آخرین مطالب

اهدای خون، زیباترین جلوه نوعدوستی گزارش

اهدای خون، زیباترین جلوه نوعدوستی

  بزرگنمایی:
یکی از ویژگی‌های بارز ماه مبارک رمضان تقویت چشمگیر حس نوعدوستی و کمک به همنوعان است که در این بین اهدا خون به نیازمندان از زیباترین جلوه‌های انسانی و زندگی‌بخش به دیگران به شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری تمدن لر به نقل از ایرنا، یکی از ویژگی‌های بارز ماه مبارک رمضان تقویت چشمگیر حس نوعدوستی و کمک به همنوعان است که در این بین اهدا خون به نیازمندان از زیباترین جلوه‌های انسانی و زندگی‌بخش به دیگران به شمار می‌رود.

نیاز به خون نیازی ضروری، روزانه و همیشگی است و افراد واجد شرایط  می توانند در این اقدام خداپسندانه و با مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون به هموطنان زندگی دوباره اهدا کنند.

والدین به عنوان رکن اصلی خانواده می‌توانند با مشارکت در اهدای خون، علاوه بر ترویج رفتارهای انسان دوستانه، در آموزش فرزندان و شرکت در عرصه فعالیت‌های خداپسندانه گام مهمی در افزایش مشارکت خانواده ها در اهدای خون داشته باشند.

هر فرد بالغ با متوسط وزن پنجاه کیلوگرم، حدود پنج و نیم تا 6 لیتر خون دارد و با اهدای 250 تا 450 سی سی از خونش، نه تنها سلامتی خود را به مخاطره نمی اندازد، بلکه نجات جان دیگری را به سلامت خود پیوند می‌دهد.

همچنین آزمایش‌های انجام شده حین اهدای خون موجب کشف بیماری‌های نهفته احتمالی اهداکنندگان می‌شود و این مهم در مقوله حفظ و ارتقای سلامت اهمیت زیادی دارد که هر فرد با حداکثر چهار بار مشارکت در اهدای خون سالانه می‌تواند از مزایای آن بهره‌مند شود.

شاخص اهدای خون بانوان در کشور در سال 1398، 4.3 درصد بوده و استان لرستان با هشت درصد، مرکزی با 7.1 درصد، کردستان با 6.9 درصد و سیستان و بلوچستان با 6.9 درصد رتبه های اول تا چهارم را در این زمینه دارا هستند.

احمد محبی جوان 38 ساله خرم‌آبادی هدف از اهدای خون و پیوستن به پویش نذر خون را اقدامی خداپسندانه می‌داند و ضامن سلامت خود عنوان می‌کند.

او می‌گوید: 6سال مداوم در حال اهدای خون در ماه مبارک رمضان می‌باشد و امیدوار است ضامن سلامت و احیای زندگی نیازمندان شود.

این اهدا کننده جوان ادامه می‌دهد: برای اهدای خون نیاز به تشریفات خاصی نیست و داوطلبان می‌توانند با مراجعه به پایگاه های انتقال خون در این اقدام خداپسندانه شرکت کنند.

او می‌گوید: در 2سال اخیر به همراه کودک خود به پایگاه انتقال خون برای اهدا خون می‌آید تا بلکه این اقدام فرهنگی زمینه‌ای برای تشویق و ترغیب فرزندش شود.

فعالیت چهار پایگاه انتقال خون در لرستان

مدیرکل انتقال خون لرستان گفت: 4 پایگاه انتقال خون استان در ماه مبارک رمضان فعال خواهد بود که پایگاه‌های مرکزی خرم‌آباد و بروجرد در سه شیفت از ساعت هشت صبح تا 24 آماده خون‌گیری است.

غلامرضا حامدی افزود: پایگاه علوی واقع در میدان امام(ره) خرم‌آباد نیز در2 شیفت صبح و شب و پایگاه الیگودرز در شیفت صبح آماده ارائه خدمات به اهداکنندگان هستند.

حامدی با بیان اینکه در لرستان به خون همه گروه‌های خونی به ویژه منفی‌ها نیاز داریم، بیان کرد: پایگاه‌های انتقال خون با رعایت کامل اصول بهداشتی و ضدعفونی برای انجام خون‌گیری اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: در تمام استان‌های مشابه لرستان تعداد یک تا 2 پایگاه انتقال خون وجود دارد، در حالی که در لرستان سه پایگاه می باشد و نیاز کل مراکز درمانی تامین می گردد.
وی گفت: هرساله در شب‌های قدر پویش نذر خون توسط اهداکنندگان برگزار می شود که استقبال خیلی زیادی هم می شود امسال نیز اداره کل انتقال خون با تمام توان خود در خدمت اهداکنندگان عزیز می باشد.

اهدای 38هزار واحد خون در لرستان

حامدی بیان کرد: مردم لرستان در سال گذشته حدود 38 هزار واحد خون اهدا کرده‌اند و امیدواریم که زکات سلامتی عزیزان، اهدای خون باشد.

وی افزود: در روزهای سخت که میزان اهدای خون کمرنگ تر است مانند ماه مبارک رمضان، انتظار می‌رود مردم، بیماران دریافت کننده خون را تنها نگذاشته و با حضور سبز خود امید را هدیه کنند.

وی اظهار کرد: جزو استان‌های هستیم که دستگاه پلاسما در این استان وجود ندارد و بیماران کرونایی برای اهدای پلاسما می‌توانند پس از بهبودی به سایر استان‌ها بروند.

وی اضافه کرد: خون های اهدایی بعد از آزمایشات متداول در اختیار بیماران نیازمند قرار داده می شود و همچنین از خون های اهدایی فرآورده های خونی مورد نیاز استخراج می شود.

حامدی بیان کرد: از ابتدای شیوع بیماری کرونا در مرکز انتقال خون پروتکل های بهداشتی را جهت آرامش خاطر مراجعه کنندگان انجام می دهیم.

اهدای خون در لرستان 15.5 درصد کاهش یافت

مدیرکل انتقال خون لرستان گفت: تعداد داوطلبان اهداکننده خون در این استان در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال ماقبل آن 15.5 درصد کاهش داشته است.

حامد اظهار کرد: در سال گذشته 47 هزار و 188 نفر به پایگاه های انتقال خون مراجعه کردند که از این تعداد 35 هزار و 562 نفر موفق به اهدای خون شدند.

به گفته وی 2 هزار و 910 نفر از اهداکنندگان بانوان، 32 هزار و 652 نفر آقایان و 19هزار و 861 نفر اهداکننده مستمر بوده اند.

وی افزود: شیوع ویروس کرونا باعث شده تا تعداد مراجعه داوطلبان اهداکننده خون استان در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال ماقبل آن کاهش داشته باشد.حامدی بیان کرد: در استان لرستان چهار مرکز ثابت اهدای خون وجود دارد که در شهرهای خرم آباد، الیگودرز و بروجرد مستقر هستند و علاوه بر این مراکز، خونگیری به صورت تیم های سیار و اعزام به مناطق و ادارات نیز صورت می گیرد.

وی بیان کرد: خون تنها فرآورده ای است که هیچ جایگزینی نداشته و مدت زمان نگهداری خاصی دارد که با توجه به شرایط کرونا، همه شرایط بهداشتی و پروتکل ها در مراکز اهدای خون در نظر گرفته شده است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

تعیین تکلیف اعتبارات عمرانی و هزینه‌ای در استان

توسعه وضعیت گردشگری در روستای بیشه

کشف جسد غرق شده جوان پلدختری در رودخانه سیمره

برقراری دو پرواز فوق العاده در فرودگاه خرم آباد

هوشمندسازی 30 درصد چاه‌های لرستان

خیبر یک جلسه از همراهی تماشاگران محروم می‌شود

افزایش 35 درصدی بارگیری راه‌آهن لرستان در نخستین ماه سال

اجرای 425 میلیارد تومان طرح آبرسانی در روستاهای لرستان

پیشرفت فیزیکی 85 درصدی شبکه آبیاری و زهکشی سد حوضیان

نهایی شدن مسائل ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک تا مردادماه

لرستان آماده برگزاری جشن‌های دهه کرامت

تمدید مهلت ارائه اظهارنامه مالیات ارزش افزوده در لرستان

روش های آنلاین و جدید ثبت خرابی تلفن ثابت در مخابرات منطقه لرستان تشریح شد

185 میلیون متر مکعب آب شرب در لرستان تولید شد

52 دستگاه حفاری غیرمجاز در لرستان توقیف شد

کشف اخلال در نظام اقتصادی به ارزش 50 میلیارد ریال لرستان

قاتل زباله گرد در الشتر دستگیر شد

خارج کردن جسم خارجی از بینی کودک دلفانی

سال گذشته حدود 70 هزار نفر در بیمارستان های صحرایی استان ویزیت شدند

آغاز ضبط مناظرات دور دوم انتخابات؛ اوایل هفته آینده در لرستان

ارائه ی خدمات تخصصی در مناطق محروم وظیفه ی ماست

برپایی بیمارستان تخصصی صحرایی شهدای حاج عمران در منطقه فرهادآباد شهرستان دلفان

از سهم استان برای پروژه راه‌آهن کوتاه نمی‌آییم

اقدام لازم برای حفظ اموال فرهنگی در بروجرد

10 اردیبهشت آخرین فرصت ارسال اثر به رویداد ملی جوانی جمعیت

تجمع مردم خرم آباد در حمایت از اجرای طرح نور

رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی لرستان منصوب شد

تاسیس شهرداری منطقه 4 و دو سازمان در شهرداری خرم آباد

برگزاری نخستین نشست تخصصی شعر معاصر بنیاد ایران شناسی شعبه لرستان در سال 1403

بسته‌های همراه اول ویژه حج 1403 اعلام شد

سپاه برای برطرف کردن مشکلات لرستان در کنار دولت است

کنکور بسترساز پیشرفت‌های علمی است که باعث حماسه «وعده صادق» شد

بسته‌های همراه اول ویژه حج 1403 اعلام شد

تمامی نهادها، دستگاه‌ها و ارکان نظام در استان متحد و متعهد اقدام کرده تا به پیشرفت و توسعه استان برسیم

پنج هزار میلیارد ریال برای تکمیل طرح های آب منطقه ای استان تخیص یافت

تاکید بر رفع موانع تملیک جهت احداث سایت همراه اول و اجرای پروژه های فیبرنوری

تکمیل آبرسانی به 162 روستا تا پایان سال جاری در لرستان

کاهش 33 میلیون متر مکعبی حجم آب حوضه کارون بزرگ در لرستان

پسربچه 5ساله خاله خود را به ضرب گلوله کشت

اولین کاروان از لرستان به حج عمره اعزام می‌شود

47 خرده‌فروش و قاچاقچی مواد مخدر در لرستان دستگیر شدند

پلمپ دندانپزشکی و کلینیک غیرمجاز در خرم آباد

کشف بیش از 5 هزار لیتر نفت سفید در یک انبار

برگزاری جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان +عکس

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز 110 میلیمتر پلی اتیلن در چگنی

سرنانوازی جز لاینفک موسیقی لرستان است

تمدید گواهینامه بین المللی استانداردهای سیستم مدیریت یکپارچه IMS در شرکت گاز استان لرستان

شفقت استاندار لرستان شد

کاهش 5 درصدی مالیات تولید با هدف تحقق شعار سال

راه‌اندازی قرارگاه‌های جهادی در مناطق حاشیه‌ای لرستان