آخرین مطالب

کارآفرینی جوان دهه هفتادی با سرمایه 12 هزار تومانی گزارش

کارآفرینی جوان دهه هفتادی با سرمایه 12 هزار تومانی

  بزرگنمایی:
گزارش:پریسا قربانی نژاد

به گزارش پایگاه خبری تمدن لر به نقل از  خبرگزاری فارس_پریسا قربانی نژاد، استخدام در ادارات دولتی را شاید بتوان بعنوان یکی از مهمترین اهداف فارغ التحصیلان دانشگاهی نام برد، جوانانی که به امید جذب در دستگاه‌های اجرایی فرصت جوانی خود را گاها از دست داده و از شرایط زندگی خود ناامید می‌شوند.

در این میان اما کسانی هستند که با وجود کارمند بودن، امیدآفرینی با کارآفرینی را اولویت نخست زندگی خود قرار داده و تلاش می‌کنند با ورود به حوزه تولید و رونق آن، زمینه اشتغال را برای دیگران فراهم کنند.

امروزه گیاهان دارویی و ورود به صنعت فرآوری این محصولات با استقبال خوبی از سوی علاقمندان به این حوزه مواجه شده است، عرصه‌ای که با کمترین هزینه می‌توان درآمد بالایی را کسب کرد و موجب اشتغال‌زایی شد.

حسین شاهیوند جوان لرستانی متولد 74 با اینکه شرایط استخدام را در دستگاه دولتی داشته، اما کارآفرینی و تولید عرقیجات گیاهان دارویی را انتخاب می‌کند و در این مسیر برای خانواده‌های تحت پوشش نیز اشتغال‌زایی کرده است، شاهیوند می‌گوید: زمان شروع کار 12 هزار تومان موجودی کارتم بود و امروز با تولید عرقیجات ماهانه به طور متوسط 45 میلیون تومان درآمد دارم.

در همین راستا با این جوان موفق خرم‌آبادی به گفت‌وگو نشستیم که ماحصل آن را می‌خوانید.

عطای کارمندی را به لقایش بخشیدم و کارآفرین شدم

در روزگاری که جوان‌ها پس از فارغ‌التحصیلی به دنبال کار اداری و به اصطلاح میزنشینی هستند، شما عطای میز اداری را به لقایش بخشیده و کارآفرینی را انتخاب کردید، چطور شد که علاقمند به حضور در عرصه تولید عرقیجات گیاهان دارویی شدید؟

پدرم کشاورز است و به‌تبع خیلی درآمد بالایی برای تامین معیشت خانواده نداشت، از همان 14 سالگی برای اینکه کمک خرجی برای خانواده شوم، در بازار گیاهان دارویی به عنوان کارگر ساده در یک تولیدی عرقیجات مشغول به کار شدم، در کنار کار، درسم را ادامه می‌دادم تا اینکه در دانشگاه شیراز پذیرفته شدم و برای تامین مخارج دانشجویی مجدد مشغول کارگری، فروش و سپس بازاریابی در زمینه عرقیجات گیاهان دارویی شدم.

به واسطه روابط عمومی بالایی که در برقراری ارتباط با مشتریان داشتم، با برخی تولیدکنندگان صاحب برند عرقیجات آشنا شدم و این موضوع در ابتدای شروع کارم بسیار راه‌گشا شد.

بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، در یک اداره آزمایشی مشغول به کار شدم و با اینکه شرایط استخدامم فراهم شده بود، اما راستش به نظرم کارمندی یا روحیه من سازگار نبود، فضایی برای ارتقا و تنوع کاری نمی‌دیدم و برای همین عطایش را به لقایش بخشیدم و از اداره بیرون آمدم.

بعد از اینکه از ادامه کار در اداره منصرف شدید و تصمیم به فعالیت در بازار آزاد کردید، سرمایه زیادی برای شروع داشتید؟

موجودی کارتم 12 هزار تومان بود، اما اراده قوی و مصممی برای هدفم داشتم، می‌دانستم که حوزه گیاهان دارویی و تولید عرقیجات جای پیشرفت دارد

زمانی که تصمیم گرفتم در حوزه تولید وارد شوم، موجودی کارتم 12 هزار تومان بود، همان سرمایه اولیه‌ام شد، اراده قوی و مصممی برای هدفم داشتم، می‌دانستم که حوزه گیاهان دارویی و تولید عرقیجات جای پیشرفت دارد و با روحیه من سازگارتر است، اگرچه سخت اما این هدفی بود که برایش صبح زود بیدار می‌شدم و به دامنه کوه‌ها می‌رفتم و گیاهان دارویی را می‌چیدم و برای فروش با اتوبوس به اصفهان می‌بردم.

همان طور که گفتم زمان فعالیت کار دانشجویی با بسیاری از تولیدکنندگان و فروشندگان گیاهان دارویی و عرقیجات آشنا شده بودم، برای همین گیاهان دارویی را برای فروش به اصفهان می‌بردم، پول حاصل از فروش را در شیراز برای خرید عرقیجات صرف می‌کردم، تقریبا هر سه روز یکبار این مسیر را طی می‌کردم و در نهایت با شناخت از بازار فروش محصول، هزینه اولیه‌ای حدود 50 میلیون تومان دستم را گرفت.

لرستان ظرفیت بسیار بالایی در زمینه تولید گیاهان دارویی مختلف دارد و تصمیم گرفتم حالا که درآمدی پیدا کردم دیگر برای چیدن گیاه به کوه و دشت نروم و با خرید گیاهان دارویی و تولید عرقیجات کارم را ادامه دهم.

برای شروع دستگاهی را به قیمت 37 میلیون تومان خریداری و در یک اتاق 12 متری خانه‌ خودمان تعبیه کردم، چند میلیونی را هم برای خرید مواد اولیه هزینه و کار تولید عرقیجات را با کمک خانواده شروع کردیم.

حالا دیگر پدرم در زمین کشاورزی گیاهان دارویی کشت می‌کرد و آن‌هایی را که نیاز داشتیم از دیگر کشاورزان منطقه خودمان می‌خریدیم و شروع به تولید عرقیجات با ظرفیت روزانه 30 لیتر کردیم.

کارتان که رونق پیدا کرد، تصمیم گرفتید خانواده‌های دیگری را وارد عرصه تولید کرده و منبع درآمدی برایشان ایجاد کنید، نگران زیاد شدن دست در بازار و کم شدن درآمدتان نشدید؟

خیر، هدفم از اول همین بود، با خودم عهد کردم که اگر روزی کارم گرفت، دست خانواده‌های نیازمند را بگیرم، برای همین پس از مدتی که تقاضا بیشتر از تولید شد، تصمیم گرفتم با ورود خانواده‌های دیگر، تولید عرقیجات را گشترش دهم، اولویتم با نیازمندان و خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بود.

ما خودمان روزی تحت پوشش کمیته امداد بودیم و مدیون این مجموعه هستیم. روزهایی که 300 هزار تومان را مردم عادی به حساب نمی‌آوردند، برای ما این پول بسیار کارگشا بود و گوشه کارمان را می‌گرفت، درست است حمایت‌های مالی ناچیز بود، اما برای خانواده‌های تحت پوشش منبع درآمد محسوب می‌شد و با قناعت و سخت‌کوشی زندگی را ادامه می‌دادیم.

در ابتدا لیستی از دستگاه‌هایی که داشتم را برای یک خانواده خریداری کردم، مواد اولیه را در اختیارشان قرار می‌دادم و سود حاصل از تولید عرقیجات را نصف نصف می‌کردیم، سودمان بیشتر شده بود و با خریداری دستگاه‌های پیشرفته‌تر خانواده‌های بیشتری را وارد حوزه تولید کردیم و امروز 18 نفر در زمینه تولید عرقیجات با ما همکاری می‌کنند.

از طرفی، طی سال‌های اخیر استقبال برای کشت گیاهان دارویی در استان بالا رفته و خیلی از مردم روستا مشغول به این کار شده‌اند، با صحبتی که با کمیته امداد داشتم، قرار شد ضمن تامین بذر برای کشاورزان مددجو، رید تضمینی محصولاتشان را داشته باشیم.

ورود به عرصه تولید بهترین تصمیم زندگیم است

امروز و پس از 3 سال فعالیت در حوزه تولید عرقیجات گیاهان دارویی، پشیمان نیستید که کارآفرینی را انتخاب کرده و به عرصه تولید گام نهاده‌اید؟

خیلی‌ها برای اینکه دیگران وارد فاز تولید عرقیجات گیاهان دارویی نشوند، از درآمد کم این بخش و زحمات بسیارش می‌گویند، اما حقیقت این است که اگرچه چند ماه اول سخت می‌گذرد، اما این کار هم هزینه کمی برای شروع می‌خواهد و هم پس از مدت کوتاهی وارد فاز سوددهی شده و درآمدزایی بالایی دارد، ما امروز محصولاتمان تا 3 ماه آینده پیش فروش شده و به درآمد خوبی رسیده‌ایم.

سال 98 به طور رسمی کارم را در حوزه تولید عرقیجات گیاهان دارویی با ظرفیت روزانه 30 لیتر و سرمایه 50 میلیون تومانی در اتاق 12 متری شروع کردم و امروز پس از 3 سال به تولید روزانه 300 لیتر و درآمد ماهیانه حدود 45 میلیون تومان رسیده‌ایم، خدا رو شکر 6 خانواده را وارد بازار کار کرده و تصمیم دارم امسال به 20 خانواده هم برسانم.

برای من این موفقیت بسیار باارزش‌تر از کسب عناوین مدیریتی است، خیلی‌ها آن اوائل که کار اداری را رها کردم سرزنشم می‌کردند که چرا چنین تصمیمی را گرفته‌ام، سال‌ها از این موضوع می‌گذرد اما بهترین و درست‌ترین تصمیم زندگی‌ام را ورود به عرصه تولید و کارآفرینی می‌دانم.

علاوه بر تولید عرقیجات گیاهان دارویی، در زمینه اسانس‌گیری و همچنین بسته‌بندی حبوبات نیز فعالیت دارید، این همان مصداق تنوع در کار است که با کارآفرینی و نه با کارمندی دنبال آن بودید؟

زمانی که تصمیم گرفتم به واسطه شناختم از بازار گیاهان دارویی در این عرصه فعالیت کنم، روزهای نخست کارم از 24 ساعت شاید 4 ساعت برای خواب و استراحت وقت داشتم، بیشتر وقتم برای چیدن گیاهان دارویی و بازاریابی می‌رفت، اما امروز کارمان روی غلطتک افتاده و خدا رو شکر توانسته‌ایم برای چند خانواده منبع درآمد داشته باشیم.

امروز و با همت و سخت‌کوشی خودتان از چرخه کمیته امداد خارج شده و توانمند شده‌اید، توجه نهادهای حمایتی و دستگاه‌های اجرایی در مسیر تولید به شما چگونه بوده است؟

حمایت از مشاغل خانگی خیلی خوب شده و دستگاه‌های مختلفی پای کار آمده‌اند تا تولید رونق بگیرد، جوان‌ها از این فرصت برای درآمدزایی استفاده کرده و ناامید نباشند

حمایت از مشاغل خانگی بسیار بیشتر از گذشته شده، مجوزها برای دریافت تسهیلات کم‌بهره تسهیل پیدا کرده و خیلی از بروکراسی‌های اداری کاهش یافته است.

همچنین نهادهایی همچون بنیاد برکت و کمیته امداد حمایت‌های خوبی را از مددجویان تولیدکننده داشته و قول‌های خوبی هم برای ادامه راه داده‌اند.

 اگرچه امروز از چرخه حمایت‌های مالی مجموعه خارج شدیم، اما همچنان حمایت‌های معنوی نهاد ادامه دارد، قصد دارم همان‌طور که خانواده خودم را توانمند کرده و از چرخه خارج کرده‌ام، دست خانواده‌های تحت پوشش دیگری را هم بگیرم، چرا که نمک پرورده کمیته امداد هستم و افتخار می‌کنم که روزی از خانواده‌های مددجوی کمیته امداد بودیم.

و سخن پایانی شما؟

در پایان خطابم به افرادی است که با ناامیدی از نبود کار صحبت می‌کنند و یا پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه به دنبال استخدام در ادارات و شرکت در آزمون‌های استخدامی هستند.

کار در اداره خوب است، اما اگر نشد پایان زندگی و آغاز ناامیدی نیست، سطح انتظار را که پایین بیاوری و کار تولیدی را ولو در مقیاس کوچک که شروع کنی، خود به خود بالا می‌روی و درآمد افزایش پیدا می‌کند.

این روزها حمایت از مشاغل خانگی خیلی خوب شده و دستگاه‌های مختلفی پای کار آمده‌اند تا چرخه تولید رونق بگیرد، جوان‌ها از این فرصت استفاده کرده و ناامید نباشند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

تاکید بر رفع موانع تملیک جهت احداث سایت همراه اول و اجرای پروژه های فیبرنوری

تکمیل آبرسانی به 162 روستا تا پایان سال جاری در لرستان

کاهش 33 میلیون متر مکعبی حجم آب حوضه کارون بزرگ در لرستان

پسربچه 5ساله خاله خود را به ضرب گلوله کشت

اولین کاروان از لرستان به حج عمره اعزام می‌شود

47 خرده‌فروش و قاچاقچی مواد مخدر در لرستان دستگیر شدند

پلمپ دندانپزشکی و کلینیک غیرمجاز در خرم آباد

کشف بیش از 5 هزار لیتر نفت سفید در یک انبار

برگزاری جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان +عکس

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز 110 میلیمتر پلی اتیلن در چگنی

سرنانوازی جز لاینفک موسیقی لرستان است

تمدید گواهینامه بین المللی استانداردهای سیستم مدیریت یکپارچه IMS در شرکت گاز استان لرستان

شفقت استاندار لرستان شد

کاهش 5 درصدی مالیات تولید با هدف تحقق شعار سال

راه‌اندازی قرارگاه‌های جهادی در مناطق حاشیه‌ای لرستان

جاعلان اسناد و مدارک در دام پلیس لرستان

بیشه خرم‌آباد از بین 8 روستای گردشگری کشور برای ثبت جهانی انتخاب شد

75 میلیارد تومان اعتبار خرید تجهیزات مدارس لرستان در سال جاری

جسد جوان غرق شده در رودخانه سزار لرستان پس از 12 روز پیدا شد

شرکت مخابرات ایران، پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی دریافت کرد

اجرای طرح تشدید نظارت بر کالاهای اساسی در لرستان

نواختن زنگ سلامت در مدارس لرستان

ثبت همزمان تصویر 4 قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه

یونس بهاروند مدیرکل آموزش و پرورش لرستان شد

افتتاح مجتمع آوای کوچه فیلم گام اول در تحقق شعار سال در لرستان

کسب مقام اول ورزشکار لرستانی در مسابقات انتخابی تیم ملی کاراته

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین رشد منابع را رقم زد

ضد عفونی و لایروبی آبشخورهای مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست لرستان

پیش بینی ذخیره 600 هزار تن گندم در لرستان

صادرات 20 تنی ماهی ظرف یک ماه اول سال

کلاهبردار سکه‌های تقلبی در الیگودرز دستگیر شد

گام بزرگ بانک رفاه کارگران در احیای واحد های تولیدی وصنعتی وجهش تولید در لرستان

سفر ارزیاب یونسکو به لرستان برای ثبت جهانی«فلک‌الافلاک»

ابلاغ نرخ جدید کرایه تاکسی به فرمانداری خرم آباد

سامانه نسخه الکترونیک در حال به‌روزرسانی‌ست/پذیرش موقت نسخه‌های الکترونیکی

تماشاخانه سیار کانون میهمان کودکان و نوجوانان خرم آباد

بهره برداری از 71 طرح درمانی طی دو سال گذشته در لرستان

آسفالت 87 کیلومتر از راههای روستایی لرستان

اعضای انجمن صنفی فعالان رسانه ای لرستان،بازرس اصلی و بازرس علی البدل خود را انتخاب کردند

استقرار دائمی بالگرد اورژانس 115 در فرودگاه خرم آباد

مبارزه با علف‌های هرز در سطح 113 هزار هکتار مزارع گندم لرستان

بازنشستگی بیش از 1700 کارگر لرستانی در مشاغل سخت و زیان‌آور

برگزاری نشست سرپرست ورزش و جوانان لرستان با دبیران سمن های جوانان

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیاردی قاچاق در خرم آباد

یک میلیون و 232 هزار لرستانی زیر چتر حمایت بیمه سلامت

تیم خرم آباد با شایستگی قهرمان مسابقات کشتی فرنگی نونهالان استان

راهپیمایی جمعه خشم در سراسر لرستان برگزار می‌شود

تفاهم نامه ی همکاری بسیج رسانه استان با سازمان فنی و حرفه ای لرستان

تمدید مهلت تبدیل مجوزهای کاغذی به الکترونیک تا پایان اردیبهشت‌ماه

جریمه 67 میلیارد ریالی قاچاقچی پوشاک در خرم آباد