آخرین مطالب

ریه‌های شهرم را از اکسیژن مرگ پر نکنید گزارش

ریه‌های شهرم را از اکسیژن مرگ پر نکنید

  بزرگنمایی:
کمربند سبز در حفظ و تقویت محیط زیست و جلوگیری از آلودگی به ویژه ریزگردها بسیار موثر است.

به گزارش پایگاه خبری تمدن لر، کمربند سبز یکی از راهکارهای مهار گرد و غبار است، معمولاً برای اجرای طرح کمربند سبز از گونه‌های سازگار، ماندگار و مناسب با شرایط اقلیمی شهرهای مورد نظر استفاده می‌شود که این طرح می‌تواند فضای سبز مناطق حاشیه‌ای شهر باشد، در این کمربندهای سبز انواع مجموعه‌های فضای سبز تفریحی، ورزشی و گردشگری ایجاد می‌شود. یکی از مهمترین تأثیرات این پروژه‌ توسعه فضاهای سبز شهری و تولید اکسیژن است.

طرح مطالعات جامع و تفصیلی سرانه‌ها متناسب با نرخ رشد جمعیت دیده می‌شود

در این خصوص محمد مرادی، یک فعال زیست محیطی اظهار کرد: در طرح مطالعات جامع و تفصیلی فضای سبز، سرانه‌ها متناسب با نرخ رشد جمعیت دیده می‌شود، اما آنچه سبب می‌شود این امر تحقق پیدا نکند و یا درصدی تحقق یابد نبود بستر مناسب برای تملک آنهاست.

وی اضافه کرد: چون شهرداری‌ها به خوبی نمی‌توانند تملک را انجام دهند معمولا مورد توافق قرار می‌گیرد که درصدی کار را به سرانجام برسانند و این درصدها بستگی به نوع کابری دارد.

این فعال زیست محیطی گفت: اگر حتی این توافق دو جانبه منجر به آزادسازی 50 درصد سرانه‌ها شود و شهرداری آنها را نفروشد و به فضای سبز تجهیز شود قطعا توفیقات خوبی به دنبال خواهد داشت.

سرانه فضای سبز شهری در خرم‌آباد  11.2 مترمربع

رسول جلالوند، سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری خرم آباد، در این باره گفت: درحال حاضر سرانه فضای سبز شهری در خرم‌آباد  11.2 متر مربع بوده و بیشتر فضاهایی که وجود دارد مشجر است.

وی با بیان اینکه در خرم‌آباد و قسمت جنگل‌کاری یعنی کمربند سبز 210 هکتار است، گفت: به لحاظ توسعه متوازن فضای سبز، خرم‌آباد در حوزه اکولوژیکی نسبتا خوب است و حدود چهار مترمربع با نورم کشوری فاصله داریم و این محاسبات  بدون احتساب فضاهای سبز ادارات است.

جلالوند بیان کرد: با برنامه‌ای که ترسیم شده ظرف سه تا چهار سال آینده می‌توانیم به نورم کشوری که  15 مترمربع در نظر گرفته شده برسیم.

این مسئول با اشاره به اینکه کمربند سبز شهر را برای افق 10 ساله پیش‌بینی کردیم، بیان کرد: این کار آغاز شده و براساس ماده 22 و 27 قانون هوای پاک، وزارت نیرو مکلف شده آب را تامین کند؛چنانچه آب منطقه‌ای لرستان در تامین آب و منابع طبیعی استان نیز در خصوص تامین نهال همکاری لازم را داشته باشند  زودتر از ده سال می‌توانیم این مهم را به انجام برسانیم.

جلالوند گفت: تخلفاتی بوده و گزارشاتی را دریافت کردیم که در محله فلک‌الدین ساخت و ساز غیرمجاز صورت گرفته که شهرداری مرکز استان به موقع ورود پیدا کرده و آنها را تخریب کرده است.

وی بیان کرد: قوانین بازدارنده‌ای در بحث زمین خواری وجود دارد و در این راستا همکاری مراجع قضایی بویژه دادستان در این‌باره بسیار خوب بوده است.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری خرم‌آباد خاطرنشان کرد: سرانه فضای اجتماعی برای خرم‌آباد 9 متر مربع در نظر گرفته شده است که در حال حاضر 4.5 متر با این رقم تعیین شده فاصله داریم.

پیگیریم تا گونه‌های متناسب و سازگار با اقلیم کاشت شود

زهرا نظری عضو شورای شهر خرم‌آباد در این خصوص گفت: سال گذشته و امسال بیشتری کاری که انجام دادیم چندین پارک محله‌ای و پارک کوهستان در دست اقدام داریم.

وی اضافه کرد: برای فاز دوم آبشار طلایی چندگونه درخت کاج، توت و بنه  به مساحت سه هکتار کاشت شده است.

عضو شورای شهر خرم‌آباد عنوان کرد: پیگیریم تا گونه‌های متناسب و سازگار با اقلیم کاشت شود.

پوشش‌های گیاهی می‌تواند در گرم‌ترین روزهای تابستان دمای محیط پیرامون خود را تا چهار درجه سانتی‌گراد کاهش دهند و در عین حال 50 درصد بر رطوبت هوا اضافه کنند

 آب مورد نیاز شهرداری را تامین می‌کنیم

در این خصوص داریوش حسن‌نژاد، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: هرجا شهرداری برای آبیاری کمربند سبز نیاز به آب داشته باشد آمادگی داریم آن را تامین کنیم.

وی افزود: خوشبختانه در هیچ جایی از استان مشکل آب نداریم.

حسن‌نژاد گفت:  شهرداری خرم‌آباد دارای 23 حلقه چاه است که ماهیت 11 مورد آنها مربوط به شهرداری نیست.

براساس افق 10 ساله محدوده شهر تعیین می‌شود

صادق بهاروند، معاون راه و شهرسازی لرستان در این رابطه اظهار کرد: فضاهای سبز و باغات درون محدوده شهرها براساس جمعیت و براساس استاندارد شورای عالی شهرسازی کشور تعیین می‌شود که در شهر خرم‌آباد سرانه فضای سبز برای هر فردی مشخص شده است.

وی با بیان اینکه فضای سبزی که در شهرهای جانمایی می‌شود مالکیت بخشی از آن خصوصی و بخشی دولتی است، افزود: بخش‌هایی که مالکیت دولتی است اداره اموال و حقوقی راه و شهرسازی واگذار به شهرداری می‌کند و بخشی که ملک اشخاص محسوب می‌شود شهرداری باید تملک کند.

معاون شهرسازی و معماری راه و شهرسازی لرستان اضافه کرد: با تفکیک طرح‌های مسکونی، شهرداری سهمی دارد و می‌تواند از این سهم پول مالکین بخش خصوصی که زمین آنها تبدیل به فضای سبز شده پرداخت کند و زمین را تملک کند.

بهاروند گفت: برای اراضی دولتی راه و شهرسازی به عنوان مالک باید به شهرداری‌ها واگذار کند.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی در خصوص کمربند سبز حفاظتی شهرها بیان کرد:  طرح‌های توسعه شهری براساس افق جمعیت شهرها و براساس جمعیت موجود و افق 10 ساله محدوده شهر تعیین می‌شود.

وی اضافه کرد: این محدوده شهر روی نقشه بسته می‌شود که شهرداری و مدیریت شهری بداند مرز کارش کجاست؟

معاون شهرسازی و معماری راه و شهرسازی لرستان گفت: روی نقشه مذکور نواری به عمق 150 متر تحت عنوان کمربند حفاظتی تعیین می‌شود که بیشترین نقش آن برای حفاظت توسعه آینده شهر است.

ساخت و ساز روی این کمربند حفاظتی باید کنترل شده باشد نه غیرمجاز

بهاروند با بیان اینکه ساخت و ساز روی این کمربند حفاظتی باید کنترل شده باشد نه غیرمجاز، افزود: چنانچه ساخت و ساز غیرمجاز روی این کمربند حفاظتی صورت گیرد دست طراح شهری را می‌بندد و کاربری‌ها را نمی تواند انجام دهد.

معاون شهرسازی و معماری راه و شهرسازی لرستان عنوان کرد: در ساخت و سازهای غیرمجاز دو مرجع مثل شهرداری که براساس ماده 100 جلوگیری می‌کند و یگان حفاظت راه و شهرسازی است که روی ساخت و سازها نظارت دارند.

وی با بیان اینکه براساس مطالعات طرح تفصیلی سرانه فضای سبز برای هر نفر 3.3 متر مربع است که در افق طرح 10 متر برای هر نفر پیشنهاد شده است، خاطر نشان کرد: افق طرح جامع را 1400 در نظر گرفته بودیم و اخیرا نیز مکاتبه کردیم تا طرح جامع خرم‌آباد را برای مرتبه سوم بازنگری شود.

شهرداریها فضای سبزها را تکمیل کنند

الهام برنا، معاون پایش حفاظت محیط زیست لرستان در این خصوص گفت: در کارگروه هوای پاک بحث‌هایی  راجع به فضای سبز و تکمیل کمربند سبز شده است.

وی با بیان اینکه ماده 22 هوای پاک می‌گوید: حداکثر تا ده سال پس از ابلاغ این قانون، شهرداری‌های شهرهای بالای پنجاه هزار نفر جمعیت موظفند با همکاری وزارت نیرو و ادارات منابع طبیعی شهرستان، سرانه فضای سبز خود را حداقل به پانزده مترمربع برسانند، عنوان کرد:  تولید و تأمین نهال مورد نیاز (گونه های با نیاز آب کم، مقاوم و بومی) بر عهده ادارات منابع طبیعی و عملیات کاشت، نگهداری و بهره برداری برعهده شهرداری‌هاست و وزارت نیرو موظف به تأمین منابع آب مورد نیاز از محل پساب شهر ذیربط، مشروط به استفاده از روش‌های نوین آبیاری توسط شهرداری است و بر اساس ماده 27 وزارتخانه های جهادکشاورزی (سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری)، راه و شهرسازی و کشور از محل اعتبارات مندرج در ردیف‌های بودجه‌ای و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از محل منابع مالی در اختیار، اعم از عوارض و وجوه عمومی طی پنج سال که به تأیید سازمان می‌رسد، مکلف هستند حریم سبز بزرگراه‌ها و کمربند سبز شهرها و روستاهای تحت تأثیر رخدادهای گرد و غبار را با روش آبیاری مدرن و با اولویت استفاده از پساب‌های شهری و روستایی، ایجاد کنند.

کمربند سبز از وجود آمدن شهرک‌های اقماری در اطراف شهرها جلوگیری می‌کند

برنا گفت: یکی از مصوبات در این کارگروه این بوده که شهرداری‌های شهرهای بالای 50 هزار نفر ظرف مدت دو هفته باید تمام نقاطی که در طرح تفصیلی شهرها مصوب و کاربری آنها برای فضای سبز و کمربند سبز مشخص شده را به راه و شهرسازی اعلام کند و این اداره کل بدون معارض اراضی را تحویل شهرداری‌ها دهند و شهرداریها فضای سبزها را تکمیل کنند.

معاون پایش حفاظت محیط زیست لرستان  اضافه کرد: این کمربند سبز تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از زمین خواری، کوه خواری و رودخانه خواری دارد و حریم شهر را مشخص می‌کند و در به وجود آمدن شهرک‌های اقماری در اطراف شهرها جلوگیری می کند.

وی با بیان اینکه کمربند سبز در تلطیف درجه حرارت، جذب آلاینده‌ها، جلوگیری از سیلاب  و ... موثر خواهند بود، تصریح کرد: گونه‌هایی که کاشت می‌شود باید بومی و سازگار با اقلیم منطقه باشد و تولید اکسیژن کند و این رویکرد شهرداری‌ها نسبت به کاشت سوزنی برگ‌ها مثل کاج که تولید اکسیژن آنها صفر است تغییر کرده و گونه‌هایی نظیر بنه، عناب، بلوط و ... کاشت می‌شود.

ماده 22 و 27 هوای پاک تلاشی است برای کاهش آلودگی‌های محیطی و هوا و زیست ‌پذیرتر کردن شهرها که امروزه با جدیت باید اجرایی شود.

به گزارش ایسنا،کمربند سبز، زنجیره‌ایی از فضاهای سبز شهری‌ است که با هدف کاهش آلودگی هوا و پیشگیری از ورود گردوغبار به شهرها بنا می‌شوند. برخی کارشناسان هم ایجاد چنین کمربندهایی را موجب مقید شدن حریم شهری و جلوگیری از ساخت و سازهای قارچ گونه و توقف رشد حاشیه نشینی می‌دانند؛ بنابراین نهایی شدن و تحقق توسعه کمربندسبز نیازمند عزم و اراده جدی بوده و تنها با تصویب لوایح و قوانینی مانند کمربند سبز نمی‌توان این موضوع را تحقق بخشید.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

کسب مقام اول ورزشکار لرستانی در مسابقات انتخابی تیم ملی کاراته

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین رشد منابع را رقم زد

ضد عفونی و لایروبی آبشخورهای مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست لرستان

پیش بینی ذخیره 600 هزار تن گندم در لرستان

صادرات 20 تنی ماهی ظرف یک ماه اول سال

کلاهبردار سکه‌های تقلبی در الیگودرز دستگیر شد

گام بزرگ بانک رفاه کارگران در احیای واحد های تولیدی وصنعتی وجهش تولید در لرستان

سفر ارزیاب یونسکو به لرستان برای ثبت جهانی«فلک‌الافلاک»

ابلاغ نرخ جدید کرایه تاکسی به فرمانداری خرم آباد

سامانه نسخه الکترونیک در حال به‌روزرسانی‌ست/پذیرش موقت نسخه‌های الکترونیکی

تماشاخانه سیار کانون میهمان کودکان و نوجوانان خرم آباد

بهره برداری از 71 طرح درمانی طی دو سال گذشته در لرستان

آسفالت 87 کیلومتر از راههای روستایی لرستان

اعضای انجمن صنفی فعالان رسانه ای لرستان،بازرس اصلی و بازرس علی البدل خود را انتخاب کردند

استقرار دائمی بالگرد اورژانس 115 در فرودگاه خرم آباد

مبارزه با علف‌های هرز در سطح 113 هزار هکتار مزارع گندم لرستان

بازنشستگی بیش از 1700 کارگر لرستانی در مشاغل سخت و زیان‌آور

برگزاری نشست سرپرست ورزش و جوانان لرستان با دبیران سمن های جوانان

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیاردی قاچاق در خرم آباد

یک میلیون و 232 هزار لرستانی زیر چتر حمایت بیمه سلامت

تیم خرم آباد با شایستگی قهرمان مسابقات کشتی فرنگی نونهالان استان

راهپیمایی جمعه خشم در سراسر لرستان برگزار می‌شود

تفاهم نامه ی همکاری بسیج رسانه استان با سازمان فنی و حرفه ای لرستان

تمدید مهلت تبدیل مجوزهای کاغذی به الکترونیک تا پایان اردیبهشت‌ماه

جریمه 67 میلیارد ریالی قاچاقچی پوشاک در خرم آباد

اخراج 247 تبعه خارجی از لرستان طی سال گذشته

انجام 65 کیلومتر روکش آسفالت در جاده‌های پلدختر

آغاز عملیات ساخت تقاطع سه سطحی بلوار 60 متری به بلوار امام رضا(ع) خرم آباد

تقاطع غیرهمسطح شهدای جاویدالاثر، الگوی مناسب برای کار جهادی است

تلاش‌های جهادگونه قرارگاه خاتم‌الانبیا قابل تقدیر است

احداث بیش از هزاران کیلومتر آزادراه توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء

گزارش تصویری آیین افتتاحیه پروژه تقاطع غیر همسطح شهدای جاویدالاثر خرم آباد

بازدید بیش از 11 هزار نفر از قلعه فلک‌الافلاک در تعطیلات عید فطر

تاکید رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز

تشیع پیکر شهید مجتبی نعمت پور در زادگاهش

اطلاعیه فرماندهی انتظامی لرستان پیرامون طرح حجاب و عفاف از روز شنبه

انتقال خون لرستان سه رتبه نخست کشوری را کسب کرد

آزادی 20 نفر از زندانیان جرایم غیر عمد لرستان با عفو رهبری

پلمب یک مرکز غیرمجاز زیبایی و لیزر در خرم‌آباد

دستگیری شبانه‌ شکارچیان قبل از هر گونه تخلف در منطقه شکار ممنوع هشتاد پهلو

73 درصد خانوارهای لرستانی از طرح کالا برگ فجرانه بهره مند شدند

صدور 52 هزار گواهی حمل بهداشتی دام زنده و فرآورده‌های دامی در لرستان

افزایش نرخ کرایه تاکسی خرم‌‌آباد تا زمان تصویب نرخ جدید ممنوع است

علت فوت دکتر «پرستو بخشی» اعلام شد

چهل و ششمین زمین چمن آموزش‌وپرورش در لرستان افتتاح شد

1995 هکتار از اراضی کشاورزی لرستان تثبیت شد

سربلندی بیمه سلامت لرستان در پرداخت به موقع مطالبات به موسسات تشخیصی درمانی با مساعدت بانک رفاه

کشف 10 تن زغال و چوب درختان بلوط در خرم‌آباد

جابه‌جایی بیش از 127 هزار مسافر از طریق ناوگان عمومی لرستان

177 مرکز متخلف تهیه و توزیع مواد غذایی در لرستان پلمب شد