آخرین مطالب

فرازوفرودهای ورزش لرستان در سالی که گذشت/ 1002 مدال مرحمی بر فقر امکانات گزارش

فرازوفرودهای ورزش لرستان در سالی که گذشت/ 1002 مدال مرحمی بر فقر امکانات

  بزرگنمایی:
گزارش : امیر محمود داودی نژاد

پایگاه خبری تمدن لر- گزارش : امیر محمود داودی نژاد- پیروزی، رویای شیرینی است که همه ورزشکاران دنیا خواستار دستیابی به آن هستند و برای رسیدن به آن تلاش می کنند اما برای رسیدن به پیروزی هر ورزشکار نه تنها باید از توان و استعداد ورزشی خود بهره گیرد بلکه محتاج استفاده از امکانات و ابزار ورزشی است.

در سالی که گذشت و به عنوان سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نامیده شده بود ورزش لرستان به لحاظ موفقیت ورزشکاران خود سال نسبتا خوبی را پشت سر گذاشت و ورزشکاران این دیار با کسب یک هزار و2مدال در صحنه های مختلف ورزشی توانمندیهای خود را بار دیگر به اثبات رساندند.

سال 1401 برای ورزش لرستان سال تکرار موفقیتهایی بود که مرهمی بر زخم کهنه فقر امکانات در دیار استعدادهای نهفته محسوب می شود و در سال جدید ورزش لرستان در انتظار تشکیل وزارت ورزش و جوانان برای تحقق نگاه عادلانه به استانهای محروم است.

درکنار موفقیت های ورزشکاران ومربیان لرستانی در عرصه های بین المللی وجهانی کمبودهای بسیاری ورزش در حال رشد لرستان را رنج می دهد.

در سال 1401لرستان با داشتن 71168ورزشکار سازمان یافته که شامل 47656 ورزشکار مرد .23512ورزشکار زن نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری در جذب ورزشکاران سازمان یافته داشت .

210مورد اعزام در کلیه رشته ها،42میزبانی مسابقات قهرمانی کشور،لیگ و منطقه ای کسب هزار دو مدال رنگارنگ در مسابقات جهانی،بین المللی ،کشوری ومنطقه ای دعوت 235ورزشکار با استعداد لرستانی به اردوهای تیم ملی و عضویت 95ورزشکار لرستانی در رشته های مختلف به تیم ملی دستاورد مهمی در عرصه ورزش قهرمانی بود.

درسال گذشته حضور پر قدرت بخش خصوصی در باشگاه داری وکمک به ورزش قهرمانی همچون یکی دوسال گذشته با حضور مدیران جوان و بومی خلاق وبخش خصوصی قوی بنام های پلیمیر خلیج فارس با مدیریت دکتر حسین رحمتی در رشته های دومیدانی ،هندبال وبوکس ودکتر مسعود عبدی با حمایت از باشگاه قدیمی خیبر خرم آباد در لیگ دسته اول فوتبال و در مقیاس کوچکتر حمایت برادران میر از تیم فوتبال خرم کشت افلاک در لیگ دسته سوم فوتبال نوید روزهای خوبی برای ورزش قهرمانی با تعامل وهمدلی دولت و بخش خصوصی را می دهد.

هر چند حضور بخش خصوصی در ورزش قهرمانی لرستان با وجود این خیرین بومی نسبت به سال های بی پولی و عدم حمایت امیدوار کننده است ولی امیدواریم با افزایش بخش خصوصی قوی در حمایت از ورزش قهرمانی وباشگاهداری شاهد حضور پرقدرت وافتخار آفرین تیم های باشگاهی لرستان در بالاترین سطح ورزش قهرمانی باشیم.

به هر حال ورزش لرستان در طی سال های اخیر فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته است که در میان همه روزهای خوب و بد خود، این ورزشکاران لرستانی بودند که سربلند از عرصه های مختلف بیرون آمدند و نام لرستان را در مسابقات مختلف بلند آوازه کردند.

عصر روز 24 فروردین ماه مراسم تکریم ومعارفه مدیرکل ورزش و جوانان لرستان با حضور جمعی دیگر از مسئولین و جامعه ورزش وجوانان استان برگزار و سید آرش قیاسیان به عنوان سرپرست اداره کل ورزش وجوانان لرستان معرفی شد.

قیاسیان که خود از جنس ورزش است کار سخت ولی شدنی برای احیای ورزش لرستان در پیش رو دارد.

مطابق اظهارنظر برخی متولیان امر در حوزه عمرانی به همت دولت سیزدهم  وبا تزریق اعتبارات قابل توجه ،سرانه ورزشی لرستان با تکمیل و افتتاح حدود 45 سالن و مجموعه ورزشی به 61 سانتی متر رسید وبا وجود توجه جدی دولت در اعتبارات ملی وتوجه جدی وقابل تقدیر استاندار ورزشدوست لرستان در اعتبارات استانی ،لرستان با وجود گام های برداشته شده یکی از فقیرترین استانها در حوزه فضاهای ورزشی باشد به طوریکه هم اکنون تعدادی از هیئت های ورزشی لرستان از داشتن سالن محروم هستند.

در سفر رئیس جمهور دولت سیزدهم  184میلیارد تومان اعتبار به ورزش لرستان اختصاص یافت ؛ همچنین استاندار ورزش دوست  لرستان 126میلیارد تومان به حوزه عمرانی ورزش استان اختصاص داده است.

ضعف زیرساختهای ورزشی در لرستان حتی موجب تاکبد وزیر ورزش وجوانان  در جریان سفر هیئت دولت به لرستان شد تا حمید سجادی نیز با اشاره به فقر امکانات ورزشی در لرستان بر ضرورت افزایش سرانه ورزشی در این استان تاکید کند.

در سال گذشته علاوه بر برگزاری 16مجع انتخابات هیات های ورزشی استان میزبان روسای  فدراسیون های اسکی ، کاراته ، کشتی ،وزنه برداری ،پرورش اندام، اسکواش ، کوهنوردی و فدراسیون های دیگر که در این راستا دیدار با استاندار ورایزنی جهت اخذ میزبانی وامکانات توسط مسئولین فدراسیون ها از اقدامات مهم اداره کل ورزش وجوانان استان در سال گذشته بود.

فرازوفرود فوتبال لرستان

در فوتبال در سال گذشته شاهد برخی اختلاف سلیقه و نظرها بین هیات فوتبال و اداره کل ورزش بودیم که در نهایت در اول آبان ماه با حضور تاج رئیس فدراسیون شاهد انتخاب مجدد ولی خسروی با اعتماد مجمع بعنوان رئیس هیات فوتبال لرستان بودیم.

حضور خیبر در لیگ دسته اول و جدال برای صعود به لیگ برتر در سومین سال حضور در لیگ یک با حمایت مسعود عبدی جوان دهه شعتی و بخش خصوصی بومی قوی پرچم لرستان در لیگ یک را همچنان بالا نگه داشت ولی برخی اعمال نفوذها و حواشی حول خیبر با بازیگردانی سرمربی این تیم پر هوادار نگران کننده وشاید هم ناامید کننده بود.

هر چند در اینکه مدیریت ارشد استان به همراه اداره کل ورزش وجوانان لرستان باید برای حضور عبدی در ورزش حرفه ای و باشگاه داری تا سالها فرش قرمز پهن کند و با حمایت از تامین زیر ساخت ها برای حضور پر قدرت و بدون دغدغه خیبر اندکی در آبروداری وتکامل فوتبال باشگاهی توسط خیبر سهیم باشد ولی برخی دخالت های بی جا اظهار نظر های بدون منطق و دلیل برخی عوامل باعث عدم نتیجه گیری مطلوب خیبر در سال 1401بودیم.

در کنار خیبر ،صعود تیم کاملا بومی وجوان خرم کشت افلاک خرم آباد با مدیریت بومی براداران میر و مربیگری فرداد صفاپذیر وکادر جوانش به دور دوم لیگ دسته سوم نوید روزهای آفتابی برای تیم های باشگاهی بومی هستیم.

البته در زیر ساخت ها علیرغم افتتاح بیش از 41چمن مصنوعی در استان ولی در مرکز استان زمین کاملا غیر استانداردشماره 2تختی خرم آبادوترافیک بالای برگزاری مسابقات بسیار آزاردهنده ونقطه کور

فوتبال لرستان با داشتن سه ملی پوش بنام های وحید امیری ،علیرضا بیرانوند وحامد سرلک در تیم ملی بزرگسالان همچنان پرچمدار موفقی برای استان بود.

ضمن اینکه در رده های سنی هم علیرغم کسب نتایج ضعیف تیم های لرستانی در مسابقات کشوری شاهد ظهور تک چهره های مستعدی همچون سعید امیری بودیم.

کشتی همچنان مدال آور وپرطرفدار

کشتی استان بعنوان یک رشته پر طرفدار وورزش اول کشور در استان لرستان هم دارای جایگاه ویژه وخوبی است.

در طی سال های گذشته ظهور کشتی گیران مطرح وملی پوشی همچون علیرضا سرلک ،برادران قیاسی ،امیری و…..نشاناز رشد کشتی قهرمانی در شهرستان های استان نسبت به مرکز بودیم.

کشتی لرستان علیرغم اینکه با گذشته نه چندان دور خود هنوز فاصله دارد ولی سیر صعودی وبرنامه ریزی رئیس جوان این هیات فردید بهرامی نگاه از برنامه محوری وپرورش استعداد برای کشتی لرستان برای سالهای آتی است .

والبته حواشی پیرامون کشتی مرکز استان وتغییر رئیس هیات خرم آباد وحواشی مسابقات قهرمانی استان در بروجرد از نقاط تاریک کشتی استان در سال گذشته بود.

سید آرش قیاسیان با اشاره به  خدمت رسانی دولت سیزدهم  و دست آوردهای آن در حوزه ورزش وجوانان لرستان  طی سال  1401 ، اظهار کرد: ارزیابی های دقیق نشان دهنده روند رو به رشد ورزش و جوانان لرستان درهمه شاخص ها و  حوزه های مختلف ذیل این دستگاه  در یکسال گذشته است.

سیر صعودی  دومیدانی ازاستعداد یابی تا قهرمانی لیگ برتر باپلیمر خلیج فارس

مادر ورزش ها در استان لرستان در سال گذشته با فراز وفرودهای روبروبود.با توجه به سرپرستی 11ماهه این هیات وبرخی اختلاف سلیقه ها در میان جامعه بزرگ دومیدانی استان با وجود یک باشگاه کاملا حرفه ای وبا امکانات بنام پلیمیر خلیج فارس با مالکیت حسین رحمتی ومدیریت ایرج سپهوند چهره با اخلاق وقدیمی ورزش استان با کسب عنوان های قهرمانی ونایب قهرمانی لیگ برتر دومیدانی در بانوان و آقایان به حداقل رسید.

ودر تاریخ 18دی ماه 1401با انتخاب مجدد سیاوش سپهوند چهره پر تلاش و با برنامه بعنوان رئیس هیات دومیدانی استان کشتی طوفان زده این هیات و حواشی پر تلاطم پیرامون این هیات تا حدود زیادی رفع شد .هیات دومیدانی با توجه با توجه به جایگاه ویژه در هیات رئیسه فدراسیون و پایلوت مرکز استعداد یابی درمادر ورزش ها می تواند لرستان را به داشتن ملی پوشان بسیاری در تیم ملی در بخش بانوان وآقایان امیدوار کند.

هر چند برخی منتقدین واستخوان خورد کرده های دومیدانی استان به عملکرد دومیدانی استان در برخی آیتم ها اعتراض دارند ولی در مجموع می توان دومیدانی لرستان را از موفق ترین رشته های ورزشی استان درسال های اخیر عنوان کرد.

هیات جانبازان ومعلولین لرستان همچنان مدال آور وپر امید 

هیات جانبازان و معلولین لرستان از گذشته ناچندان دور تاکنون با درخشش ورزشکاران جانباز و معلول لرستانی در مسابقات پارالمپیک ،جهانی وپارا آسیایی با کسب مدال های رنگارنگ وخوش رنگ یکی از موفق ترین هیات های ورزشی چند دهه اخیر ایران و لرستان است.

حضور مربیان سازنده و صاحب سبکی بنام دکتر مصطفی بهرامی ،اردشیر کاظمی ،خانم نوری زاده و…..در کنار درخشش قهرمانان بنامی همچون حامد امیری،برادران کائیدی ،سجاد محمدیان، کامران شکری‌سالاری و فرزاد سپهوند این رشته را در کشور بی رقیب کرده است.

در سال گذشته پس از سالها الیاسی رئیس موفق این هیات به دلیل بازنشستگی از این هیات جدا شد ودر سال جاری شاهد انتاب رئیس جدید این هیات موفق  خواهیم بود.

جودوی لرستان همچنان پر استعداد ومدال آور 

استان لرستان را می توان پایتخت جودوی ایران ناز دیر باز عنوان کرد.از روزگار طلایی وبیادماندنی جودو با پدر وبنیانگذار جودوی لرستان استاد یوسف مهری پور تا استعدادیابی وتلاش هلی خستگی ناپذیر هادی کردی می توان جودو را یکی از موفق ترین رشته های ورزشی تاریخ لرستان دانست.

جودوی ایران که چندسالیست ارش میر اسماعیلی پر افتخار ترین جودو کار تاریخ ایران را بعنوان رئیس فدراسیون خود می دانند با ریاست هادی کردی در لرستان و استعدادیابی وقهرمانی های متعدد در جودوی مردان و زنان همچنان از موفق ترین رشته های ورزشی استان است.

افتتاح خانه تخصصی جودوی لرستان ،قهرمانی نوجوانان وجوانان جودو کار بانووسرپرستی تیم ملی وکرسی در فدراسیون را می توان از عملکرد مطلوب این هیات عنوان کرد هر چند برخی حواشی واختلاف نظرها با مدیر کل ورزش و جوانان استان را می توان یکی از نقاط ضعف این هیات عنوان کرد.

بازگشت هندبال لرستان به روزهای آفتابی با صعود به لیگ برتر

هندبال لرستان که روزگاری با داشتن دوجین ملی پوش ،قطب اصلی هندبال ایران بود ودر روزهای طلایی دهه 60با حضور مردان پر فروغی همچون مرحومان مسعود،سعید فاتحی،شهرام زرگرانی،حجت رزمگر،داود حاجبی ،حسین بیرانوندو پیمان ولی نژاد در کنار محسن طاهری،عزت الله رزمگر،قدرت رزمگر ،ناصر رحمانی و…..با مدیریت عزت عموشاهی سالها در هندبال ایران آقایی می کرد در سالهای اخیر با حضور یک جوان تحصیل کرده و از جنس این رشته بنام علی دهقانی علیرغم نداشتن سالن تخصصی هندبال امسال با جذب اسپانسر وبا حمایت باشگاه بزرگ فرهنگی وورزشی پلیمر خلیج فارس با قهرمانی در لیگ یک هندبال پس از سالها به سطح اول هندبال ایران بازگشت.

هندبال لرستان را می توان یکی از هیات های موفق استان درسال 1401عنوان کرد که در رده پایه هم چند بازیکن را به تیم های ملی هندبال اهداءکرد.

موفقیت هاکی لرستان با اتکا به مردان باتجربه 

هاکی استان لرستان را می توان یکی از قطب های برتر هاکی ایران از دیر باز تاکنون عنوان کرد.

هاکی لرستان که در چند دهه گذشته با برنامه ریزی سید یدالله قیاسیان، مهره های تاثیر گذار وتکرار نشدنی به تیم ملی ایران هدیه کرد در سال های اخیر غلیرغم حضور چند ملی پوش در تیم ملی هاکی ایران  بنام های بهداد بیرانوند،یعقوب بهرامی ومحمد کریمی  ورتری مقابل آمریکا، برای دومین دوره پیاپی به مقام سوم رقابت‌های جام جهانی دست یافت از کمبود امکانات و خانه تخصصی رنج می برد ودر بخش بانوان علیرغم استعداد های فراوان با روزهای طلایی خود فاصله دارد ولی با این تفاصیل هاکی را همچنان می توان هیات موفق لرستان در سال 1401عنوان کرد.

وجودچندین داور ممتاز بین‌المللی، بازیکنان باکیفیت و چند لژیونر، مربیان باتجربه و کاربلد که بعضاً در کشورهای خارجی فعالیت داشته و دارند، باعث پیشرفت بیشتر هاکی سالنی لرستان شده است.

رشته های همچون والیبال ،بسکتبال ،سوار کاری ،وچرخه سواری، همگانی ، شنا،نجات غریق ، را می توان رشته های ورزشی تقریبا متوسط عنوان کرد که علیرغم پتانسیل های فراوان ولی در حد نام خود ظاهر نشدند.

سیر صعودی وزنه برداری لرستان 

وزنه برداری را هم می توان یکی از موفق ترین رشته های ورزشی لرستان در سال 1401عنوان کرد.گل سر سبد ورزش وزنه برداری بانوان ایران سیده الهام حسینی با کسب سه مدال ارزشمند طلایی آسیایی وعنوان قهرمانی رضا بیرانوند در مسابقات آسیایی وموفقیت لرستان در مسایقات وزنه برداری قهرمانی نوجوانان کشور با برنامه ریزی شاهرخی نشان داد با برنامه ریزی ودوری از حاشیه می توان سالها در وزنه برداری ایران آقایی کند.

در کنار برخی نقاط ضعف ونقصان های ورزش لرستان در سال گذشته در زیر به برخی عملکردهای ورزش استان در 12ماهه سال 1402می پردازیم.

روند روبه رشد ولی ناکافی ورزش بانوان در لرستان 

ورزش بانوان لرستان علیرغم پیشرفت محسوس نسبت به ادوار گذشته ولی برای رسیدن به وضعیت مطلوب همچنان فرسنگ ها فاصله دارد

با وجود پیشرفت محسوس ورزش بانوان در رشته های  دومیدانی ،وزنه برداری،جودو،بولینگ وبیلیارد،کاراته،فیتنس چلنچ و…ولی در برخی رشته های پر مدال ودر استان صاحب جایگاه همچون هاکی والیبال،بسکتبال،شطرنج،شناو….عملکرد ضعیف وقابل انتقادی داشتند.

درحوزه ورزش بانوان  خرم آباد از 11 تا 15 بهمن ماه و در دهه فجر میزبان مسابقات انتخابی تیم ملی جودو نوجوانان ، جوانان و  لیگ برتر بزرگسالان  بانوان کشور بود.همچنین دومین دوره مسابقات فیتنس چلنج بانوان کشور  در رده جوانان و بزرگسالان از 13تا14بهمن ماه در سالن شهید چاغروند مجموعه تختی خرم آباد برگزار  شد.

دعوت 78  بانوی ورزشکار لرستانی به اردوهای تیم های ملی در یکسال گذشته  وملی پوش شدن  15 بانوی لرستانی  این در سال گذشته ، بانوان ورزشکار لرستان طی این مدت تعداد 420مدال کشوری و همچنین  14مدال بین المللی  را در رشته های پاراتکواندو، وزنه برداری فیتنس چلنج، کاراته ،کشتی آلیش ،کوراش ، پارادوومیدانی،پرتابی، بیلیاردکسب کردند.

اختصاص 184میلیارد تومان اعتبار در سفر رییس جمهور به ورزش لرستان

در سفر ریاست جمهور 184میلیارد تومان اعتبار به ورزش لرستان اختصاص یافت ؛ همچنین استاندار لرستان  126میلیارد تومان به حوزه عمرانی ورزش استان اختصاص داد.

با توجه به اختصاص 184میلیارد تومان اعتبار به ورزش استان جهت  تکمیل این پروژه ها در سال 1401 شاهد رشد سرانه ورزشی استان به … سانتیمتر مربع بودیم.

چمن مصنوعی عدل آباد الشتر، چمن طبیعی الشتر، بهسازی استخر شنای کوثر خرم آباد ، احداث سالن سبزی پرورخرم آباد ، سالن سقف کوتاه شمشیربازی  بروجرد ،مجموعه بزرگ شهید سرمالیان پلدختر ، استخر شنای پلدختر ، سالن ورزشی گلیجرد ازنا ، استخر شنای شهرستان چگنی  وهمچنین   چمن مصنوعی بزرگ  بروجرد را ازجمله این پروژه های ورزشی برشمرد و گفت: فاز سوم استادیوم پانزده هزار نفری  دهکده المپیک خرم آباد در پی احداث چمن و نصب سکوی تماشاگران،توسط سازمان مجری در اختیار  اداره کل ورزش وجوانان استان قرارگرفت.

واگذاری مجتمع سبزی پرور خرم آباد به اداره کل ورزش وجوانان لرستان پس از سی سال بلاتکلیفی را از دیگر اقدامات حوزه ورزش وچوانان بهسازی خانه اسکواش ،بهسازی تاسیسات سالن کشتی ، احداث رختکن فوتبال چمن شماره دو  مجموعه تختی ، بهسازی سالن تیراندازی  همراه استاندارد سازی آن با  بیست و پنج خط برای برگزاری مسابقات کشوری و بین المللی  ، احداث سالن گرم  وزنه برداری اجرای روشنایی و دوربین های مدار بسته مجموعه تختی از دیگر پروژه های ورزشی بوده که در خرم آباد  انجام شده است.

تکمیل مجموعه ورزشی شهید سرمالیان پلدختر از دیگر اقدامات ورزش وجوانان استان  که پس از مدت ها به چرخه استفاده مردم شهرستان بازگشته  ،ورزشگاه شهید سرمالیان که در سیل سال 98 دچار خسارت  وتخریب جدی شده بود با تخصیص 10 میلیارد تومان اعتبار از سفر ریاست محترم جمهور پس از   نصب چمن مصنوعی ورزشگاه ، راه اندازی استخر شنای مجموعه  و بهسازی های لازم با حضور دکتر سجادی وزیر ورزش وجوانان در آبان ماه به  افتتاح رسید.

4 پروژه  عمرانی ورزشی در ایام دهه فجر سال1401 افتتاح  و همچنین 9پروژه عمرانی دیگر نیز در استان  کلنگ زنی شد.

استخر شنای سراب دوره شهرستان چگنی ، زمین فوتبال  چمن مصنوعی دمرود معمولان  ، زمین فوتبال چمن مصنوعی روستای ولیعصر در شهرستان  پلدختر و سالن باستانی شهرستان دورود  چهار  پروژه قابل افتتاح در حوزه ورزش استان  بود و زمین های فوتبال  چمن مصنوعی آبسرده ،ونایی،اشترینان ، چگنی ، شیروان،چهاربره ، والانجرد،قائد طاهر ودودانگه نیز  نه  پروژه هایی محسوب می شوند  که در شهرستان بروجرد کلنگ زنی شدند.

افتتاح  پروژه استخر شنای  چگنی  و  روند احداث این پروژه مهم ورزشی با مساحت حدود 1500 متر مربع از سال 93 شروع شده و با صرف اعتبار 210میلیارد ریالی  از منابع استانی  به مرحله  تکمیل رسیده  است و در دهه فجر سال1401 وارد چرخه استفاده مردم شد.

پروژه های چمن فوتبال مصنوعی دمرود معمولان و روستای ولیعصر پلدختر که  در سال 1401شروع و به تکمیل رسیدند نیز در دهه فجر افتتاح شدند همچنین پروژه سالن باستانی دورود نیز که در سال 91 شروع شده بود و با صرف اعتباری بالغ بر 40میلیارد ریال از منابع استانی تکمیل و افتتاح شد.

پروژه های چمن فوتبال مصنوعی قابل کلنگ زنی  دهه فجر  در شهرستان بروجرد  هرکدام در مساحت 1500متر مربع و پس از  تخصیص اعتبار مورد نیاز 15میلیارد ریالی در روند احداث قرار گرفتند.

حوزه ورزش  قهرمانی

لرستان یکی از مدعیان قهرمانی ورزش در کشور است و از  بهمن  تا اسفند سال جاری نیز  23 قهرمان آن  در عرصه های آسیایی و جهانی مدال آوری کرده اند.

وجود 70هزار ورزشکار سازمان یافته و فعالیت  600هیات ورزشی در لرستان  این  هیات های ورزشی در حوزه های ورزش همگانی ،  قهرمانی و جوانان در حال خدمت رسانی به مردم هستند وبه نوعی  رسالت بزرگ  ورزش را به عنوان  یک مطالبه مهم در حوزه  اجتماعی  انجام می دهند .

روسای هیات های ورزشی لرستان با کسب  میزبانی  مسابقات کشوری و موفقیت در  اعزام ها  رضایتمند عمل کرده اند،

هیات هندبال و تنیس روی میز  وارد لیگ برتر شده اند ورزشکارانی هم در لیگ برتر دارند

کسب 30مدال آسیایی بین المللی و جهانی در یک سال گذشته و بدرقه وتجلیل مستمر از قهرمانان و مدال آوران لرستانی  از اقداماتی است که  به هنگام  اعزام ورزشکاران به مسابقات و کسب مدال توسط قهرمانان انجام گرفت.

ورزشکاران لرستان در 1401 توانسته اند 92 مدال در رقابت های ملی ، آسیایی ، بین المللی و جهانی کسب کنند.

به عنوان نمونه پیروزی تیم ملی هاکی ایران بر تیم ملی هاکی آمریکا در مسابقات جهانی  با درخشش سه هاکی باز لرستانی رقم خورد.

برگزاری موفق 6 میزبانی مسابقات ملی در لرستان

برگزاری موفق  6 میزبانی  در رشته های  وزنه برداری، فیتنس چلنج، دوو‌میدانی ، اسکی پاتیناژ و آلپاین ، جودو و  هندبال از جمله  اتفاقاتی است که  به  همت وتلاش  هیات ها ،  فدراسیون ها و همچنین حمایت  پلیمر خلیج فارس و دکتر عبدی مالک باشگاه خیبر  رقم خورده  است.

میزبانی مسابقات جودو بانوان و رقابت های فیتنس چلنج در خرم آباد طی دهه مبارک فجر 1401 برگزاری دو میزبانی در فاصله زمانی کم  برای اولین بار بودکه در حوزه ورزش بانوان  لرستان  اتفاق افتاد.

توسعه ورزش های همگانی با اجرای طرح ورزش محلات

در بعد همگانی نیز  هیات های ورزشی مختلف استان ازجمله  هیات همگانی و  هیات آمادگی جسمانی  برنامه های خوبی را در قالب های فرهنگی و…  اجرا کرده اند؛همچنین  جشنواره رسم جوانمردی و اخلاق  پهلوانی  با همکاری بسیج ورزشکاران از برنامه های دیگری بود که  در استان اجرا شد و مورد توجه قرار گرفت.

همچنین برگزاری یک برنامه بزرگ پیاده روی  جهت توسعه بعد همگانی ورزش در بین مردم با  همکاری  شهرداری  خرم آباد ، سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان  ،شبکه سه سیما  ودیگر دستگاهای اجرایی و   با صرف هزینه 120میلیون تومان جایزه  در عید غدیر  رقم زده شد.

در حوزه ورزش محلات  به اجرای طرح ورزش محلات  به برگزاری جشنواره ورزش های خیابانی در استان اشاره کرد وگفت: این طرح  در پایان هر هفته اجرا شد.

اجرای “طرح ساعت”  این طرح ورزشی با  خلاقیت اداره کل ورزش وجوانان لرستان و با توجه به تغییر سبک زندگی مردم و خانواده ها از جمله مادران  در محلاتی از خرم آباد که  سرانه محله مناسبی وجود ندارد  در دستور کار قرار گرفت  و در این راستا نیز  از ظرفیت مدارس  با اضافه کردن امکانات و تجهیزات لازم  رشته های فوتسال ، والیبال و بسکتبال خیابانی  انجام شد.

با توجه به استقبال خوب شهروندان از  برنامه های ورزش محلات و ورزشهای خیابانی  این برنامه  ها در راستای ایجاد شور ونشاط جامعه در سال جدید نیز با قدرت تمام اجرا خواهند شد.

لزوم توجه به ورزش مناطق محروم تجهیز 30خانه ورزش روستایی در راستای محرومیت زدایی از ورزش  استان وبرگزاری  جام روستایی پرچم  نیز در  30 بخش استان در رشته فوتبال  و در رده سنی پانزده سال به بالا برگزار  شد.

برگزاری 484 برنامه فرهنگی ورزشی در قالب کنگره شهدا

شاهد برگزاری 484 برنامه فرهنگی ورزشی در قالب کنگره شهدا و 6 برنامه مهم‌ در قالب میزبانی بزرگ رویداد های ورزشی در سال گذشته بودیم .

کاشت درخت به یاد شهدای ورزشکار نیز از دیگر فعالیت های فرهنگی ورزش وجوانان استان بوده که اخیرا در هفته درختکاری در برخی ورزشگاه ها انجام گرفته است.

به هر حال به رغم حمایت های مالی اداره کل ورزش وجوانان استان لرستان ولی به خوبی می دانیم که اداره کل ورزش وجوانان به عنوان متولی ورزش به تنهایی نمی تواند از عهده هزینه های تیم های ورزشی لرستان براید که جهش در این حوزه حمایت بخش خصوصی از هیئت های ورزشی و باشگاهی را می طلبد.

از سوی دیگر نیاز دیگر ورزش لرستان پشتوانه سازی در ورزش است که این امر با برنامه ریزی مدون و راه اندازی مدارس و پایگاههای استعداد یابی تحقق خواهد پذیرفت که امید می رود مسئولان ارشد ورزش لرستان با برنامه ریزی و استفاده از نظرات کارشناسان نقاط ضعف ورزش لرستان را شناسایی کنند و در جهت رفع آنها اقدام کنند.

به هر حال به دور از اتفاقات خوب و بد ورزش لرستان در سال 1401 این حوزه رخداد دیگری را هم پشت سر گذاشت و آن هم تغییر در مدیریت اداره کل ورزش وجوانان لرستان بود تا با تودیع وتکریم حشمت الله امان الهی ، سید آرش قیاسیان  با سابقه روشن  در حوزه ورزش جایگزین شد.

به هر حال لرستان به عنوان دیار استعدادهای درخشان ورزشی با ورزشکاران بنام در عرصه های ملی و بین المللی نیازمند توجه ویژه مسئولان برای ایجاد حداقل زیرساخت های ورزشی است تا شاهد رسیدن این استان به حق خود در عرصه های ورزشی باشم که امید می رود با حمایت وزارت ورزش و جوانان و حاکم شدن نگاه عدالت محورانه دولت سیزدهم واستاندار ورزش دوست استان  بر این اداره کل عریض وطویل  شاهد جهش در این بخش باشیم.

 



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

کسب مقام اول ورزشکار لرستانی در مسابقات انتخابی تیم ملی کاراته

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین رشد منابع را رقم زد

ضد عفونی و لایروبی آبشخورهای مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست لرستان

پیش بینی ذخیره 600 هزار تن گندم در لرستان

صادرات 20 تنی ماهی ظرف یک ماه اول سال

کلاهبردار سکه‌های تقلبی در الیگودرز دستگیر شد

گام بزرگ بانک رفاه کارگران در احیای واحد های تولیدی وصنعتی وجهش تولید در لرستان

سفر ارزیاب یونسکو به لرستان برای ثبت جهانی«فلک‌الافلاک»

ابلاغ نرخ جدید کرایه تاکسی به فرمانداری خرم آباد

سامانه نسخه الکترونیک در حال به‌روزرسانی‌ست/پذیرش موقت نسخه‌های الکترونیکی

تماشاخانه سیار کانون میهمان کودکان و نوجوانان خرم آباد

بهره برداری از 71 طرح درمانی طی دو سال گذشته در لرستان

آسفالت 87 کیلومتر از راههای روستایی لرستان

اعضای انجمن صنفی فعالان رسانه ای لرستان،بازرس اصلی و بازرس علی البدل خود را انتخاب کردند

استقرار دائمی بالگرد اورژانس 115 در فرودگاه خرم آباد

مبارزه با علف‌های هرز در سطح 113 هزار هکتار مزارع گندم لرستان

بازنشستگی بیش از 1700 کارگر لرستانی در مشاغل سخت و زیان‌آور

برگزاری نشست سرپرست ورزش و جوانان لرستان با دبیران سمن های جوانان

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیاردی قاچاق در خرم آباد

یک میلیون و 232 هزار لرستانی زیر چتر حمایت بیمه سلامت

تیم خرم آباد با شایستگی قهرمان مسابقات کشتی فرنگی نونهالان استان

راهپیمایی جمعه خشم در سراسر لرستان برگزار می‌شود

تفاهم نامه ی همکاری بسیج رسانه استان با سازمان فنی و حرفه ای لرستان

تمدید مهلت تبدیل مجوزهای کاغذی به الکترونیک تا پایان اردیبهشت‌ماه

جریمه 67 میلیارد ریالی قاچاقچی پوشاک در خرم آباد

اخراج 247 تبعه خارجی از لرستان طی سال گذشته

انجام 65 کیلومتر روکش آسفالت در جاده‌های پلدختر

آغاز عملیات ساخت تقاطع سه سطحی بلوار 60 متری به بلوار امام رضا(ع) خرم آباد

تقاطع غیرهمسطح شهدای جاویدالاثر، الگوی مناسب برای کار جهادی است

تلاش‌های جهادگونه قرارگاه خاتم‌الانبیا قابل تقدیر است

احداث بیش از هزاران کیلومتر آزادراه توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء

گزارش تصویری آیین افتتاحیه پروژه تقاطع غیر همسطح شهدای جاویدالاثر خرم آباد

بازدید بیش از 11 هزار نفر از قلعه فلک‌الافلاک در تعطیلات عید فطر

تاکید رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز

تشیع پیکر شهید مجتبی نعمت پور در زادگاهش

اطلاعیه فرماندهی انتظامی لرستان پیرامون طرح حجاب و عفاف از روز شنبه

انتقال خون لرستان سه رتبه نخست کشوری را کسب کرد

آزادی 20 نفر از زندانیان جرایم غیر عمد لرستان با عفو رهبری

پلمب یک مرکز غیرمجاز زیبایی و لیزر در خرم‌آباد

دستگیری شبانه‌ شکارچیان قبل از هر گونه تخلف در منطقه شکار ممنوع هشتاد پهلو

73 درصد خانوارهای لرستانی از طرح کالا برگ فجرانه بهره مند شدند

صدور 52 هزار گواهی حمل بهداشتی دام زنده و فرآورده‌های دامی در لرستان

افزایش نرخ کرایه تاکسی خرم‌‌آباد تا زمان تصویب نرخ جدید ممنوع است

علت فوت دکتر «پرستو بخشی» اعلام شد

چهل و ششمین زمین چمن آموزش‌وپرورش در لرستان افتتاح شد

1995 هکتار از اراضی کشاورزی لرستان تثبیت شد

سربلندی بیمه سلامت لرستان در پرداخت به موقع مطالبات به موسسات تشخیصی درمانی با مساعدت بانک رفاه

کشف 10 تن زغال و چوب درختان بلوط در خرم‌آباد

جابه‌جایی بیش از 127 هزار مسافر از طریق ناوگان عمومی لرستان

177 مرکز متخلف تهیه و توزیع مواد غذایی در لرستان پلمب شد