آخرین مطالب

گشایش درب بسته 122 واحد صنعتی لرستان به روی تولید گزارش

گشایش درب بسته 122 واحد صنعتی لرستان به روی تولید

  بزرگنمایی:
۱۲۲ واحد تعطیل یا نیمه کاره صنعتی لرستان طی یکسال گذشته با حمایت‌های دولت و پیگیری های فعالان اقتصادی به صحنه تولید بازگشته و درب بسته این واحدها بار دیگر به روی توسعه و پیشرفت اقتصادی گشوده شده است.

به گزارش تمدن لر، یکهزار و 288 پروانه بهره برداری در لرستان صادر شده که 97 درصد آن مربوط به صنایع کوچک و متوسط است و  برخی از این واحدها از سال های گذشته تاکنون به دلایل متعددی نیمه فعال یا تعطیل شده و مردم لرستان خاطره خوبی از سرنوشت اندک واحدهای بزرگ اقتصادی از جمله پارسیلون، چرم و پوست و صدر فولاد نیز نداشته و نسبت به واحدهای کوچک و متوسط هم خواستار توجه ویژه مسوولان استانی و ملی هستند.

هرچند صنایع بزرگ و مادر جایگاه خاصی در حوزه اشتغال و گردش اقتصادی دارند اما بدون شک سهم صنایع کوچک و متوسط در گردش چرخ اقتصادی، صادرات و تولید کشور غیرقابل انکار است، صنایعی که به طور معمول در شهرک های صنعتی مستقر می شوند تا با بهره مندی از زیرساخت های لازم و تجمیع خدمات، بتوانند با خیال آسوده تری به فعالیت خود ادامه دهند.

طی سال های گذشته به دلیل برخی سوءمدیریت ها، قوانین سختگیرانه بانکی و مالیاتی و تاحدودی سلیقه ای عمل کردن دستگاه های مربوط به صنایع کوچک در لرستان، این واحدها از تب و تاب تولید بازمانده اند و با مشکلات مختلفی روبرو هستند.

کمبود سرمایه در گردش برای تامین نقدینگی و خرید مواد اولیه تولید مهمترین مشکل فعلی واحدهای مستقر در شهرک ها است همچنین فرسودگی ماشین آلات، محصول غیررقابتی، نبود بازار مناسب، مشکلات حقوقی و اختلاف بین شرکا از دیگر دلایل تعطیلی و یا تملک واحدها توسط بانک های استان است که به کرات در جلسات مسوولان استانی و ملی مطرح شده است.

به گفته بهمن جعفری رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان یکهزار و 288 واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری در استان ثبت شده است که تعدادی تعطیل و برخی نیمه‌فعال و در مجموع بیش از50 درصد با ظرفیت‌های مختلف در حال فعالیت هستند.

در سفر سال گذشته هیات دولت و رییس جمهور به لرستان هم مطرح شد که سرمایه صنایع راکد این استان 20 هزار میلیارد تومان برآورد می شود و دولت در این راستا تسهیلات سرمایه در گردش را در قالب طرح های رونق تولید، اشتغال روستایی، جهش تولید و کمک های فنی و اعتباری برای یارانه سود و بازسازی خطوط تولید می دهد تا سرمایه گذاران خطوط تولید یا محصول خود را تغییر دهند.

همچنین رییس جمهور در این سفر مشخصا اعلام کرد خصوصی سازی غلط منجر به تعطیلی برخی صنایع لرستان شده که قرار است مشکل آنها بررسی و رفع شود، آیت الله رییسی این نکته را هم تاکید کرد که  یکی از مسائل مهمن لرستان طرح‌های نیمه تمام است و در این راستا یکی از کارهایی که در تهران و استان ها انجام شده اولویت سنجی طرح‌ها برای تعیین تکلیف و احیا است.

پس از این سفر و تاکید رییس جمهور در خصوص ضرورت احیا و توسعه صنعت لرستان، اقدامات لزام در دستور کار قرار گرفت تا جاییکه اکنون کمتر از یکسال پس از سفر 20 واحد صنعتی لرستان احیا و 102 واحد نیز تکمیل شده است.

دولت سیزدهم روی موج خدمت/ احیای 20 واحد صنعتی در لرستان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان به ایرنا گفت: پس از سفر رییس جمهور به استان اقدامات لازم با جدیت پیگیری شد و حدود یکسال گذشته تاکنون 20 واحد صنعتی تعطیل این استان احیا شد و به چرخه تولید بازگشت.

بهمن جعفری با اشاره به تاکید رییس جمهور در خصوص احیای ظرفیت های موجود افزود: اشتغال احیا شده این طرح ها 106 نفر بوده و مجموع حجم سرمایه گذاری آنها نیز 523 میلیارد و 665میلیون ریال است.

وی تصریح کرد: واحدهای احیا شده در مدت فعالیت دولت سیزدهم در شهرک های صنعتی بروجرد، 1 و 2 خرم آباد، الشتر، الیگودرز و نواحی صنعتی مرزبان ازنا، علی میرزایی نورآباد، پل هرو و منطقه ویژه اقتصادی استان مستقر هستند.

وی ادامه داد: نوع کاربری این واحدها کانی غیرفلزی، شیمیایی، سلولزی، غذایی، دارویی و بهداشتی است که از سال 84 تا 1400 به دلایل مختلف تعطیل شده بودند.

جعفری اضافه کرد: 56 واحد صنعتی استان از سال‌های گذشته به تملک بانک ها درآمده است که مزایده چند مرحله‌ای واگذاری این واحدها به سرمایه‌گذار جدید نیز تا پایان امسال برگزار می‌شود که با توجه به دستورالعمل بانک مرکزی، مقرر شده است تمامی بانک ها در طول سال، چهار بار مزایده را انجام دهند تا واحدهای تملک شده به افراد حقیقی و حقوقی دارای اهلیت مالی و فنی واگذار شود.

وی اظهار داشت: تعیین تکلیف واحدهای تملک شده یکی از برنامه های اصلی صمت استان در سال جاری می باشد که در این راستا مقرر شده است درصورتی که واحدهای تملک شده مشکلات حقوقی و قضایی داشته باشند نسبت به رفع آن در استان اقدام شود.

رییس سازمان صمت لرستان با بیان اینکه بیشترین واحد تملک شده مربوط به بانک ملت است ادامه داد: این بانک بیشترین تسهیلات بنگاه های زودبازده را از سال 84 تا 86 پرداخت کرده است.

جعفری بدون اشاره به سرمایه اولیه واحدهای تملک شده تصریح کرد: باتوجه به افزایش قیمت ها در سال های اخیر، حجم سرمایه گذاری و اشتغال واحدهای تملک شده در حال به روز رسانی است که همراه با برآورد دقیق امکانات زیرساختی و زمین ، توسط بانک ها ارزیابی مجدد انجام می شود.

تکمیل کارهای نیمه تمام و تثبیت 761 فرصت شغلی در صنعت لرستان

رییس سازمان صمت لرستان همچنین گفت: تکمیل واحدهای نیمه تمام استان از سال گذشته با جدیت در دستور کار قرار گرفت و از شهریور 1400 تاکنون 761 فرصت شغلی در این خصوص ایجاد یا تثبیت شد به نحوی که در این مدت 102 واحد صنعتی استان با مجموع سرمایه ثابت چهار هزار و 938 میلیارد و 665 میلیون ریال تکمیل و وارد چرخه تولید شده است.

جعفری تصریح کرد: این واحدها در زمینه های مختلف از جمله برش انواع سنگ، تولید شیر خشک، ماسک، الکل طبی، بتن معمولی، روکش پی وی سی، درب ایمنی، پودر میکرونیزه کربنات کلسیم، بسته بندی عسل، قند و شکر، تولید مصنوعات چوبی، فیلتر هوای خودرو و واحدهای سردخانه ای بررسی و تکمیل شده اند.

وی با بیان اینکه 35 درصد اقتصاد استان به فعالیت های حوزه این سازمان وابستگی دارد ادامه داد: تاکنون یکهزار و 288 واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری در لرستان ثبت شده است که تعدادی تعطیل و برخی نیمه‌فعال و در مجموع بیش از50 درصد با ظرفیت‌های مختلف در حال فعالیت هستند.

وی تاکید کرد: با توجه به وجود واحدهای صنعتی، صنفی و معدنی، حجم مشکلات و شرح وظایف گسترده، باید ارتباط مستمر و موثر با سایر دستگاه‌های اقتصادی، امنیتی، نظارتی و از جمله سپاه در حوزه بسیج اصناف و بسیج مهندسین برقرار باشد.

این اقدامات انجام شده هرچند نسبت به حجم واحدهای نیمه فعال، تعطیل و یا تملک شده صنعتی لرستان بسیار کمتر است اما در نهایت باب آغازی برای تسریع در روند احیا و رونق این واحدها محسوب می شود که در طول یک سال ابتدای فعالیت دولت سیزدهم صورت گرفته است چراکه به گفته آیت الله رییسی به اندازه 50 سال طرح نیمه تمام در کشور وجود دارد بنابراین باید طرح های اولویت دار و دارای توجیه اقتصادی را در اولویت قرار داد.

در این راستا و با توجه به ضرورت ورود فناوری نوین برای پیشگیری از زیان ده شدن بنگاه های صنعتی، 32تفاهم نامه "مبادله فناوری و رفع نیاز فناورانه" لرستان همزمان با برگزاری رویداد ملی تبادل فناوری بنگاه های صنعتی کوچک و متوسط، مردادماه امسال با حضور صنعتگران، فناوران، شرکت های دانش بنیان و کارگزاران انتقال فناوری سراسر کشور در تهران منعقد شد.

در این رویداد که بی ارتباط به شعار سال مبنی بر تولید، اشتغال و دانش بنیان نیست از مجموع 656 نیاز فناورانه مطرح شده، 32 تفاهمنامه برای لرستان عقد قرارداد، 66 تفاهمنامه توسط کارگزار فن بازار و هفت تفاهم نامه توسط فناوران و شرکت های دانش بنیان استان مطرح شده که در این راستا فن بازارها نقش واسطه ای برای رساندن اطلاعات به عرضه کنندگان، متقاضیان، کارآفرینان و سرمایه گذاران را دارند و به ارائه مشاوره در خصوص مراحل انتقال فناوری خواهند پرداخت.

عمده ترین مشکلات واحدهای کوچک و متوسط صنعتی لرستان را در گزارش ایرنا با عنوان 350واحد تولیدی راکد لرستان در انتظار یاری دولت مشاهده کنید.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

تصاویر یک خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده «اشترانکوه» لرستان ثبت شد.

توقیف 96 خودرو متخلف در سطح محورهای مواصلاتی لرستان

احیا 239 واحد غیر فعال و نیمه فعال لرستان

اسکان36هزار مسافر نوروزی توسط آموزش و پرورش لرستان

برق روستاهای لرستان پس از بارش‌های اخیر وصل شد

اقامت 113 هزار مسافر نوروزی در لرستان

5 کیلومتر دیوار بتنی در حاشیه محور خرم آباد _پلدختر احداث می شود

مهم‌ترین برنامه معاونت آموزش متوسطه، بهبود کیفیت آموزشی است

افتتاح کمپین و بازاراچه صنایع‌دستی محلی در بروجرد

26 هزار و 858 بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی در لرستان

کشتی لرستان 40 مدال بین المللی و ملی در سال گذشته کسب کرد

استقبال بیش از 15 هزار نفر گردشگرنوروزی از موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی لرستان

انجام بیش از 5 هزار و 700 سفر نوروزی با ناوگان حمل‌ونقل عمومی لرستان

مسدود شدن برخی از محور‌های مواصلاتی لرستان بر اثر بارندگی

لغو پرواز تهران – خرم آباد بر اثر شرایط نامساعد جوی

دیدار سرپرست ورزش و جوانان لرستان با خانواده شهید والامقام «رضا حسین بیگی»

اتصال استان لرستان به شبکه ریلی با 18 جبهه کاری فعال در حال انجام است

بازدید شبانه مالک باشگاه خیبر و مدیرکل جدید ورزش و جوانان لرستان از ورزشگاه ١5 هزار نفری

مسمومیت 374 نفر سال گذشته در لرستان بر اثر گاز مونو اکسید کربن

مرگ ناگهانی یک پزشک متخصص قلب و عروق در دلفان

بزرگترین پایگاه جامع اهدای خون غرب کشور درلرستان ایجاد می‌شود

ظرفیت پذیرش 8 هزار نفری مراکز اسکان آموزش و پرورش لرستان

اقامت رایگان برای مسافران پرجمعیت نوروزی در لرستان

تحویل 104 پروژه با 307 کلاس درس به دانش آموزان استان در سالی که گذشت

تردد بیش از یک میلیون و 769 هزار خودرو در جاده های لرستان/ تمامی محورهای مواصلاتی استان باز است

خبرنگاران سال جدید را با دست خالی آغاز می کنند

آمادگی فرودگاه خرم آباد برای مقابله با سیل احتمالی

ضیافت افطار مدیرکل ورزش و جوانان لرستان با خبرنگاران + تصاویر

آماده‌باش کامل شرکت مخابرات ایران در استان‌های در معرض خطر سیلاب

استودیوی حرفه‌ای رسانه‌‌ی خیبر رونمایی شد+فیلم

افتتاح پویش چشم به راهیم ویژه نوروز 1403 در لرستان

آمادگی بیش از 100 اکیپ اتفاقات آبفای لرستان برای ایام نوروز

165 مدرسه در لرستان آماده اسکان مسافران نوروزی

بازدید معاون تعزیرات حکومتی لرستان در قالب گشت مشترک از نمایشگاه مواد غذایی

فراخوان فوری اهدای خون؛ کاهش ذخایر همه گروه‌های خونی در لرستان

اجرای پروژه تخلیه لجن تصفیه‌خانه‌های فاضلاب استان

روگذر شریعتی خرم‌آباد عید فطر به بهره‌برداری می‌رسد

100 زندانی در خرم‌آباد توسط خیر لرستانی آزاد شدند

تخریب رستوران ماهی‌بازان خرم‌‌آباد به دلیل تصرف حریم رودخانه

مشکلی برای تأمین گوشت مرغ در لرستان وجود ندارد

کسب رتبه برتر شورای ترویج استان لرستان از بین 32 استان کشور

پویش «چشم به راهیم» برای سفرهای نوروز 1403 در لرستان اجرا می شود

808 هزار لیتر سوخت رسانی به پروازهای فرودگاه خرم‌آباد در سال جاری

تشکیل کارگروه باستان شناسی ، هنر و معماری در بنیاد ایران‌شناسی شعبه لرستان

رونمایی از پوستر یادواره شهدای رسانه لرستان+ عکس

انفجار مواد محترقه در بروجرد یک فوتی و 3 مصدوم بر جای گذاشت

فرماندهی انتظامی لرستان بر رعایت حرمت ماه رمضان تاکید کرد

مسمومیت کودکان در یکی از مهدکودک‌های خرم‌آباد در حال بررسی است

کدورت آب آشامیدنی 10 هزار مشترک در خرم‌آباد برطرف شد

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان لرستان منصوب شد