آخرین مطالب

فولاد ازنا ذوب شده در وعده های سرمایه گذار اقتصادی

فولاد ازنا ذوب شده در وعده های سرمایه گذار

  بزرگنمایی:
ساخت کارخانه فولاد و ذوب آهن در شهرستان ازنا که به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان، بزرگترین طرح صنعتی حال حاضر استان به شمار می رود بیش از ۲ دهه طول کشیده و این طرح که ارزش روز آن تا ۱۲ هزار میلیارد تومان برآورد می شود به دلیل مشکلات سرمایه گذار بلاتکلیف مانده است.

ساخت کارخانه فولاد و ذوب آهن در شهرستان ازنا که به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان، بزرگترین طرح صنعتی حال حاضر استان به شمار می رود بیش از 2 دهه طول کشیده و این طرح که ارزش روز آن تا 12 هزار میلیارد تومان برآورد می شود به دلیل مشکلات سرمایه گذار بلاتکلیف مانده است.
به گزارش رصد لرستان به نقل از ایرنا در حالیکه لرستان همواره جزو استان های صدرنشین جدول بیکاری کشور بوده و در این سال ها نیز رتبه های بالایی در تورم بازار و رتبه های نخست تورم مسکن را به خود اختصاص داده است اجرای هر طرح اقتصادی به منزله مرهمی بر پیکر نیمه جان اشتغال و اقتصاد آن محسوب می شود.

فولاد ازنا سال 84 پس از سه سال از صدور مجوز اولیه، کلنگ زنی شد تا به گفته مسوولان وقت، با اشتغال حدود 2 هزار نفر و ظرفیت تولید سالانه یک‌میلیون و 200 هزار تن ورق در فاز اول و سالانه 700 هزار تن فولاد در فاز دوم وارد چرخه فعالیت شود.

طرحی که قرار بود دهه 80 بهره برداری شود امروز با گذشت حدود 2 دهه همچنان در حال احداث و تجهیز است و مشکلات حقوقی و مالی سرمایه گذار آن با وجود داشتن مصوبه سفر رییس جمهور لاینحل مانده است.

فولاد ازنا، طرحی بلاتکلیف به ارزش 12 هزار میلیارد تومان

هفتم شهریور امسال محمد اسلامی بود که رییس سازمان انرژی اتمی به نمایندگی از دولت سیزدهم در سفر به لرستان از طرح فولاد و ذوب آهن ازنا بازدید کرد.

مدیرعامل وقت شرکت شهرک های صنعتی لرستان در این بازدید گفت که ارزش روز میزان سرمایه گذاری در این طرح 12 هزار میلیارد تومان است.

به گفته بختیار رازانی مدل اجرای این کارخانه ، طرح مشارکتی با یک شرکت فولادی است که این شرکت به تازگی با مشکلاتی مواجه شده اما مساله اصلی این طرح، مسایل حقوقی سرمایه گذار می باشد.

وی با بیان اینکه ظرفیت فولاد ازنا درصورت بهره برداری یک هزار و تن200 ذوب و 800 تن نورد است ادامه داد: این واحد در منطقه ویژه اقتصادی قرار گرفته که 120 لیتر بر ثانیه آب دارد و انتقال برق به قدرت230 کیلوولت تقریبا به طول 60 کیلومتر هم برای آن تامین شده است.

وی ادامه داد: این واحد در زمینی به وسعت 100 هکتار احداث شده است و تقریبا بیشتر از 85 درصد پیشرفت دارد و در حال نصب ماشین آلات هست اما مشکلات حقوقی دارد.

پرداخت 163 میلیون دلار به فولاد ازنا در سال 85

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در این خصوص به ایرنا می گوید: فولاد و ذوب آهن ازنا از طرح های دارای مصوبه سفر پارسال رییس جمهور به استان است مبنی بر اینکه وزارت صمت با همکاری استانداری و دادگستری، نسبت به رفع مشکل حقوقی اقدام کند یا این واحد با تغییر سرمایه گذار و تامین منابع مالی از سوی بانک صنعت و معدن بهره برداری شود.

بهمن جعفری افزود: سال 85 میزان 185 میلیون دلار تسهیلات ارزی برای این طرح مصوب و 163 میلیون دلار آن پرداخت شده است که در سفر سال گذشته هیات دولت مصوب شد تمدید و افزایش دوران مشارکت و نحوه بازپرداخت تسهیلات ارزی این طرح نیز بررسی شود.

وی اظهار داشت: فولاد ازنا بزرگترین طرح صنعتی استان و مالک آن هم اکنون در مراجع قضایی درگیر مسایل حقوقی است که البته مرتبط با این طرح نیستند اما این مشکلات در روند ادامه طرح فولاد ازنا و تامین مالی آن توسط سرمایه گذار تاثیرگذار بوده است.

ویبا بیان اینکه فاز اول طرح به منظور تولید ورق 60 تا 70 درصد پیشرفت دارد تصریح کرد: طی سال های گذشته شرکت‌های بزرگ فولادی کشور مانند فولاد مبارکه به این طرح ورود پیدا کرده‌اند، اما مالک با واگذاری این مجموعه موافقت نکرده و هم اکنون نیز تا حدودی بلاتکلیف است.

وی گفت: دوران مشارکت این مجموعه سال 90 در هیات وزیران تمدید شده اما با توجه به اینکه این دوران مشارکت به اتمام رسیده مقرر شده است به استناد مصوبه سفر هیات دولت و رییس جمهور، مجدد در شورای اقتصاد مطرح و نسبت به تمدید دوران مشارکت آن اقدام شود.

تعیین تکلیف/از مصادره توسط بانک تا واگذاری به سرمایه گذار جدید

رییس سازمان صمت لرستان افزود: در راستای این مهم و مصوبه سفر دولت، جلسه ای با حضور رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، نماینده شهرستان و مالک در دفتر وزیر صمت و متعاقب آن جلسه ای در دادستانی تهران برگزار و مقرر شد به سرمایه گذار فرصتی داده شود تا پس از رهایی از زندان، در راستای تامین منابع مالی اقدام و طرح را تکمیل کند.

جعفری اظهار داشت: بانک صنعت و معدن نیز اعلام کرد در صورت عدم اجرای این تعهد، نسبت به صدور اجراییه و تملک طرح اقدام می کند که سرمایه گذار درجریان برگزاری جلسه ستاد تسهیل خواستار توقف عملیات اجرایی بانک، تمدید دوران مشارکت و تامین منابع مالی شد که این مهم مصوب و به ستاد تسهیلملی ارسال شده است.

پایان مهلت سرمایه گذار/ مزایده راه حل نهایی

مدیر صمت لرستان ادامه داد: در نتیجه پیگیری و جلسات برگزار شده مقرر شد مدیرعامل فولاد ازنا مستنداتی از اقدامات انجام شده به بانک صنعت و معدن ارائه و برنامه زمان بندی را برای تکمیل و راه اندازی طرح اعلام کند.

جعفری افزود: باتوجه به اینکه مهلت تعیین شده برای سرمایه گذار رو به اتمام است، در نهایت تا پایان ماه جاری باید روش تامین مالی را پیشنهاد دهد و طرح را دوباره با جدیت آغاز کند چراکه هرچند اکنون پیمانکار مشغول فعالیت است اما اقدام خاصی با سرعت و کیفیت مدنظر، صورت نمی گیرد.

وی بیان کرد: مشکل حقوقی سرمایه گذار فولاد ازنا مربوط به 2 پروژه در تهران بوده اما این فرد به تعهدات خود در قبال فولاد ازنا هم عمل نکرده است که در نهایت پس از اتمام مهلت تعیین شده، این طرح به بانک و سرمایه گذار جدید واگذار و یا به مزایده گذاشته می شود.

بازدید مسوولان از فولاد ازنا پس از طرح مشکلات

شهریور ماه امسال هم مرتضی تورک معاون دادستان تهران به همراه جمعی از مسولان شهرستان ازنا ازشرکت فولاد ازنا بازدید کرد و در جریان آخرین اقدامات انجام شده قرار گرفت.

در جریان این بازدید حسین گودرزی نماینده مردم ازنا و دورود در مجلس شورای اسلامی، راه اندازی این‌ مجتمع را افقی جدید در تولید فولاد کشور دانست و افزود: این مجتمع علاوه بر انجام خدمات بزرگ صنعتی و تولیدی و رفع وابستگی کشور به برخی محصولات، اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم و گردش اقتصادی بزرگی را در منطقه رقم خواهد زد.

وی بیان کرد: حدود 100 نفر تکنسین ماهر و خبره در این مجتمع عظیم در حال کار هستند و چندی پیش نیز نشستی با حضور مالک کارخانه در حضور دادستان تهران برگزار شده است و با توجه به اقدامات انجام شده چشم انداز روشنی برای راه اندازی این کارخانه وجود دارد.

گودرزی گفت: همچنین در نشست مشترک با وزیر صنعت، معدن و تجارت، مقررشده تا مشکلات از طریق قانون رفع موانع تولید برداشته شود که تاکنون پیشرفت قابل ملاحظه ای در روند به بهره برداری رسیدن این کارخانه حاصل و با احکام قضایی ، مالکیت مالک فعلی در فولاد ازنا محرز شده است.

در عین حال نماینده دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی که این طرح بزرگ در حوزه نمایندگی وی قرار دارد اشاره ای به زمان بهره بردای آن نکرد.

ایران درسال 6 میلیون تن ورق فولادی را وارد می‌کند که با شرایط تحریم، هزینه‌های هنگفتی را روی دست کشور می‌گذارد با توجه به اینکه مجتمع فولاد و ذوب آهن ازنا توانایی تولید 2 میلیون تن ورق فولادی در سال را دارد، افتتاح این کارخانه گام مهمی در راستای قطع وابستگی به خارج و رونق اقتصاد مقاومتی خواهد بود که در گام بعدی، ارتقای سطح کیفی محصولات ایرانی از جمله خودروسازی و صنایع نفت و گاز را در پی خواهد داشت.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

کسب مقام اول ورزشکار لرستانی در مسابقات انتخابی تیم ملی کاراته

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین رشد منابع را رقم زد

ضد عفونی و لایروبی آبشخورهای مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست لرستان

پیش بینی ذخیره 600 هزار تن گندم در لرستان

صادرات 20 تنی ماهی ظرف یک ماه اول سال

کلاهبردار سکه‌های تقلبی در الیگودرز دستگیر شد

گام بزرگ بانک رفاه کارگران در احیای واحد های تولیدی وصنعتی وجهش تولید در لرستان

سفر ارزیاب یونسکو به لرستان برای ثبت جهانی«فلک‌الافلاک»

ابلاغ نرخ جدید کرایه تاکسی به فرمانداری خرم آباد

سامانه نسخه الکترونیک در حال به‌روزرسانی‌ست/پذیرش موقت نسخه‌های الکترونیکی

تماشاخانه سیار کانون میهمان کودکان و نوجوانان خرم آباد

بهره برداری از 71 طرح درمانی طی دو سال گذشته در لرستان

آسفالت 87 کیلومتر از راههای روستایی لرستان

اعضای انجمن صنفی فعالان رسانه ای لرستان،بازرس اصلی و بازرس علی البدل خود را انتخاب کردند

استقرار دائمی بالگرد اورژانس 115 در فرودگاه خرم آباد

مبارزه با علف‌های هرز در سطح 113 هزار هکتار مزارع گندم لرستان

بازنشستگی بیش از 1700 کارگر لرستانی در مشاغل سخت و زیان‌آور

برگزاری نشست سرپرست ورزش و جوانان لرستان با دبیران سمن های جوانان

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیاردی قاچاق در خرم آباد

یک میلیون و 232 هزار لرستانی زیر چتر حمایت بیمه سلامت

تیم خرم آباد با شایستگی قهرمان مسابقات کشتی فرنگی نونهالان استان

راهپیمایی جمعه خشم در سراسر لرستان برگزار می‌شود

تفاهم نامه ی همکاری بسیج رسانه استان با سازمان فنی و حرفه ای لرستان

تمدید مهلت تبدیل مجوزهای کاغذی به الکترونیک تا پایان اردیبهشت‌ماه

جریمه 67 میلیارد ریالی قاچاقچی پوشاک در خرم آباد

اخراج 247 تبعه خارجی از لرستان طی سال گذشته

انجام 65 کیلومتر روکش آسفالت در جاده‌های پلدختر

آغاز عملیات ساخت تقاطع سه سطحی بلوار 60 متری به بلوار امام رضا(ع) خرم آباد

تقاطع غیرهمسطح شهدای جاویدالاثر، الگوی مناسب برای کار جهادی است

تلاش‌های جهادگونه قرارگاه خاتم‌الانبیا قابل تقدیر است

احداث بیش از هزاران کیلومتر آزادراه توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء

گزارش تصویری آیین افتتاحیه پروژه تقاطع غیر همسطح شهدای جاویدالاثر خرم آباد

بازدید بیش از 11 هزار نفر از قلعه فلک‌الافلاک در تعطیلات عید فطر

تاکید رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز

تشیع پیکر شهید مجتبی نعمت پور در زادگاهش

اطلاعیه فرماندهی انتظامی لرستان پیرامون طرح حجاب و عفاف از روز شنبه

انتقال خون لرستان سه رتبه نخست کشوری را کسب کرد

آزادی 20 نفر از زندانیان جرایم غیر عمد لرستان با عفو رهبری

پلمب یک مرکز غیرمجاز زیبایی و لیزر در خرم‌آباد

دستگیری شبانه‌ شکارچیان قبل از هر گونه تخلف در منطقه شکار ممنوع هشتاد پهلو

73 درصد خانوارهای لرستانی از طرح کالا برگ فجرانه بهره مند شدند

صدور 52 هزار گواهی حمل بهداشتی دام زنده و فرآورده‌های دامی در لرستان

افزایش نرخ کرایه تاکسی خرم‌‌آباد تا زمان تصویب نرخ جدید ممنوع است

علت فوت دکتر «پرستو بخشی» اعلام شد

چهل و ششمین زمین چمن آموزش‌وپرورش در لرستان افتتاح شد

1995 هکتار از اراضی کشاورزی لرستان تثبیت شد

سربلندی بیمه سلامت لرستان در پرداخت به موقع مطالبات به موسسات تشخیصی درمانی با مساعدت بانک رفاه

کشف 10 تن زغال و چوب درختان بلوط در خرم‌آباد

جابه‌جایی بیش از 127 هزار مسافر از طریق ناوگان عمومی لرستان

177 مرکز متخلف تهیه و توزیع مواد غذایی در لرستان پلمب شد