آخرین مطالب

ماجرای صف‌های طولانی مرغ در لرستان چیست؟ گزارش

ماجرای صف‌های طولانی مرغ در لرستان چیست؟

  بزرگنمایی:
روزهای پایانی سال گذشته، فروشگاههای عرضه موادپروتئینی در لرستان به حدی مرغ گرم داشتند که همه می‌توانستند مرغ موردنیازخودشان را به هر میزان خرید کنند اما ۲ روز مانده به عیدنوروز تاکنون مردم برای خرید مرغ در صف‌های طولانی می‌ایستند.

به گزارش پایگاه خبری تمدن لر به نقل از ایرنا، روزهای پایانی سال گذشته، فروشگاههای عرضه موادپروتئینی در لرستان به حدی مرغ گرم داشتند که همه می‌توانستند مرغ موردنیازخودشان را به هر میزان خرید کنند اما 2 روز مانده به عیدنوروز تاکنون مردم برای خرید مرغ در صف‌های طولانی می‌ایستند.

ماجرا چیست چرا باید تا چند روز قبل از عید مرغ گرم به وفور در بازار باشد اما درست روزهای پایانی سال مردم برای تهیه آن با مشکل مواجه شوند؟ آیا میزان تولید کم شده یا میزان مصرف زیاد شده است؟ آیا مردم نیازشان بیشتر شده است و در این شرایط کرونایی مردم برای میهمانی‌های بزرگ مرغ تهیه می‌کنند.

حرف و حدیث‌های زیادی در این زمینه وجود دارد برخی می‌گویند پایین بودن قیمت مردم در لرستان نسبت به دیگر استان‌های کشور باعث شده است که برخی مرغ از استان تهیه و در دیگر استان‌ها با قیمت بالاتری به فروش برسانند.

چند روز اول عید 1400 متاسفانه مرغ گرم از سفره‌های برخی از مردم پرید و با عرضه مرغ منجمد در سطح استان، مردم مجبور به استفاده از این ماده پروتئینی با قیمت 16 هزار تومان شدند که این موضوع نیز موجب اعتراض برخی از مردم شد چرا که معتقدند در لرستان که تولید مرغ بیشتر از تقاضای مردم است چرا باید از مرغ منجمد استفاده کنند.

اکنون هم هر روز شاهد صف های طولانی مرغ در سطح استان به ویژه شهر خرمآباد هستیم تا مرغ منجمد با قیمت 16 هزار تومان و مرغ گرم با بیش از 23 هزار تومان خرید کنند.

حال باید دید که دیدگاه مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان جهاد کشاورزی لرستان درباره کمبود مرغ گرم در استان چیست و چرا باید این مشکل در روزهای قبل از سال جدید و روزهای منتهی به سال نو رخ نمایان کند و مردم بجای خرید راحت مرغ در صف‌های طولانی تهیه آن بایستند.

بهزاد منصوری رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان چند روز پیش از فرارسیدن عید نوروز گفت: 370 تن گوشت مرغ با توجه به نیاز مردم در روزهای پایانی سال و ایام نوروز در استان توزیع شده است، به همین منظور همه امکانات و نیروها برای تامین و توزیع مناسب مرغ در استان بسیج شده اند تا شهروندان استان در روزهای پایانی سال برای خرید این کالا دچار مشکل نشوند.

منصوری همچنین پس از آغاز تعطیلات نوروزی و بروز مشکل برای مردم در راستای تامین مرغ موردنیاز خبر از توزیع روزانه 15 تن مرغ منجمد در سطح استان داد و گفت: 10 تا 15 تن مرغ منجمد روزانه برای تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش قیمت، در استان توزیع می شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در ابتدای هر سال کشتارگاه‌ها تا سوم فروردین تعطیل هستند به منظور رفع مشکل کمبود مرغ به طور میانگین روزانه 15 تن مرغ منجمد توزیع شد، البته سهمیه مرغ منجمد استان لرستان در مجموع 240 تن بود که در روزهای پایانی سال 1399 بر اساس سرانه جمعیتی بین شهرستان‌ها تقسیم و توزیع شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر میزان توزیع شده با پیگیری های صورت گرفته توسط سازمان صمت استان، 50 تن دیگر مرغ منجمد در اولین روز سال 1400 تامین شده است که با وجود همه مشکلات از جمله تعطیلی بانکها برای پرداخت پول و تهیه خودروی مخصوص حمل، به تدریج جذب شد و روزانه توزیع می شود.
 بخاطر بروز مشکل توزیع مرغ گرم در لرستان شنبه شب بازدید میدانی و شبانه رییس سازمان صمت لرستان به همراه رییس اداره نظارت بر اماکن عمومی استان و رییس بسیج اصناف استان از تعدادی  از کشتارگاه های  مرغ در خرم‌آباد انجام شد.

‌با توجه به بروز مشکلات توزیع مرغ گرم در سطح استان ، رییس سازمان صمت لرستان پیشنهادهایی در خصوص چگونگی توزیع مرغ به مسئولان کشتارگاه ها باهدف نظارت صددرصدی بازرسان صمت بر نحوه توزیع مرغ به صورت هدفمند  جهت رفع نیازمندی مردم داد و گفت: در این زمینه مهم منافع مردم است و ما به عنوان مسئول پاسخگو بایستی از این امانت به خوبی محافظت کنیم.

وی ادامه داد: همچنین از اهداف دیگر بازدید میدانی شناسایی مشکلات احتمالی و نحوه تقسیم کار سازمان های متولی و همکار را در زمینه تامین و توزیع مرغ تا رفع تمامی موانع و مشکلات مطرح کرد و از نیروی انتظامی  و بسیج اصناف بابت همراهی و همکاری همه جانبه در این خصوص تقدیر و تشکر کرد.

تولید مرغ گرم متناسب با نیاز بازار نیست

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در این باره گفت: نظارت بر فرایند توزیع مرغ متداوم و با متخلفان عرضه از کشتارگاه تا خرده فروش بدون اغماض برخورد خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: بعد از چهار روز تعطیلی کشتارگاههای مرغ استان لرستان طی جلسه ای  که با سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد میزان واقعی گوشت مورد نیاز استان با توجه به شرایط روز مشخص شده است، همچنین مقرر شد مرغ مورد نیاز توسط سازمان جهاد کشاورزی در اختیار نمایندگان سازمان صمت قرار گیرد تا از کشتارگاه‌ پلمب و در سطح عمده فروش و خرده فروش عرضه شود.

به گفته وی متاسفانه در حال حاضر میزان تولید مرغ گرم متناسب با نیاز بازار نیست اما امیدوار هستیم که سازمان جهاد کشاورزی بتواند مرغ مورد نیاز بازار را تامین کند و متعاقب آن بر اساس برنامه‌ریزی هایی که توسط سازمان صمت تدوین شده توزیع را در شبکه های مویرگی بازار به بهترین شکل ممکن انجام دهیم.

منصوری ادامه داد: بر اساس توافقی که با سازمان جهاد کشاورزی صورت گرفت مقرر شد مرغ گرم مورد نیاز بازار تامین شود و به عنوان مثال برنامه ریزی شده بود که 55 تن برای شهرستان خرم‌آباد تامین ولی در عمل 24 تن تهیه شد، البته طی بررسی های صورت گرفته وضعیت در حال بهبود است چراکه هم از ظرفیت مرغداریهای خود شهرستان خرم‌آباد هم از سایر شهرستان ها کمک گرفته خواهد شد.

 وی گفت: امید است ظرف روزهای آینده میزان مرغ نیاز تمامی شهرستان های استان تامین شود تا با نظارت و توزیع مویرگی به بهترین شکل ممکن به دست مصرف کننده واقعی برسد.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت لرستان در خصوص نظارت و بازرسی از واحدهای توزیع مرغ اظهار داشت: هدف از تمرکز در توزیع مرغ با توجه به محدودیت نیرو، نظارت بیشتر و دقیق تر بر عرضه بوده است  شاید شاهد ایجاد صف بوده‌ایم اما این تمرکز در توزیع باعث شده مرغ، حتی الامکان به دست مصرف کننده واقعی برسد.

وی ادامه داد: برنامه کاری ما بر این اساس است که در صورت تامین مرغ مورد نیاز  در 90 نقطه توزیع گوشت مرغ گرم صورت گیرد. در روزهای گذشته با یک واحد کشتارگاه مرغ که عملاً  تعهدات خود را انجام نداده و از تحویل 10 تن مرغ گرم مصرفی سرپیچی کرده بود برخورد لازم صورت گرفت و پس از اجبار به تحویل مرغ مراحل تشکیل پرونده تخلفاتی کشتارگاه موردنظر در حال انجام است.
منصوری تاکید کرد: توصیه ما به کشتارگاه ها و عاملان توزیع  این است که مرغ تحویلی اصلاً جنبه شخصی و کشتارگاهی نداشته و به صورت امانت در اختیار شما گذاشته شده است و در صورت احراز تخلف در سطوح کشتارگاه‌ها، عمده فروش و خرده فروش بدون اغماض برخورد قانونی به عمل می آید.

رییس سازمان صمت لرستان از همه مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف اعم از امتناع و اختفاء، عرضه خارج از شبکه خصوصاً کالاهای اساسی از جمله مرغ همچنین  گرانفروشی و عدم درج قیمت مراتب را با شماره تلفن 124 سازمان صمت لرستان در میان بگذارند.

ایجاد جذابیت اقتصادی با قیمت پایین مرغ در لرستان

اسفندیار حسنی مقدم رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در روزهای پایانی سال 99 گفته بود: طی 5 روز پایان سال یک هزار و 610 تن مرغ در کشتارگاه های سطح استان کشتار و در بازار توزیع شد که این مقدار مرغ توزیع شده حداقل سه برابر متوسط مصرف استان است که در طول تاریخ استان بی سابقه بود.

وی افزود: براساس آمار موجود از 25 تا 29 اسفند به ترتیب 259 تن، 282، 390، 308 و 371 تن مرغ در استان کشتار شده است، همچنین به منظور رفاه حال شهروندان هم استانی برای اولین بار در شب عید و ایام تعطیلات نوروزی روند کشتار مرغ و توزیع آن در سطح استان ادامه خواهد یافت و همکاران سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان نظارت‌های لازم بر کشتار مرغ و عرضه آن به بازار مصرف را خواهند داشت.

  وی اضافه کرد: به منظور رفاه حال شهروندان مقدار 230 تن مرغ منجمد توسط شرکت پشتیبانی امور دام به استان لرستان اختصاص یافته که طی چند روز اخیر مقدار ١٨٠ تن از این مقدار توسط مباشرین سازمان صنعت، معدن و تجارت بین شهروندان توزیع شده است.

 

وی تصریح کرد: 80 تن باقیمانده به تدریج در ایام تعطیلات نوروزی بین شهروندان توزیع خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان خاطرنشان کرد: علاوه بر این 50 تن گوشت مرغ منجمد به صورت فوق‌العاده به استان لرستان اختصاص یافته و در ایام تعطیلات نوروزی جهت تنظیم بازار مصرف در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.
رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان همچنین روز هشتم فرودین گفت: 42.8 میلیون قطعه جوجه‌ریزی طی سال گذشته در استان انجام و در مجموع 80 هزار تن گوشت مرغ در این استان تولید شده است، 78 هزار تن از این میزان گوشت مرغ صنعتی بوده و با احتساب دیگر ماکیان 80 هزار تن تولید صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه جمعیت لرستان ٢.١ درصد کشور است اظهار داشت: با این وجود میزان تولید گوشت مرغ در این استان سه درصد مجموع تولیدی کشور و بر اساس سرانه مصرف 30 کیلوگرم به ازای هر شهروند لرستانی در سال حداکثر نیاز روزانه، 120 تا 140 تن است.
رییس سازمان جهادکشاورزی لرستان ادامه داد: با توجه به افزایش تقاضای بازار در آستانه نوروز، میزان کشتار مرغ در نیمه دوم اسفند 240 تن در روز بود که در برخی روزهای پایانی سال تا 390 تن نیز افزایش یافت.
حسنی‌مقدم در خصوص برخی کمبودها و صف‌های خرید مرغ در لرستان تصریح کرد: به دلیل اختلاف قیمت محصول با دیگر استان‌های همجوار، نوعی جذابیت اقتصادی ایجاد شد و برخی افراد با مشاغل غیرمرتبط، مبادرت به خرید مرغ و فروش در خارج از لرستان کردند.
وی افزود: باتوجه به اینکه در شبکه توزیع مرغ دارای نواقصی هستیم جلسات هماهنگی بین تمام دستگاههای ذیربط ستاد تنظیم بازار با محوریت سازمان صنعت، معدن و تجارت برگزار می شود و حل مشکل در دستور کار قرار دارد. وی با اشاره به اینکه نهاده مورد نیاز مرغداریها با ارز دولتی و به شکل کامل توسط سامانه بازارگاه در اختیار متقاضیان قرار گرفته است اضافه کرد: پیش‌بینی شده است برای ماه جاری به طور متوسط 180 تن در روز مرغ تولید و وارد کشتارگاه‌ها شود.
حسنی‌مقدم بر هوشمند کردن نحوه خروج مرغ از لرستان تاکید کرد و گفت: با تحقق این مهم، ضمن تسهیل دسترسی مردم به گوشت مرغ، بین 20 تا 30 درصد تولید مرغ مازاد بر نیاز استان به صورت هدفمند به استان های مجاور ارسال خواهد شد.

وی ادامه داد: وزن مرغ زنده استاندارد بین 1.8 تا 2.2 کیلوگرم و وزن کشتار شده بین 1.2 تا 1.4 کیلوگرم است و در مورد مرغ های با وزن بیش از٢.٥ کیلوگرم، درصد ضایعات و چربی های دورریختنی بیشتر است.

وی افزود: با افزایش دوره پرورش مرغ از 45 روز به بالاتر مصرف دان و هزینه‌های تولید نیز بیشتر می شود بنابراین فرهنگ سازی مصرف مرغ با اندازه استاندارد، یکی از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی لرستان است.

حسنی‌مقدم با بیان اینکه مرغ طی 38 تا 45 روز به وزن استاندارد می‌رسد، گفت: با تحقق این موضوع، 20 درصد کاهش مصرف دان و افزایش بهره‌وری را برای مرغداران خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه تخلف احتمالی تعداد کمی از مرغداران استان را انکار نمی‌کنیم تصریح کرد: جوجه ریزی توسط 760 مرغداری در استان انجام و فعالیت آنها در 2 سامانه بازارگاه توسط مدیریت طیور و سامانه قرنطینه توسط اداره‌کل دامپزشکی استان بررسی و راستی‌آزمایی می‌شود.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

تاکید بر رفع موانع تملیک جهت احداث سایت همراه اول و اجرای پروژه های فیبرنوری

تکمیل آبرسانی به 162 روستا تا پایان سال جاری در لرستان

کاهش 33 میلیون متر مکعبی حجم آب حوضه کارون بزرگ در لرستان

پسربچه 5ساله خاله خود را به ضرب گلوله کشت

اولین کاروان از لرستان به حج عمره اعزام می‌شود

47 خرده‌فروش و قاچاقچی مواد مخدر در لرستان دستگیر شدند

پلمپ دندانپزشکی و کلینیک غیرمجاز در خرم آباد

کشف بیش از 5 هزار لیتر نفت سفید در یک انبار

برگزاری جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان +عکس

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز 110 میلیمتر پلی اتیلن در چگنی

سرنانوازی جز لاینفک موسیقی لرستان است

تمدید گواهینامه بین المللی استانداردهای سیستم مدیریت یکپارچه IMS در شرکت گاز استان لرستان

شفقت استاندار لرستان شد

کاهش 5 درصدی مالیات تولید با هدف تحقق شعار سال

راه‌اندازی قرارگاه‌های جهادی در مناطق حاشیه‌ای لرستان

جاعلان اسناد و مدارک در دام پلیس لرستان

بیشه خرم‌آباد از بین 8 روستای گردشگری کشور برای ثبت جهانی انتخاب شد

75 میلیارد تومان اعتبار خرید تجهیزات مدارس لرستان در سال جاری

جسد جوان غرق شده در رودخانه سزار لرستان پس از 12 روز پیدا شد

شرکت مخابرات ایران، پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی دریافت کرد

اجرای طرح تشدید نظارت بر کالاهای اساسی در لرستان

نواختن زنگ سلامت در مدارس لرستان

ثبت همزمان تصویر 4 قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه

یونس بهاروند مدیرکل آموزش و پرورش لرستان شد

افتتاح مجتمع آوای کوچه فیلم گام اول در تحقق شعار سال در لرستان

کسب مقام اول ورزشکار لرستانی در مسابقات انتخابی تیم ملی کاراته

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین رشد منابع را رقم زد

ضد عفونی و لایروبی آبشخورهای مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست لرستان

پیش بینی ذخیره 600 هزار تن گندم در لرستان

صادرات 20 تنی ماهی ظرف یک ماه اول سال

کلاهبردار سکه‌های تقلبی در الیگودرز دستگیر شد

گام بزرگ بانک رفاه کارگران در احیای واحد های تولیدی وصنعتی وجهش تولید در لرستان

سفر ارزیاب یونسکو به لرستان برای ثبت جهانی«فلک‌الافلاک»

ابلاغ نرخ جدید کرایه تاکسی به فرمانداری خرم آباد

سامانه نسخه الکترونیک در حال به‌روزرسانی‌ست/پذیرش موقت نسخه‌های الکترونیکی

تماشاخانه سیار کانون میهمان کودکان و نوجوانان خرم آباد

بهره برداری از 71 طرح درمانی طی دو سال گذشته در لرستان

آسفالت 87 کیلومتر از راههای روستایی لرستان

اعضای انجمن صنفی فعالان رسانه ای لرستان،بازرس اصلی و بازرس علی البدل خود را انتخاب کردند

استقرار دائمی بالگرد اورژانس 115 در فرودگاه خرم آباد

مبارزه با علف‌های هرز در سطح 113 هزار هکتار مزارع گندم لرستان

بازنشستگی بیش از 1700 کارگر لرستانی در مشاغل سخت و زیان‌آور

برگزاری نشست سرپرست ورزش و جوانان لرستان با دبیران سمن های جوانان

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیاردی قاچاق در خرم آباد

یک میلیون و 232 هزار لرستانی زیر چتر حمایت بیمه سلامت

تیم خرم آباد با شایستگی قهرمان مسابقات کشتی فرنگی نونهالان استان

راهپیمایی جمعه خشم در سراسر لرستان برگزار می‌شود

تفاهم نامه ی همکاری بسیج رسانه استان با سازمان فنی و حرفه ای لرستان

تمدید مهلت تبدیل مجوزهای کاغذی به الکترونیک تا پایان اردیبهشت‌ماه

جریمه 67 میلیارد ریالی قاچاقچی پوشاک در خرم آباد