آخرین مطالب

نقش موزه‌ها در توسعه گردشگری یادداشت

نقش موزه‌ها در توسعه گردشگری

  بزرگنمایی:

به گزارش پایگاه خبری تمدن لر، موزه‌ها مکان‌هایی هستند که هدف آنها نمایش و معرفی آثار هنری و تاریخی به شکلی بسیار فشرده و جامع است. وقتی موزه‌ها می‌خواهند تاریخ و هنر را برای نسل‌های آینده زنده نگه دارند، آن‌وقت است که باید اشکال جدیدی از حفاظت، نگهداری و ارائه پیدا کنند. فناوری‌های جدید و همچنین اشکال نوآورانه مبتنی بر تعامل علوم مختلف بایستی توسعه و اجرا شود.

محیطی که موزه‌ها در آن فعالیت می‌کنند در دهه‌های گذشته به‌ویژه با استفاده از رسانه‌های اجتماعی تغییر زیادی کرده است. موزه‌ها در حال تغییر هستند و سعی می‌کنند به جای اینکه صرفاً مؤسسه‌های سنتی باشند که عمدتاً اشیاء را جمع‌آوری و به نمایش می‌گذارند، بیشتر بازدیدکننده محور باشند. کلمه موزه ریشه یونانی دارد و از کلمه یونانی Mouseion، به معنای مقر زندگی «موز» و الهه هنر گرفته شده است.

موزها الهام بخش آفرینش ادبیات و هنر هستند و اغلب این مکان‌ها را منبع دانش می‌دانند. موزه‌ها و بناهای تاریخی منابعی هستند که ارزش مازادی را در مقصد گردشگری به ارمغان می‌آورند و به رشد اقتصادی در مناطق کمک می‌کنند. اقتصاد بسیاری از کشورها بر پایه گردشگری است که ارتباط تنگاتنگی با محیط طبیعی و ثروت فرهنگی و باستانی دارد. به عبارت دیگر محیط طبیعی و آثار باستانی پارامتر اساسی رشد گردشگر در منطقه را تشکیل می‌دهند و از طریق گردشگری، نهادهای دولتی و بخش خصوصی می‌توانند برای دستیابی به منافع اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی با یکدیگر همکاری کنند. اعتقاد بر این است که موزه‌های عمومی می‌توانند به یکی از محورهای توسعه فرهنگی و محور اصلی توسعه گردشگری تبدیل شوند. رضایت بازدیدکنندگان موزه عنصر مهمی از بازاریابی است و نقش تعیین کننده‌ای در موفقیت موزه دارد. 

گردشگری یکی از بزرگ‌ترین و سریع‌ترین صنایع جهان است. تعداد فزاینده‌ای از گردشگران به دنبال گردشگری فرهنگی و تاریخی هستند و نه صرفاً سفرهای تفریحی. سازمان جهانی گردشگری تعریفی از گردشگری فرهنگی ارائه کرده است، که بر اساس آن، «گردشگری فرهنگی شامل جابجایی افراد برای اساساً انگیزه‌های فرهنگی مانند تورهای مطالعاتی، هنرهای نمایشی و سایر تورهای فرهنگی، سفر به جشنواره‌ها و سایر رویدادهای فرهنگی، بازدید از مکان‌ها و بناهای تاریخی، سفر برای مطالعه طبیعت، فولکلور یا هنر یا زیارت» است.

همکاری‌های موفق بین مکان‌های تاریخی، موزه‌ها، هتل‌ها و دفاتر گردشگری شهر را به هم مرتبط می‌کند و تعداد بازدیدهای موزه به آژانس‌های مسافرتی و بازدیدهای فرهنگی سازمان یافته نیز بستگی دارد. موزه‌ها با مشارکت آژانس‌های گردشگری و صنعت مهمان‌نوازی برای جذب بازدیدکننده فعالیت می‌کنند و بسته به موقعیت مکانی خود باید به گردشگری توجه جدی داشته باشند. موقعیت استراتژیک یک موزه به وضعیت درک شده یک منطقه می‌افزاید و از رشد صنعت گردشگری و اوقات فراغت حمایت می‌کند. 

موزه‌ها در حال تغییر هستند و سعی می‌کنند به جای اینکه صرفاً مؤسسات سنتی باشند، بیشتر بازدیدکننده‌گرا باشند که عمدتاً اشیاء را جمع‌آوری و به نمایش می‌گذارند. موزه‌ها در یک بازار تفریحی در حال گسترش با هم رقابت می‌کنند. 

تأمین بودجه برای موجودیت و برنامه‌های جدید یک دغدغه اصلی است. چالش مدیران موزه حفاظت از موزه در عین دستیابی به مخاطبان بیشتر و ارائه یک تجربه غنی‌تر از بازدید موزه توسط بازدیدکنندگان است. بازاریابی گسترده‌تر از تبلیغات ساده است، زمانی که کارکنان بازاریابی بتوانند در تمامی وظایف موزه، از جمله برنامه‌ها و آموزش، طراحی تاسیسات و طراحی داخلی و همچنین عضویت و توسعه، مشارکت داشته باشند، بازاریابی به بهترین وجه می‌تواند اهداف و استراتژی موزه را تسهیل کند. موزه‌ها علاوه بر اینکه، ارزش مازادی را در مقصد گردشگری به ارمغان می‌آورند، به رشد اقتصادی در قالب محصولات توریستی سطح بالا نیزکمک می‌کنند. این ارتباط از دو جهت سودمند است: اولاً، بناها و موزه‌ها می‌توانند با افزایش تعداد بازدیدکنندگان، منابع توانمندی را برای موجودیت و رشد خود تضمین کنند. ثانیاً، ارتباط مستقیم موزه‌ها و بناهای تاریخی با فعالیت‌های گردشگری می‌تواند کیفیت گردشگری را ارتقا داده و گردشگری را متمایز کند. 

جهانی شدن بازار رقابتی گردشگری، کیفیت را به ویژگی اصلی رقابت و تنوع خدمات ارائه شده تبدیل می‌کند. ماهیت خدمات هر چه باشد، رضایت مشتری باید چالش برانگیزترین و مهم‌ترین هدف باشد. بسیاری از محققان موافق هستند که کیفیت خدمات یک جزء غالب در ارزیابی یک مقصد گردشگری توسط بازدیدکنندگان است. از آنجایی که توسعه گردشگری منجر به افزایش رقابت در بازار گردشگری شده است، رضایت بازدیدکنندگان از بازدید از جاذبه‌ها در مقاصدی مانند موزه ها، دلیل تعیین کننده‌ای برای بازگشت است. کیفیت خدمات ارائه شده و توانایی مدیران موزه در پاسخگویی به نیازهای بازدیدکنندگان در جذب گردشگر بسیار مهم است. علاوه بر پشتیبانی فنی و طراحی موزه، مطالعه انتظارات بازدیدکنندگان و در نهایت خدمات ارائه شده توسط موزه نیز مورد نیاز است. ارزیابی کیفیت خدمات به دلیل ماهیت نامشهود آن بسیار دشوارتر از ارزیابی کیفیت محصولات است. محیط فیزیکی نیز نقش مهمی در جلوگیری از نگرش بازدیدکنندگان نسبت به موزه دارد. 

اعتقاد بر این است که موزه‌های عمومی می‌توانند به یکی از محورهای توسعه فرهنگی و محور اصلی توسعه گردشگری تبدیل شوند. 

تحقیقات در مورد توسعه گردشگری پایدار به اهمیت وجود جاذبه‌های میراثی و بناهای تاریخی در انتخاب مقصد گردشگری اشاره می‌کند و بر ارزش موزه‌ها برای رشد گردشگری یک منطقه تأکید می‌کند. از این رو، بسیاری از موزه‌ها خدمات ارائه شده به بازدیدکنندگان خود را تطبیق داده و متوجه شده‌اند که گردشگران عامل مهمی برای موفقیت مؤسسه آن‌ها هستند. رضایت بازدیدکنندگان موزه عنصر مهمی از بازاریابی است و نقش تعیین کننده‌ای در موفقیت موزه دارد. سطح رضایت بازدیدکنندگان و کیفیت خدمات موزه‌ها باید به خوبی شناسایی شود تا توسعه پایدار مقاصد گردشگری حفظ شود. استراتژی‌های بازاریابی می‌توانند به موزه‌ها در انجام مأموریت خود و در عین حال به حداکثر رساندن رضایت بازدیدکنندگان کمک کنند. 

مهم‌ترین دلایلی که باعث رضایت بازدیدکنندگان از موزه می‌شود، فرهنگ، آثار تاریخی، منحصر به فرد بودن نمایشگاه‌ها و خدمات ارائه شده توسط راهنمای تور است. از سوی دیگر، باید به دلایل مهم نارضایتی آنان، خدمات بد ارائه شده در موزه، ساعات کاری ناکافی، اطلاعات مکتوب ناکافی و نبود مکان‌های دیدنی در موزه اشاره کرد. قصد بازدیدکنندگان برای بازدید مجدد از موزه در آینده تحت تأثیر پرسنل، امکانات و نمایشگاه‌ها و جنبه‌های آموزشی موزه است. 

تقویت بخش کلیدی گردشگری و توسعه پایدار آن را می‌توان با توسعه استراتژی‌های بازاریابی برای موزه‌ها به دست آورد. استراتژی بازاریابی خرد در موزه‌ها، بازاریابی کلان محصول گردشگری را تقویت می‌کند. 

با مدیریت صحیح و ارائه خدمات مطابق با انتظارات بازدیدکنندگان موزه‌ها، می‌بایست رضایت آن‌ها را به حداکثر رساند. بازدیدکنندگان راضی مایلند اطلاعات موزه و مقصد گردشگری را پخش کنند. میراث حیاتی و مزیت‌های فرهنگی مقاصد گردشگری باید توسط خدمات با کیفیت بالا پشتیبانی شود، زیرا موزه‌ها و مکان‌های باستان‌شناسی ویژگی‌های غالب را تشکیل می‌دهند. بسیاری از گردشگران با درآمد بالا و سطح تحصیلات بالا، موزه‌ها را دلیل مهمی برای بازدید از مقاصد گردشگری می‌دانند.
یاداشت: بامداد رجبی /مدیر روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان  


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

کشف بیش از 23 تن کنسانتره خوراکی قاچاق در الیگودرز

شناسایی عاملان ایجاد مزاحمت فضای مجازی در الیگودرز

یک واحد آلاینده در شهرک صنعتی دورود تعطیل شد

کشف کالای قاچاق در خرم آباد

مرمت مقبره سیدجمال‌الدین محمد در لرستان

سرپرست معاونت راهداری لرستان منصوب شد

127 طرح گازرسانی هفته دولت در لرستان بهره برداری می شود

بیش از 60میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی امسال در لرستان پرداخت شد

توحیدگرایی، عدالت و ترویج ارزش‌های اسلامی و اخلاقی از ویژگی‌های حکمرانی اسلامی است

رتبه هشتم لرستان در ثبت ازدواج

انتصاب هادی کردی بعنوان دبیر کمیته جودو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی

برگزاری مراسم تجلیل از خبرنگاران لرستان توسط اتاق بازرگانی

اولین نشست هیات ارزیاب استانی در استاندارد لرستان برگزار شد

سیلاب موجب خسارت به تاسیسات آب شهرستان ازنا و الیگودرز شد/مشکل در تامین آب شرب نداریم

پیام تبریک روز خبرنگار توسط مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان

دستگیری 12 سارق و کشف 36 فقره انواع سرقت در خرم آباد

خرید تضمینی 255 هزارتن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در لرستان

طبخ 10 هزار پرس غذای گرم در دهه نخست محرم/500 بسته معیشتی بین نیازمندان توزیع شد

لرستان در عاشورای حسینی غرق در ماتم شد

چراغ های خاک

گزارش تصویری بازدید مسئولین بسیج سازندگی لرستان از مناطق سیل زده الیگودرز

برخورد 405 و سمند چهارکشته و 2 مصدوم‌برجای گذاشت

پست انتقال برق نورآباد 2، تا سه ماه آینده به بهره برداری می رسد

آمادگی ناوگان لرستان برای بازگرداندن زائران عتبات عالیات

اهدا خون توسط هیات ورزش های همگانی لرستان

20 واحد صنفی متخلف در خرم‌آباد پلمب شدند

خسارت سیل به تاسیسات آب شرب7 روستای لرستان

بستر تسهیل در تردد و ایمنی زائران اربعین حسینی فراهم شود

اجرای طرح خیمه گاه عاشقان کوچک حسینی در خرم آباد

تشکیل قرارگاه مبارزه با قاچاق کالا و ارز و استفاده از ظرفیت سایر دستگاهها در دستور کار قرار گرفت

تمهیدات برای تزریق دوز یادآور واکسن کرونا مهیاست

قطع بدون مجوز درختان جنگلی در لرستان غیرقانونی است

رفع تصرف 16000 متر مربع از اراضی ملی در منطقه حفاظت شده اشترانکوه

آغاز بتن ریزی ساخت دو واحد مسکونی مددجویان کمیته امداد در چالانچولان/ساخت 6 واحد مسکونی توسط سپاه ناحیه دورود برای مددجویان کمیته امداد

افتتاح رسمی فاز نخست ورزشگاه چغا بهرام دورود روز گذشته انجام شد / افتتاح فاز نخست ورزشگاه چغا بهرام در سال گذشته صحت ندارد

برگزاری دومین دوره مسابقات فیتنس چلنج بانوان لرستان + تصاویر

کلیپ تصویری سفر سرپرست فدراسیون وزنه برداری به لرستان

دیدار سرپرست فدراسیون وزنه برداری با استاندار لرستان

تولید لرستان در حوزه آبزیان به 40 هزار تن می رسد

لزوم مستند بودن سخنرانی‌ و روضه‌ هیئت‌ها

فعالیت کشتارگاه های لرستان در روزهای تاسوعا و عاشورا / 28 اکیپ ثابت و سیار در حال خدمت رسانی به هم‌ استانیهای عزیز می باشند

تجدید میثاق رئیس فدراسیون وزنه برداری با مقام شامخ شهدا

سفر سرپرست فدراسیون وزنه برداری به لرستان

صدور 25 پروانه استاندارد در لرستان

اختصاص پیشرفته ترین دستگاه سی تی اسکن 16 اسلایس برای بیمارستان شهدای هفت تیر دورود

کاهش هدر رفت گاز در سه ماهه اول سال 1401 نسبت به مدت مشابه سال قبل در استان لرستان

بازگشایی محور بزنوید _امام‌زاده محمدبن حسن(ع)

روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان منصوب شد

اسکان 27 هزار حادثه دیده در سیل اخیر کشور/ به 200 خانواده حادثه دیده لرستانی امدادرسانی شد

بازنگری استانداردهای ملی اولویت استاندارد لرستان