردم برای یافتن اجناس ارزان بسیار می شود اما باید توجه داشت همه این حراجی ها واقعی نیستند و مردم هم قادر به تشخیص قیمت اصلی نمی شوند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه حراجی ها در بازار عمومی و در معرض دید صورت می گیرد کمتر شهروندی به تخلفات احتمالی شک می کند از طرفی کمبود بازرس در اتاق اصناف عامل مهمی در خصوص فقدان نظارت کافی در این زمینه است.

این فعال اقتصادی اضافه کرد: در مواردی نیز واحدهای صنفی به دلیل اجاره بهای سنگین مغازه و نوسانات بازار، مجبور به حراجی می شوند که در این موارد، حراج به نفع مردم است و سود بسیار کمی دارد چراکه صاحب مغازه بین سود کمتر و فریز شدن سرمایه در مدت طولانی، گزینه اول را انتخاب می کند.

به گفته اسبکوه 17 هزار واحد صنفی در خرم آباد و بیش از 53 هزار واحد در لرستان وجود دارد و تعداد بازرسان اتاق اصناف مرکز استان تنها هشت نفر است که بدون شک قادر به بازرسی و نظارت بر تمامی واحدها از جمله حراجی های فصلی نیستند.

وی اظهار داشت: در این راستا مردم، عامل اصلی هستند و باید در صورت مشاهده تخلفات احتمالی و حراجی های غیر متعارف به ویژه توسط فروشندگان نمایندگی و برندهای معتبر، مراتب را اطلاع دهند.

با توجه به اظهارات و مشاهدات مطرح شده، به نظر می رسد تعداد کمی از حراجی یا همان فروش های فوق العاده فصلی به طور کامل به نفع مردم و بدون سود است، بلکه حتی در مواردی به ویژه در حراجی برندهای مختلف کفش و پوشاک، این مردم هستند که با خرید یکجا و متمرکز از این واحدها، فروشندگان را از ضرر کرد مالی و راکد ماندن سرمایه آنها در قالب اجناس، نجات می دهند چراکه برندی که در طول سال اتیکت قیمت را رعایت نمی کند و قیمت اجناسش در مقایسه با سایر کالاهای مشابه بسیار بیشتر است، در حراجی ها با نصب قیمت بر روی اجناس خود، درصدی را به عنوان تخفیف اعلام می کند.

اینطور به نظر می رسد که این واحدهای شناخته شده در سطح شهر، در طول سال، اجناس را نه با سود 30 درصد، بلکه بیشتر از 50 درصد قیمت واقعی به مردم می فروشند و با حراجی های به طور متوسط 25 تا 30 درصد هم علاوه بر سود دوباره، مورد توجه و مقبولیت مردم قرار می گیرند.

اینگونه است که حراجی ها آنطور که مردم فکر می کنند کاملا به نفع همه نیست و حتی در مواقعی، خرید اجناس حراج شده توسط برندها بازهم گران تمام می شود.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

آغاز ضبط مناظرات دور دوم انتخابات؛ اوایل هفته آینده در لرستان

ارائه ی خدمات تخصصی در مناطق محروم وظیفه ی ماست

برپایی بیمارستان تخصصی صحرایی شهدای حاج عمران در منطقه فرهادآباد شهرستان دلفان

اقدام لازم برای حفظ اموال فرهنگی در بروجرد

10 اردیبهشت آخرین فرصت ارسال اثر به رویداد ملی جوانی جمعیت

تجمع مردم خرم آباد در حمایت از اجرای طرح نور

رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی لرستان منصوب شد

تاسیس شهرداری منطقه 4 و دو سازمان در شهرداری خرم آباد

برگزاری نخستین نشست تخصصی شعر معاصر بنیاد ایران شناسی شعبه لرستان در سال 1403

بسته‌های همراه اول ویژه حج 1403 اعلام شد

سپاه برای برطرف کردن مشکلات لرستان در کنار دولت است

کنکور بسترساز پیشرفت‌های علمی است که باعث حماسه «وعده صادق» شد

بسته‌های همراه اول ویژه حج 1403 اعلام شد

تمامی نهادها، دستگاه‌ها و ارکان نظام در استان متحد و متعهد اقدام کرده تا به پیشرفت و توسعه استان برسیم

پنج هزار میلیارد ریال برای تکمیل طرح های آب منطقه ای استان تخیص یافت

تاکید بر رفع موانع تملیک جهت احداث سایت همراه اول و اجرای پروژه های فیبرنوری

تکمیل آبرسانی به 162 روستا تا پایان سال جاری در لرستان

کاهش 33 میلیون متر مکعبی حجم آب حوضه کارون بزرگ در لرستان

پسربچه 5ساله خاله خود را به ضرب گلوله کشت

اولین کاروان از لرستان به حج عمره اعزام می‌شود

47 خرده‌فروش و قاچاقچی مواد مخدر در لرستان دستگیر شدند

پلمپ دندانپزشکی و کلینیک غیرمجاز در خرم آباد

کشف بیش از 5 هزار لیتر نفت سفید در یک انبار

برگزاری جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان +عکس

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز 110 میلیمتر پلی اتیلن در چگنی

سرنانوازی جز لاینفک موسیقی لرستان است

تمدید گواهینامه بین المللی استانداردهای سیستم مدیریت یکپارچه IMS در شرکت گاز استان لرستان

شفقت استاندار لرستان شد

کاهش 5 درصدی مالیات تولید با هدف تحقق شعار سال

راه‌اندازی قرارگاه‌های جهادی در مناطق حاشیه‌ای لرستان

جاعلان اسناد و مدارک در دام پلیس لرستان

بیشه خرم‌آباد از بین 8 روستای گردشگری کشور برای ثبت جهانی انتخاب شد

75 میلیارد تومان اعتبار خرید تجهیزات مدارس لرستان در سال جاری

جسد جوان غرق شده در رودخانه سزار لرستان پس از 12 روز پیدا شد

شرکت مخابرات ایران، پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی دریافت کرد

اجرای طرح تشدید نظارت بر کالاهای اساسی در لرستان

نواختن زنگ سلامت در مدارس لرستان

ثبت همزمان تصویر 4 قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه

یونس بهاروند مدیرکل آموزش و پرورش لرستان شد

افتتاح مجتمع آوای کوچه فیلم گام اول در تحقق شعار سال در لرستان

کسب مقام اول ورزشکار لرستانی در مسابقات انتخابی تیم ملی کاراته

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین رشد منابع را رقم زد

ضد عفونی و لایروبی آبشخورهای مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست لرستان

پیش بینی ذخیره 600 هزار تن گندم در لرستان

صادرات 20 تنی ماهی ظرف یک ماه اول سال

کلاهبردار سکه‌های تقلبی در الیگودرز دستگیر شد

گام بزرگ بانک رفاه کارگران در احیای واحد های تولیدی وصنعتی وجهش تولید در لرستان

سفر ارزیاب یونسکو به لرستان برای ثبت جهانی«فلک‌الافلاک»

ابلاغ نرخ جدید کرایه تاکسی به فرمانداری خرم آباد

سامانه نسخه الکترونیک در حال به‌روزرسانی‌ست/پذیرش موقت نسخه‌های الکترونیکی