آخرین مطالب

کام تلخ باغداران از فروش سیب و حلاوت دلالان از سود خرید/ وقتی پای نبود صنایع تبدیلی لنگ می‌زند گزارش

کام تلخ باغداران از فروش سیب و حلاوت دلالان از سود خرید/ وقتی پای نبود صنایع تبدیلی لنگ می‌زند

  بزرگنمایی:
نبود سردخانه با ظرفیت بالا در لرستان، پرتی محصولات کشاورزی را افزایش می‌دهد، همچنان‌که نبود صنایع فرآوری و بسته‌بندی خود از چالش‌های بزرگی به شمار می‌رود که موجب شده، محصولات تولید شده در استان با قیمت پایین توسط دلال‌ها خریداری و پس از عرضه در دیگر استان‌ها و فرآوری و بسته‌بندی مناسب، به کشورهای مختلف صادر گردد.

به گزارش تمدن لر به نقل از خبرگزاری فارس لرستان- پریسا قربانی نژاد، لرستان به واسطه ظرفیت بالای کشاورزی و منابع‌طبیعی، از قطب‌های تولید محصولات باغی، دامی و زراعی به شمار می‌رود.

در شهرستان کوهدشت می‌توان حجم گسترده‌ای از تولید انار درجه یک را به صورت متمرکز مشاهده کرد، یا در شهرستان دلفان نخود اگرچه با کیفیت بالایی کشت می‌شود، اما ب دلیل نبود برند و صنعت بسته‌بندی، از طریق دیگر استان‌ها پس از خریداری، به خارج از کشور صادر می‌گردد.

سیب، از جمله محصولات باغی لرستان است که حجم وسیعی از آن در باغات بروجرد برداشت می‌شود، محصولی که از نظر سطح تولید و همچنین کیفیت، بنا به گفته مسوولان در رتبه دوم و گاها سوم کشور قرار می‌گیرد.

با این وجود به دلیل مشکل عمده کشاورزان و باغ‌داران لرستانی مبنی بر عدم وجود سردخانه با ظرفیت بالا در استان، پرتی محصولات افزایش می‌یابد، همچنین نبود صنایع فناوری و بسته‌بندی خود از چالش‌های بزرگی به شمار می‌رود که موجب شده، محصولات تولید شده در استان با قیمت پایین توسط دلال‌ها خریداری و پس از عرضه در دیگر استان‌ها و فرآوری و بسته‌بندی مناسب، به کشورهای مختلف صادر می‌گردد.

سال‌های متمادی است که مسوولان ذی‌ربط وعده‌های مختلفی را مبنی بر کاهش مشکلات بهره‌برداران می‌دهند، از جمله اینکه بارها گفته شده با سرمایه‌گذاران مختلفی وارد مذاکره شده تا صنایع تبدیلی در استان راه‌اندازی شود، یا اینکه ظرفیت سردخانه‌های استان که در حال حاضر به 20 تا 25 هزار تُن رسیده، حداقل به 100 هزار تُن برسد، اما در واقعیت آنچه امروز در فصل برداشت محصولی چون سیب مشاهده می‌شود، اغلب رنج کشاورز و گنج دلال است، چرا که به دلیل نبود امکانات و زیرساخت‌ها، باغ‌دار مجبور به فروش محصول با قیمت پائین به واسطه‌های سودجو می‌شود.

قیمت سم و کود بالا رفته و باغ‌داری دیگر به صرفه نیست

علی مرادی از جمله باغ‌داران بروجردی است که امسال با وجود تورم و بالا رفتن قیمت نهاده‌ها، اما تولید سیب را متوقف نکرده، با این وجود عنوان می‌کند که در صورت حمایت نکردن از کشاورزان، در آینده‌ای نه چندان دور تولید برخی محصولات به شدت کاهش می‌یابد.

وی در گفت‌وگو با فارس به قیمت بالای نهاده‌هایی همچون کود و سم اشاره و تصریح کرد: چند سالی می‌شود قیمت نهاده‌ها بالا رفته و با توجه به فروش نهایی محصول با قیمت کم، دیگر کشاورزی و باغ‌داری به صرفه نیست.

این باغدار بروجردی با بیان اینکه لرستان و به ویژه بروجرد در تولید سیب باکیفیت حرف‌های زیادی برای گفتن در کشور و حتی جهان دارد، افزود: با این حال به این ظرفیت ویژه توجه نمی‌شود و اغلب محصولات به دلیل نبود زیرساخت‌ها یا پرت می‌شود و یا به نام دیگر استان‌ها صادر می‌شود.

دلال‌ها سیب را کمتر از 5 هزار تومان از باغدار می‌خرند و در بازار 18 هزار تومان می‌فروشند

رسول صادقی دیگر باغ‌دار بروجردی است که پای گفت‌وگو با فارس نشسته و از مشکلات باغ‌داران می‌گوید.

وی با اشاره به تولید مرغوب محصولاتی چون سیب، گردو، انار، زیتون و نخود در شهرهای لرستان، افزود: اما چه فایده؛ این‌ها فقط نامشان برای استان بوده و طعم شیرینش برای دلال‌ها و دیگر استان‌ها است.

صادقی با بیان اینکه اکنون در فصل برداشت سیب در بروجرد هستیم، اما بیشتر فصل تلخ‌کامی بهره‌بردار است، افزود: چرا یک کشاورز که با هزار زحمت و گرانی نهاده، اقدام به تولید محصول می‌کند، اما چون صنایع فرآوری و کارگاه‌های بسته‌بندی وجود ندارد، باید متحمل خسارت‌های زیادی شود.

باغ‌دار بروجردی بیان داشت: یک سوم محصول سیب باغ‌داران پادرختی و به اصطلاح درجه سه است که برای آب‌گیری بسیار کاربرد دارد، اما همین محصول چه می‌شود، یا خریداری ندارد و کشاورز بی‌خیال فروشش می‌شود، یا اینکه به قیمت خیلی کم به دلال می‌فروشد تا حداقل ضررش را کم کند.

وی با گلایه ازبرخی مسوولان مبنی بر وعده و وعیدهای چندساله برای راه‌اندازی صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی استان، گفت: کشاورز با وجود بی‌مهری‌ها دست از تولید نکشیده، اما گاهی وعده‌های عملیاتی نشده مدیران، زمینه را برای توقف تولید محصولات کشاورزی فراهم می‌کند، از این‌رو از مسوولان درخواست می‌شود هر چه سریع‌تر از بهره‌بردان به طرق مختلف حمایت کنند.

تولید بیش از 74 هزار تُن انواع سیب در لرستان

در همین راستا محمدحسن کیانی‌فر؛ مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی لرستان، با اشاره به تولید بیش از 74 هزار تُن انواع سیب در استان، به فارس گفت: از این مقدار،‌ بروجرد با هزار و 800 هکتار سطح زیرکشت، بیشترین میزان تولید این محصول را در استان دارد.

کیانی‌فر با بیان اینکه در فصل برداشت سیب هستیم و هنوز به اتمام نرسیده، افزود: با توجه به خشکسالی‌های اخیر پیش‌بینی تولید 80 هزار تُن سیب را داشتیم، اما به نظر این میزان تولید به 75 هزار تُن برسد.

وی بیان داشت: برداشت بخش اعظم این میوه چون با دیگر استان‌های تولیدکننده، همزمان شده،بنابراین نیاز به سردخانه و ذخیره محصول برای فصول پیش‌رو بیش از پیش اهمیت می‌یابد.

چالش به نام فقدان صنایع تبدیلی

مدیر باغبانی جهادکشاورزی لرستان با بیان اینکه فرآوری سیب درجه سوم نیز از اهمیت بالایی برخوردر است، گفت: با این حال نبود صنایع تبدیلی برای بهره‌برداران استان به یک چالش تبدیل شده، حدود 10 درصد سیب‌ها درجه است و نیاز به فرآوری دارد، اما زیرساختی برای این کار وجود ندارد.

کیانی‌فر با اشاره به ظرفیت 25 هزار تنی سردخانه‌های استان برای محصولات باغی و دامی، این میزان ظرفیت برای ذخیره را برای تولیدات کافی ندانست و افزود: در استانی که قطب تولید محصولات کشاورزی است، این میزان ظرفیت سردخانه اصلا کفاف لازم را نمی‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: سازمان جهادکشاورزی لرستان در حال پیگیری برای افزایش ظرفیت سردخانه‌ها است و چندین مورد نیز در حال معرفی برای دریافت تسهیلات هستند.

ظرفیت بالای تولید محصولات باغی، دامی و زراعی در لرستان

مجید شریفی‌پور از اعضای هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان و رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع‌طبیعی اتاق بازرگانی لرستان در گفت‌وگو با فارس، ضمن اشاره به ظرفیت بالای تولید محصولات باغی، دامی و زراعی در استان، اظهار کرد: محصولات عمده باغی تولید شده در شهرهای لرستان سیب، انار، زردآلو، انجیر، گردو و انگور است که هر کدام در مناطقی خاص کشت و برداشت می‌شوند.

شریفی‌پور با بیان اینکه بیشترین میزان تولید سیب در بروجرد و منطقه کاکارضا خرم‌آباد است، گفت: اگرچه در دیگر نقاط استان استان سیب به شکل پراکنده تولید می‌شود، اما عمده این محصول در بروجرد کشت و برداشت می‌گردد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی لرستان، با بیان اینکه برخی از مشکلات در حوزه کشاورزی عمومی است، گفت: به این صورت که برخی مشکلات در بخش دام و طیور وجود داشته و در بخش باغبانی و زراعت نیز همان مشکلات وجود دارد.

وی، خرد بودن مقیاس تولید را از جمله مهمترین مشکلات حوزه کشاورزی استان برشمرد و افزود: بدون تردید کوچک بودن مقیاس، قطعا افزایش هزینه‌ها را در بردارد.

شریفی‌پور خاطرنشان کرد: همچنین خرد بودن مقیاس تولید، امکان سرمایه‌گذاری و ارتقای تکنولوژی و ابزار تولید و نیز اجرای طرح‌های پژوهشی برای بهبود و افزایش بهره‌وری را کاهش می‌دهد.

عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی و منابع‌طبیعی دانشگاه لرستان، کمبود سرمایه در گردش را دیگر مشکل فعالان حوزه کشاورزی خواند و تصریح کرد: تغییرات شوک‌مانند قیمت‌ها این چالش را تشدید می‌کند و در نهایت سود بهره‌بردار بیش از گذشته کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: استفاده نکردن از واریته‌های مناسب، دیگر مشکلی است که در بین برخی باغات مشاهده می‌شود، از این‌رو می‌توان با توزیع اقلام با نژادهای سازگار و باکیفیت سهم بسزایی از پرتی محصولات را کاهش داد.

شریفی‌پور با اشاره به نبود صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته‌بندی محصولات کشاورزی در لرستان، تصریح کرد: این مشکل در محصولاتی همچون سیب که به صورت تازه باید مصرف شود و خشکباری نیست، بیش از همه باغ‌دار را رنج می‌دهد، چرا که باید بخشی از محصولش را دور انداخته و یا به قیمت نازل به فروش می‌رساند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی لرستان همچنین ظرفیت سردخانه‌ها را در استان ناکافی دانست و افزود: اکنون در فصل برداشت سیب هستیم و ازدیاد این محصول را شاهدیم، حال اینکه در فصول دیگر سیب را در بازار نمی‌بینیم و یا قیمتش بالاست، از این رو اگر ظرفیت سردخانه افزایش یابد، می‌توان این چالش را از پیش‌رو برداشت.

وی از همکاری اتاق بازرگانی با دانشگاه لرستان در جهت رفع مشکلات کشاورزان خبر و ادامه داد: حضور بنده که عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان هستم در اتاق بازرگانی، بخشی از همین همکاری برای تسهیل و رفع مشکلات بهره‌برداران است.

شریفی‌پور با بیان اینکه متشکل‌سازی فعالین کشاورزی از چند سال گذشته به اتاق بازرگانی محول شده، افزود: در کمیسیون کشاورزی در حال شناسایی بهره‌برداران عمده هر حوزه هستیم تا با متشکل کردن آن‌ها به شکل انجمن، نظام مسائل آن‌ها را شناسایی و در راستای رفع آن با ابزار و امکانات اتاق بازرگانی گام برداریم.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

تصاویر یک خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده «اشترانکوه» لرستان ثبت شد.

توقیف 96 خودرو متخلف در سطح محورهای مواصلاتی لرستان

احیا 239 واحد غیر فعال و نیمه فعال لرستان

اسکان36هزار مسافر نوروزی توسط آموزش و پرورش لرستان

برق روستاهای لرستان پس از بارش‌های اخیر وصل شد

اقامت 113 هزار مسافر نوروزی در لرستان

5 کیلومتر دیوار بتنی در حاشیه محور خرم آباد _پلدختر احداث می شود

مهم‌ترین برنامه معاونت آموزش متوسطه، بهبود کیفیت آموزشی است

افتتاح کمپین و بازاراچه صنایع‌دستی محلی در بروجرد

26 هزار و 858 بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی در لرستان

کشتی لرستان 40 مدال بین المللی و ملی در سال گذشته کسب کرد

استقبال بیش از 15 هزار نفر گردشگرنوروزی از موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی لرستان

انجام بیش از 5 هزار و 700 سفر نوروزی با ناوگان حمل‌ونقل عمومی لرستان

مسدود شدن برخی از محور‌های مواصلاتی لرستان بر اثر بارندگی

لغو پرواز تهران – خرم آباد بر اثر شرایط نامساعد جوی

دیدار سرپرست ورزش و جوانان لرستان با خانواده شهید والامقام «رضا حسین بیگی»

اتصال استان لرستان به شبکه ریلی با 18 جبهه کاری فعال در حال انجام است

بازدید شبانه مالک باشگاه خیبر و مدیرکل جدید ورزش و جوانان لرستان از ورزشگاه ١5 هزار نفری

مسمومیت 374 نفر سال گذشته در لرستان بر اثر گاز مونو اکسید کربن

مرگ ناگهانی یک پزشک متخصص قلب و عروق در دلفان

بزرگترین پایگاه جامع اهدای خون غرب کشور درلرستان ایجاد می‌شود

ظرفیت پذیرش 8 هزار نفری مراکز اسکان آموزش و پرورش لرستان

اقامت رایگان برای مسافران پرجمعیت نوروزی در لرستان

تحویل 104 پروژه با 307 کلاس درس به دانش آموزان استان در سالی که گذشت

تردد بیش از یک میلیون و 769 هزار خودرو در جاده های لرستان/ تمامی محورهای مواصلاتی استان باز است

خبرنگاران سال جدید را با دست خالی آغاز می کنند

آمادگی فرودگاه خرم آباد برای مقابله با سیل احتمالی

ضیافت افطار مدیرکل ورزش و جوانان لرستان با خبرنگاران + تصاویر

آماده‌باش کامل شرکت مخابرات ایران در استان‌های در معرض خطر سیلاب

استودیوی حرفه‌ای رسانه‌‌ی خیبر رونمایی شد+فیلم

افتتاح پویش چشم به راهیم ویژه نوروز 1403 در لرستان

آمادگی بیش از 100 اکیپ اتفاقات آبفای لرستان برای ایام نوروز

165 مدرسه در لرستان آماده اسکان مسافران نوروزی

بازدید معاون تعزیرات حکومتی لرستان در قالب گشت مشترک از نمایشگاه مواد غذایی

فراخوان فوری اهدای خون؛ کاهش ذخایر همه گروه‌های خونی در لرستان

اجرای پروژه تخلیه لجن تصفیه‌خانه‌های فاضلاب استان

روگذر شریعتی خرم‌آباد عید فطر به بهره‌برداری می‌رسد

100 زندانی در خرم‌آباد توسط خیر لرستانی آزاد شدند

تخریب رستوران ماهی‌بازان خرم‌‌آباد به دلیل تصرف حریم رودخانه

مشکلی برای تأمین گوشت مرغ در لرستان وجود ندارد

کسب رتبه برتر شورای ترویج استان لرستان از بین 32 استان کشور

پویش «چشم به راهیم» برای سفرهای نوروز 1403 در لرستان اجرا می شود

808 هزار لیتر سوخت رسانی به پروازهای فرودگاه خرم‌آباد در سال جاری

تشکیل کارگروه باستان شناسی ، هنر و معماری در بنیاد ایران‌شناسی شعبه لرستان

رونمایی از پوستر یادواره شهدای رسانه لرستان+ عکس

انفجار مواد محترقه در بروجرد یک فوتی و 3 مصدوم بر جای گذاشت

فرماندهی انتظامی لرستان بر رعایت حرمت ماه رمضان تاکید کرد

مسمومیت کودکان در یکی از مهدکودک‌های خرم‌آباد در حال بررسی است

کدورت آب آشامیدنی 10 هزار مشترک در خرم‌آباد برطرف شد

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان لرستان منصوب شد