آخرین مطالب

آب‌ِسرد روی دست آبسرده گزارش

آب‌ِسرد روی دست آبسرده

  بزرگنمایی:
گزارش: زهره گودرزی

ایسنا/لرستان آبسرده، سد در دست ساخت در شهرستان بروجرد بوده که در فاصله 16 کیلومتری این شهر در منطقه‌ای به همین نام در حال احداث است.

این سد از نوع خاکی بوده و طرح سد آبسرده در راستای آبرسانی به روستاهای اطراف و تأمین آب شرب شهر بروجرد در درازمدت، از اهمیت بالایی برخوردار است.

سد آبسرده در زمان کلنگ زنی با این مبنا که از نوع خاکی تک قوسی با هسته رسی بوده و ارتفاع سد از پی 84 متر، طول تاج 457 و عرض تاج 10 متر است عملیات اجرایی‌اش آغاز شد، هدف از اجرای این سد کنترل جریان‌های سطحی در محدوده طرح، ذخیره آب برای توسعه آبیاری اراضی پایین‌دست به وسعت هشت هزار و 400 هکتار، تنظیم آب کشاورزی به میزان 74.57 میلیون مترمکعب در سال بود.

ابتدا سد آبسرده صرفاً پروژه‌ای برای تأمین نیازهای کشاورزی بود اما در ادامه علاوه بر کشاورزی، برای آب شرب مصرفی شهرستان بروجرد مدنظر قرار گرفت.

حالا با گذشت 14 سال از زمان کلنگ زنی این سد، متولیان در شرکت آب منطقه‌ای لرستان اعلام کرده‌اند که این پروژه با مشکل کمبود اعتبار و تخصیص مواجه است.

پیشرفت سد آبسرده مطلوب نیست

محمد جوانبخت مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران دراین‌باره، اظهار کرد: تأمین آب شرب در وزارت نیرو در اولویت قرار دارد و به‌نوعی خطر قرمز وزارت است.

وی با بیان اینکه متأسفانه در همه نقاط کشور با کم‌آبی مواجه و با تنگناهای که در تهیه آب مواجه هستیم، افزود: لرستان زمانی از استان‌های پرآب بود.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران خاطرنشان کرد: همه طرح‌های آبی لرستان را به‌خصوص سد آبسرده که مستقیم با آب شرب در ارتباط است باید در دستور کار قرار دهیم.

جوانبخت با اشاره به اینکه تأمین آب از اولویت‌ها و خط قرمز وزارت نیرو است، افزود: باید برای این سد تمهیدات خوبی اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه تخصیص‌ها باید 100 درصدی باشد، گفت: با توجه شرایط اقلیمی کشور و فصل گرمای پیش‌رو، رعایت الگوی بهینه مصرف در بخش‌های مختلف مصرف ضروری است و باید مورد توجه همه اقشار جامعه قرار گیرد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به سد آبسرده، اضافه کرد: سد آبسرده نزدیک به 40 درصد پیشرفت اجرایی دارد و این امر مطلوب نیست و باید پیشرفت پروژه سرعت قابل‌توجهی پیدا کند.

جوانبخت خاطرنشان کرد: سد آبسرده با عنایت به اینکه بخشی از منبع پایدار تأمین آب شهر بروجرد است و این شهرستان برای ما در استان اهمیت دارد.

وی بیان کرد: در برنامه‌های وزارت نیرو پیش‌بینی‌های بهتری خواهیم کرد تا با سرعت بیشتری عملیات اجرایی این سد پیش برود.

سد آبسرده جزء پروژه‌های اضطراری دیده شود

فاطمه مقصودی نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی دراین‌باره، اظهار کرد: پروژه سد آبسرده سال‌های سال است که مردم منتظر بهره‌برداری از آن هستند.

وی تصریح کرد: امروز برخی از محله‌های شهرستان بی‌آبی را لمس می‌کنند و نمی‌خواهیم که به وضعیت شهرهای دیگر دچار شویم، 20 سال است که مردم انتظار این سد را می‌کشند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس خاطرنشان کرد: منطقه آبسرده بروجرد زمانی از آب موج می‌زد اما در حال حاضر به کمبود آب دچار شده به‌طوری‌که چند وقت پیش دو برادر برای رسیدن به آب در چاه خفه شدند و به آب نرسیدند.

مقصودی اضافه کرد: انتظار می‌رود بودجه‌ای که برای سد آبسرده اختصاص می‌یابد به‌صورت 100 درصد تخصیص پیدا کند تا هرچه زودتر شاهد آبگیری آن باشیم.

وی بیان کرد: سد کمندان با سدآبسرده شروع شده اما سد کمندان از پیشرفت خوبی برخوردار است. بایستی سد آبسرده جزء پروژه‌های اضطراری دیده شود.

نماینده مردم بروجرد در مجلس ادامه داد: سد آبسرده برای بروجرد یک مسئله حیاتی بوده چون شهر در تشنگی در حال غرق شدن است.

وزیر نیرو قول آبگیری سد آبسرده را داد

مقصودی با بیان اینکه شهرستان ظرفیت چندین سد را دارد و مردم منتظر این سد هستند که هرچه زودتر اجرایی شود، افزود: وزیر نیرو قول داده‌اند که این سد سال آینده آبگیری شود.

وی عنوان کرد: برای تسریع در ساخت و بهره‌برداری از سد آبسرده بروجرد 380 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته که این اعتبار از محل ماده 56 حدود 250 میلیارد تومان، 30 میلیارد تومان از محل لایحه بودجه 1401 و 100 میلیارد تومان از محل نفت به پروژه تزریق شده است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس با بیان اینکه سد آبسرده جزو پروژه‌های ستاره‌دار و ضروری وزارت نیرو است، اظهار کرد: وزیر نیرو قول داده که سد آبسرده سال آینده آبگیری می‌شود، البته با سیاست انقباضی برنامه‌وبودجه تحقق آن سخت است.

مقصودی تصریح کرد: با آبگیری سد آبسرده علاوه بر تأمین آب آشامیدنی 4 هزار و 200 هکتار از اراضی کشاورزی بروجرد آبی می‌شود.

پروژه سد آبسرده با همت بیشتری پیگیری و اجرایی شود

عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در سال 98 دراین‌باره گفته بود: پروژه سد آبسرده که حدود 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باید با سرعت و همت بیشتری پیگیری و اجرایی شود.

وی دربار اهمیت ایجاد این سد افزود: در صورت احداث این سد خطر جاری شدن آب در مناطق مختلف و تا امتداد استان خوزستان کاهش می‌یابد و در صورت وجود و بهره‌برداری از این سد خسارات تحمیلی در حال حاضر به مقدار بسیار کمتری تقلیل پیدا می‌کرد.

نماینده مردم بروجرد در مجلس خاطرنشان کرد: ما در مجلس بارها نشست و جلسه گذاشتیم و پیگیری‌های متعددی در این زمینه انجام شده ولی متأسفانه چنان‌که شاهد هستید نتیجه درخور توجهی صورت نگرفته است.

گودرزی با بیان اینکه تخصیص آب سد آبسرده از 26.4 به 81.4 میلیون مترمکعب افزایش یافته است، افزود: سال‌های گذشته تخصیص سد آبسرده را از 60 به 26.4 میلیون مترمکعب کاهش داده بودند.

وی اضافه کرد: تخصیص کشاورزی حذف شده بود که با پیگیری مستمر و متعدد از طریق وزیر نیرو و پیگیری‌های بعدی، تخصیص سد به 81.4 میلیون مترمکعب افزایش یافت.

نماینده مردم بروجرد در مجلس بیان کرد: یعنی برای صدها هزار هکتار زمین‌های کشاورزی منطقه آبسرده، منابع آبی تخصیص یافت.

پیشرفت پروژه سد آبسرده مناسب نیست

فرهاد زیویار استاندار لرستان نیز دراین‌باره، اظهار کرد: در حال حاضر سبک زندگی مردم با 50 سال گذشته متفاوت است و در چند سال گذشته 30 درصد از مردم در شهر و 70 درصد در روستاها زندگی می‌کردند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر این مهم معکوس شده و سبک زندگی مردم تغییر کرده که باید اصلاحاتی در سبک زندگی، تولید و ... به وجود بیایید.

استاندار لرستان خاطرنشان کرد: استان دو الی سه دهه عقب بوده، از جهت منابع آبی جزء استان‌های برخوردار است و ظرفیت بالقوه در کشور به شمار می‌رود.

زیویار اضافه کرد: از جهت بالفعل بودن و بالفعل درآمدن علی‌رغم اینکه 10 میلیارد مترمکعب روان‌آب و چشمه داشتیم امسال تابستان به‌گونه‌ای بود که برخی از روستاهای استان با تانکر آبرسانی می‌شدند.

وی با بیان اینکه لرستان دارای 11 شهرستان است، افزود: جمعیت دو شهرستان استان بیش از نیمی از جمعیت لرستان را تشکیل می‌دهند.

استاندار لرستان بیان کرد: پیشرفت پروژه سد آبسرده مناسب نیست و از روند اجرایی رضایت نداریم باید تمهیداتی اندیشیده شود تا این پروژه نیز از سرعت بیشتری برخوردار شود.

زیویار ادامه داد: یکی از موضوعات اساسی که در برنامه‌های وزارت نیرو بوده بحث آب شرب لرستان است.

سد آبسرده 42 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

داریوش حسن‌نژاد مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان دراین‌باره، اظهار کرد: سد آبسرده 42 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و دنبال این هستیم که شبکه آن را احیا و ردیف‌های اعتباری این پروژه برقرار شود تا بتوانیم زودتر آن را به سرانجام برسانیم.

وی با بیان اینکه سد آبسرده یک سد فنی با توجیه اقتصادی است، افزود: اعتبار مورد نیاز برای به اتمام رسیدن این طرح 1000 میلیارد تومان است که متأسفانه به علت عدم اعتبار کافی تاکنون به بهره‌برداری ‌نرسیده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان تصریح کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته از سال گذشته تاکنون از محل ماده 56 با مدیران عامل بانک‌ها برای پرداخت مبلغ 250 میلیارد تومان اعتبار به توافق رسیده‌ایم.

حسن‌نژاد خاطرنشان کرد: امسال نیز این سد از ردیف جدول یک بودجه، مبلغ 34 میلیارد تومان اعتبار دارد و از سایر ردیف‌های متفرقه و متمرکز جمعاً مبلغ 100 میلیارد تومان اعتبار برای این سد مصوب شده که در صورت تخصیص به‌موقع اعتبارات با تکمیل گالری و بدنه سد شاهد شتاب بیشتری در روند اجرایی این طرح خواهیم بود.

وی اضافه کرد: سد آبسرده از نوع خاکی با هسته رسی با ارتفاع 85 متر، طول تاج 425 متر و با حجم مخزن 61 میلیون مترمکعب است که ساختمان سد تاکنون 41.2 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان بیان کرد: اهداف اصلی این سد تأمین آب شرب شهرستان بروجرد و آبی کردن 4200 هکتار از اراضی کشاورزی منطقه و اشتغال‌زایی به میزان 2100 نفر است.

با احداث سد آبسرده بخشی از مشکلات آب شرب و کشاورزی این شهرستان حل می‌شود که امید می‌رود مشکل اساسی آن یعنی اختصاص اعتبار کافی حل شود


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

تاکید بر رفع موانع تملیک جهت احداث سایت همراه اول و اجرای پروژه های فیبرنوری

تکمیل آبرسانی به 162 روستا تا پایان سال جاری در لرستان

کاهش 33 میلیون متر مکعبی حجم آب حوضه کارون بزرگ در لرستان

پسربچه 5ساله خاله خود را به ضرب گلوله کشت

اولین کاروان از لرستان به حج عمره اعزام می‌شود

47 خرده‌فروش و قاچاقچی مواد مخدر در لرستان دستگیر شدند

پلمپ دندانپزشکی و کلینیک غیرمجاز در خرم آباد

کشف بیش از 5 هزار لیتر نفت سفید در یک انبار

برگزاری جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان +عکس

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز 110 میلیمتر پلی اتیلن در چگنی

سرنانوازی جز لاینفک موسیقی لرستان است

تمدید گواهینامه بین المللی استانداردهای سیستم مدیریت یکپارچه IMS در شرکت گاز استان لرستان

شفقت استاندار لرستان شد

کاهش 5 درصدی مالیات تولید با هدف تحقق شعار سال

راه‌اندازی قرارگاه‌های جهادی در مناطق حاشیه‌ای لرستان

جاعلان اسناد و مدارک در دام پلیس لرستان

بیشه خرم‌آباد از بین 8 روستای گردشگری کشور برای ثبت جهانی انتخاب شد

75 میلیارد تومان اعتبار خرید تجهیزات مدارس لرستان در سال جاری

جسد جوان غرق شده در رودخانه سزار لرستان پس از 12 روز پیدا شد

شرکت مخابرات ایران، پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی دریافت کرد

اجرای طرح تشدید نظارت بر کالاهای اساسی در لرستان

نواختن زنگ سلامت در مدارس لرستان

ثبت همزمان تصویر 4 قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه

یونس بهاروند مدیرکل آموزش و پرورش لرستان شد

افتتاح مجتمع آوای کوچه فیلم گام اول در تحقق شعار سال در لرستان

کسب مقام اول ورزشکار لرستانی در مسابقات انتخابی تیم ملی کاراته

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین رشد منابع را رقم زد

ضد عفونی و لایروبی آبشخورهای مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست لرستان

پیش بینی ذخیره 600 هزار تن گندم در لرستان

صادرات 20 تنی ماهی ظرف یک ماه اول سال

کلاهبردار سکه‌های تقلبی در الیگودرز دستگیر شد

گام بزرگ بانک رفاه کارگران در احیای واحد های تولیدی وصنعتی وجهش تولید در لرستان

سفر ارزیاب یونسکو به لرستان برای ثبت جهانی«فلک‌الافلاک»

ابلاغ نرخ جدید کرایه تاکسی به فرمانداری خرم آباد

سامانه نسخه الکترونیک در حال به‌روزرسانی‌ست/پذیرش موقت نسخه‌های الکترونیکی

تماشاخانه سیار کانون میهمان کودکان و نوجوانان خرم آباد

بهره برداری از 71 طرح درمانی طی دو سال گذشته در لرستان

آسفالت 87 کیلومتر از راههای روستایی لرستان

اعضای انجمن صنفی فعالان رسانه ای لرستان،بازرس اصلی و بازرس علی البدل خود را انتخاب کردند

استقرار دائمی بالگرد اورژانس 115 در فرودگاه خرم آباد

مبارزه با علف‌های هرز در سطح 113 هزار هکتار مزارع گندم لرستان

بازنشستگی بیش از 1700 کارگر لرستانی در مشاغل سخت و زیان‌آور

برگزاری نشست سرپرست ورزش و جوانان لرستان با دبیران سمن های جوانان

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیاردی قاچاق در خرم آباد

یک میلیون و 232 هزار لرستانی زیر چتر حمایت بیمه سلامت

تیم خرم آباد با شایستگی قهرمان مسابقات کشتی فرنگی نونهالان استان

راهپیمایی جمعه خشم در سراسر لرستان برگزار می‌شود

تفاهم نامه ی همکاری بسیج رسانه استان با سازمان فنی و حرفه ای لرستان

تمدید مهلت تبدیل مجوزهای کاغذی به الکترونیک تا پایان اردیبهشت‌ماه

جریمه 67 میلیارد ریالی قاچاقچی پوشاک در خرم آباد