آخرین مطالب

شیلات لرستان فرصتی برای سرمایه‌گذاری / شیلات لرستان همچنان در صدر گزارش

شیلات لرستان فرصتی برای سرمایه‌گذاری / شیلات لرستان همچنان در صدر

  بزرگنمایی:
مدیرکل شیلات لرستان گفت:چهارسال برتری شیلات در جشنواره شهیدرجایی نشان از مسیر درست شیلات دارد.

مدیرکل شیلات لرستان:چهارسال برتری شیلات در جشنواره شهیدرجایی نشان از مسیر درست شیلات دارد.

به گزارش پایگاه خبری تمدن لر، کیارش بیرانوند درخصوص وضعیت شیلات استان در گفت‌وگو با جمعی از خبرنگاران با اشاره به سرگذشت این اداره کل در سال‌های گذشته در باب حضور خود در این مجموعه اظهار داشت: بنده در یازدهم تیرماه سال 93 به عنوان مدیرکل شیلات استان منصوب شدم و در آن زمان تعداد نیروی انسانی این اداره کمتر از هشت نفر نیرو بود.

وی با بیان اینکه مدیریت خود را در شیلات استان با کمترین امکانات و تجهیزات آغاز کرده‌ام، افزود: عدم وجود ساختمان اداری و فضای مناسب، کمبود تجهیزات اداری و نبود ناوگان حمل‌ونقل از جمله مشکلات این اداره کل بود.

مدیرکل شیلات لرستان با اشاره به اینکه در آن زمان این اداره کل ردیف اعتباری جداگانه‌ای نداشت، عنوان کرد: همه اعتبارات عمرانی و جاری شیلات استان کمتر از 100 میلیون تومان بود.

وی اضافه کرد: خوشبختانه با تلاش شبانه‌روزی همکاران اکنون شیلات لرستان یکی از مجموعه‌های پیشرو در کشور است و با اختصاص ردیف اعتباری جداگانه سقف اعتبارات آن در سال گذشته به بیش از 35 میلیارد تومان رسید.

تولید 30 هزار تن انواع آبزیان در لرستان

وی با تاکید به اینکه در سال 93 کل تولیدات ماهی استان لرستان تنها 16 هزار تن بوده است، تصریح کرد: در آن زمان 252 مزرعه پرورش ماهی به علت بیماری «وی‌اچ‌اس» تعطیل‌ شده بود.

مدیرکل شیلات لرستان با اشاره به اینکه سیل سال گذشته به 300 مزرعه پرورش ماهی در استان خسارت وارد کرد، خاطرنشان کرد: بیش از 70 میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت و 35 میلیارد تومان کمک بلاعوض به آبزی‌پروران پرداخت شد.

وی با بیان اینکه تولیدات انواع آبزیان در استان در سال جاری به 30 هزار تن خواهد رسید، ادامه داد: در حال حاضر 600 مزرعه پرورش ماهی در استان وجود دارد که تنها 30 مزرعه تعطیل شده است.

بیرانوند از پرداخت تسهیلات به مزارع تعطیل‌شده خبر داد و اظهار داشت: با پرداخت تسهیلات از طریق اعتبارات این مزارع نیز به زودی وارد چرخه تولید خواهند شد تا دیگر مزرعه تعطیل‌شده‌ای در لرستان وجود نداشته باشد.

ظرفیت پرورش 10 هزار تن ماهی در قفس در لرستان

وی با تاکید به ظرفیت 10 هزار تنی لرستان در زمینه پرورش ماهی در قفس، افزود: به طور مثال سد ایوشان دارای ظرفیت دو هزار تن پرورش ماهی در قفس است اما به دلیل تغییر کاربری آن از تامین آب کشاورزی به آب شرب نمی‌توان از همه ظرفیت موجود استفاده کرد.

مدیرکل شیلات لرستان اضافه کرد: متاسفانه مشکلاتی با آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای استان برای تولید هزار تن ماهی در قفس در سد ایوشان وجود دارد به همین دلیل تولیدات براساس ظرفیت موجود نیست.

تقاضای کم لرستان برای ماهیان زینتی

وی با بیان اینکه ماهیان زینتی یکی از زیرمجموعه‌های آبزی‌پروری است، عنوان کرد: از آنجایی که عرضه تابع تقاضا است متاسفانه در لرستان تقاضای ماهیان زینتی کم است.

بیرانوند ادامه داد: لرستان می‌تواند به یک رقم بالایی از تولید ماهیان زینتی برسد و در این زمینه  چندین کارگاه در شهرستان‌های بروجرد، نورآباد و خرم‌آباد راه‌اندازی شده است.

وی با اعلام اینکه تولید ماهیان زینتی در استان به سه میلیون قطعه در سال رسیده است، گفت: ما تابع تقاضا هستیم اگر خریداری نباشد نمی‌توان تولید کرد و ماهیان زینتی روی دست آبزی‌پرور بماند و ضرر کند، بنابراین اگر تقاضا در استان بالا باشد این صنعت نیز قابل رشد است.

مدیرکل شیلات لرستان با بیان اینکه در سال‌های آینده تولید ماهیان زینتی به رقم بالایی می‌رسد، تصریح کرد: در استان تقاضایی برای خرید ماهیان زینتی نیست و ما در تلاش ترویج و رواج خرید این نوع ماهی در سطح استان هستیم.

راه‌اندازی بازارچه آبزیان در خرم‌آباد

وی با اشاره به اینکه در سال 93 سرانه مصرف ماهی در استان چهار و دو دهم کیلوگرم بوده است، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات حاد آبزی‌پروری در لرستان مصرف کم ماهی است که با ارائه آموزش‌ها و دوره‌هایی و برگزاری جشنواره طبخ غذاهای دریایی سرانه مصرف ماهی در استان به 8 کیلوگرم در سال رسیده است.

بیرانوند ادامه داد: با تبلیغات انجام شده فروش ماهی در استان افزایش یافته است، به همین دلیل به دنبال ایجاد بازارچه‌هایی هستیم.

وی با تاکید به اینکه اداره کل شیلات به تنهایی نمی‌تواند بازارچه آبزیان راه‌اندازی کند، تصریح کرد: شهرداری‌ها، فرمانداران و سرمایه‌گذاران باید به این موضوع ورود کنند.

بیرانوند از راه‌اندازی یکی از بزرگترین بازارچه‌های بزرگ آبزیان کشور در شهرستان خرم‌آباد خبر داد و گفت: رستوران طبخ غذاهایدریایی نیز راه‌اندازی می‌شود تا برای سایر شهرستان‌ها الگو باشد.

واگذاری دو مجتمع پرورش ماهی به بخش خصوصی

وی با اشاره به اینکه دولت اعتبار لازم جهت تکمیل پروژه‌های عمرانی و اقتصادی را ندارد، عنوان کرد: پروژه‌ها از طریق ماده 27 به بخش خصوصی واگذار می‌شود و در لرستان نیز دو مجتمع دوآب الشتر و مجتمع چم‌چیت دورود واگذار شده‌اند.

مدیرکل شیلات لرستان با تاکید بر اینکه پروسه واگذاری طرح‌ها و پروژه‌ها به سرمایه‌گذاران با نظارت کامل دستگاه‌های مختلف از جمله نماینده قوه قضاییه صورت می‌گیرد، گفت: قبل از دعوت سرمایه‌گذار برای قیمت‌گذاری اهلیت آن سنجیده می‌شود و ما در واگذاری پروژه‌های خود به بخش خصوصی همواره در مسیر قانون گام برداشته و آمادگی پاسخگویی به پرسش‌های دستگاه‌های نظارتی را داریم.

تخصیص 70 میلیارد تومان تسهیلات به مزارع پرورش ماهی سیل‌زده لرستان

بیرانوند به خسارت‌های واردشده به بخش آبزی‌پروری استان در سیل اخیر اشاره کرد و افزود:در لرستان هزار و 620 تن ماهی تلف و به زیرساخت‌های 300 مزرعه نیز خسارت وارد شد.

وی با بیان اینکه دولت به هر تن ماهی 20 میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت کرد، اظهار داشت: براساس برآورد و مصوبات سیل استان، جهت راه‌اندازی دوباره مزارع پرورش ماهی 70 میلیارد تومان تسهیلات به بانک‌ها معرفی شد.

مدیرکل شیلات لرستان افزود: به ازاری هر تن ماهی تلف شده 600 عدد بچه ماهی بلاعوض نیز در اختیار آبزی‌پروران قرار گرفت تا مزارع پرورش ماهی به چرخه تولید برگردند.

لرستان به قطب تولید ماهیان خاویار تبدیل می‌شود

وی از پرورش ماهیان خاویار در شهرستان‌های بروجرد، ازنا، پلدختر و دورود خبر داد و عنوان کرد: لرستان به قطب تولید ماهیان خاویار ایران و حتی آسیا تبدیل می‌شود.

بیرانوند خاطرنشان کرد: در سال 93 در لرستان ماهیان خاویار تولید نمی‌شد اما اکنون ظرفیت استان در تولید این نوع ماهی به هزار تن رسیده است.

وی با بیان اینکه فاز اول مجتمع تولید خاویار در شهرستان پلدختر با ظرفیت 600 تن گوشت و 10 تن خاویار در سال افتتاح شد، یادآور شد: زیرساخت های فاز دوم آن نیز در سال‌های آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرکل شیلات لرستان اضافه کرد: مطالعات ساخت چندین مجتمع در شهرستان‌های پلدختر، کوهدشت و رومشکان به زودی پایان می‌رسد که با اجرا شدن این طرح‌ها می‌توان 20 هزار تن ماهیان خاویار در استان تولید کرد.

اشتغال‌ بیش از 14 هزار نفر در مزارع پرورش ماهی لرستان

وی با بیان اینکه برای تولید پنج تن ماهیان سردآبی یک شغل به صورت مستقیم و دو شغل به صورت غیرمستقیم ایجاد می‌شود، اظهار داشت: برای تولید 30 هزار تن ماهی در کارگاه‌ها و مجتمع‌های پرورش ماهی استان حداقل برای 14 هزار و 500 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد شده است.

تولید 60 میلیون تخم چشم‌زده در لرستان

بیرانوند درخصوص کیفیت گوشت ماهیان تولیدشده گفت: مسئولیت برآورد کیفیت گوشت ماهیان برا عهده اداره کل دامپزشکی است تو خوشبختانه تاکنون آلودگی که ایجاد مشکل کند به ما اعلام نشده است.

وی با بیان اینکه لرستان پیشگام تکثیر در بچه‌ماهی سردآبی است، افزود: در سال‌های گذشته ایران وابسته به اروپا بود و سالیانه 400 میلیون تخم چشم‌زده وارد می‌کرد.

مدیرکل شیلات لرستان ادامه داد: استان با عقد تفاهم‌نامه‌ انتقال تکنولوژی با کشور فرانسه و آکوئولند توانست تخم چشم‌زده را تولید کند.

وی از تولید بیش از 60 میلیون تخم چشم‌زده در لرستان خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود که در استان بتوان بیش از 150 میلیون بچه ماهی سردآبی تولید کرد.

بیرانوند تاکید کرد: استان لرستان ظرفیت تولید 100 هزار تن انواع ماهی را دارد و در صورت تخصیص اعتبارات کافی می‌توان طی 10 سال آینده به این میزان تولید دست یافت.

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه شیلات استان سه سال متوالی در جشنواره شهید رجایی مقام کسب کرده است، افزود: با تلاش همکاران، شیلات لرستان توانست چهار سال متوالی به عنوان دستگاه برتر شیلات‌های کشور انتخاب شود که بی‌شک این نشانی از گام‌های درست شیلات استان در مسیر توسعه می‌باشد.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

تاکید بر رفع موانع تملیک جهت احداث سایت همراه اول و اجرای پروژه های فیبرنوری

تکمیل آبرسانی به 162 روستا تا پایان سال جاری در لرستان

کاهش 33 میلیون متر مکعبی حجم آب حوضه کارون بزرگ در لرستان

پسربچه 5ساله خاله خود را به ضرب گلوله کشت

اولین کاروان از لرستان به حج عمره اعزام می‌شود

47 خرده‌فروش و قاچاقچی مواد مخدر در لرستان دستگیر شدند

پلمپ دندانپزشکی و کلینیک غیرمجاز در خرم آباد

کشف بیش از 5 هزار لیتر نفت سفید در یک انبار

برگزاری جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان +عکس

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز 110 میلیمتر پلی اتیلن در چگنی

سرنانوازی جز لاینفک موسیقی لرستان است

تمدید گواهینامه بین المللی استانداردهای سیستم مدیریت یکپارچه IMS در شرکت گاز استان لرستان

شفقت استاندار لرستان شد

کاهش 5 درصدی مالیات تولید با هدف تحقق شعار سال

راه‌اندازی قرارگاه‌های جهادی در مناطق حاشیه‌ای لرستان

جاعلان اسناد و مدارک در دام پلیس لرستان

بیشه خرم‌آباد از بین 8 روستای گردشگری کشور برای ثبت جهانی انتخاب شد

75 میلیارد تومان اعتبار خرید تجهیزات مدارس لرستان در سال جاری

جسد جوان غرق شده در رودخانه سزار لرستان پس از 12 روز پیدا شد

شرکت مخابرات ایران، پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی دریافت کرد

اجرای طرح تشدید نظارت بر کالاهای اساسی در لرستان

نواختن زنگ سلامت در مدارس لرستان

ثبت همزمان تصویر 4 قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه

یونس بهاروند مدیرکل آموزش و پرورش لرستان شد

افتتاح مجتمع آوای کوچه فیلم گام اول در تحقق شعار سال در لرستان

کسب مقام اول ورزشکار لرستانی در مسابقات انتخابی تیم ملی کاراته

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین رشد منابع را رقم زد

ضد عفونی و لایروبی آبشخورهای مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست لرستان

پیش بینی ذخیره 600 هزار تن گندم در لرستان

صادرات 20 تنی ماهی ظرف یک ماه اول سال

کلاهبردار سکه‌های تقلبی در الیگودرز دستگیر شد

گام بزرگ بانک رفاه کارگران در احیای واحد های تولیدی وصنعتی وجهش تولید در لرستان

سفر ارزیاب یونسکو به لرستان برای ثبت جهانی«فلک‌الافلاک»

ابلاغ نرخ جدید کرایه تاکسی به فرمانداری خرم آباد

سامانه نسخه الکترونیک در حال به‌روزرسانی‌ست/پذیرش موقت نسخه‌های الکترونیکی

تماشاخانه سیار کانون میهمان کودکان و نوجوانان خرم آباد

بهره برداری از 71 طرح درمانی طی دو سال گذشته در لرستان

آسفالت 87 کیلومتر از راههای روستایی لرستان

اعضای انجمن صنفی فعالان رسانه ای لرستان،بازرس اصلی و بازرس علی البدل خود را انتخاب کردند

استقرار دائمی بالگرد اورژانس 115 در فرودگاه خرم آباد

مبارزه با علف‌های هرز در سطح 113 هزار هکتار مزارع گندم لرستان

بازنشستگی بیش از 1700 کارگر لرستانی در مشاغل سخت و زیان‌آور

برگزاری نشست سرپرست ورزش و جوانان لرستان با دبیران سمن های جوانان

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیاردی قاچاق در خرم آباد

یک میلیون و 232 هزار لرستانی زیر چتر حمایت بیمه سلامت

تیم خرم آباد با شایستگی قهرمان مسابقات کشتی فرنگی نونهالان استان

راهپیمایی جمعه خشم در سراسر لرستان برگزار می‌شود

تفاهم نامه ی همکاری بسیج رسانه استان با سازمان فنی و حرفه ای لرستان

تمدید مهلت تبدیل مجوزهای کاغذی به الکترونیک تا پایان اردیبهشت‌ماه

جریمه 67 میلیارد ریالی قاچاقچی پوشاک در خرم آباد