آخرین مطالب

لرستان در پایان یک دهه انتظار برای سوت قطار گزارش

لرستان در پایان یک دهه انتظار برای سوت قطار

  بزرگنمایی:

ایرنا - لرستان از نظر موقعیت جغرافیایی و قرارگیری در مسیر ترانزیتی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور، جایگاه ممتازی در صنعت حمل و نقل کشور دارد اما تاکنون به دلیل فقدان زیرساخت های ریلی، آنطور که باید نقش چندانی در این زمینه ایفا نکرده است.

به گزارش تمدن لربه نقل از ایرنا، از مجموع بیش از هشت هزار کیلومتر راه ایجاد شده در لرستان افزون بر 6 هزار کیلومتر روستایی است و حدود 2 هزار کیلومتر مابقی این استان را به خوزستان، کرمانشاه، همدان، ایلام، مرکزی، اصفهان و چهارمحال و بختیاری وصل می کند.

با وجود شرایط کوهستانی و آب و هوایی خاص، در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی خدمات بسیار قابل توجهی در حوزه راهسازی لرستان صورت گرفت اما با این وجود به دلیل هزینه های بالای راهسازی در مناطق کوهستانی و شیب دار، خطر بیشتر وقوع تصادف در این مناطق به ویژه همزمان با فصل سرد سال و بارندگی ها و البته هزینه های بالای نگهداری این جاده ها، ایجاد خطوط ریلی در سال های اخیر به یکی از مطالبات مردم این استان تبدیل شد.

احداث راه آهن و اتصال لرستان به شبکه سراسری خطوط ریلی، علاوه بر افزایش ایمنی و راحتی در تردد، موجب تحول صنعت حمل و نقل این استان خواهد شد و اتصال تهران و نیمه شمالی کشور به بندر امام خمینی (ره) در جنوب را تسهیل می کند.

همه واقف هستند لرستان از اصلی ترین مسیرهای ارتباطی شمال به جنوب و غرب کشور محسوب می شود که توسعه زیرساخت های حمل و نقل با توجه به مزیت ها و کاهش هزینه ها، نقش موثری در رونق اقتصادی و ترانزیتی این منطقه خواهد داشت اما طی سالیان گذشته خرم آباد به عنوان مرکز استان از صدای سوت قطار محروم بود.

این خواسته مردم لرستان بارها وبارها در دولت های مختلف مطرح شد تا اینکه درنهایت سال 92 عملیات اجرایی آن آغاز شد اما دیری نپایید که این طرح هم همچون سایر ساخت و سازهای عمرانی لرستان در ورطه رکود افتاد و راه آهن با تمام چشم اندازهای زیبا و مزایای اقتصادی اش، در ایستگاه کمبود اعتبار متوقف شد.

راه آهن دورود - خرم آباد یکی از پروژه های بسیار مهم، کلیدی و راهبردی لرستان است که قرارداد ساخت آن سال 92 با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)منعقد و عملیات اجرایی آن همان سال آغاز شد اما در پیچ و خم کمبود اعتبار و نبود حمایت های مستمر مسوولان ملی ماند.

هم اکنون 155 کیلومتر از خطوط ریلی کشور در حالی از لرستان می‌گذرد که بجز شهرستان دورود سایر شهرهای استان با وجود قرار گرفتن در مسیر کریدورهای اصلی جاده های کشور از صدای سوت قطار محروم هستند و سال گذشته با سفر هیات دولت و رییس جمهور به این استان این خواسته 10 ساله مردم به ایستگاه احیا نزدیک شد.

مشخصات اولیه راه آهن دورود تا خرم آباد 121 کیلومتر و شامل 20 پل بزرگ، 256 پل کوچک و 18 دستگاه تونل است و 35 کیلومتر از کل مسیر را پل و تونل تشکیل می‌دهد که این رقم حدود 30 درصد از پروژه است، قرار بود طویل ترین تونل ریلی کشور و منطقه به طول چهار هزار و 600 متر طی این مسیر ساخته شود همچنین هفت ایستگاه در مسیر این خط آهن قرار دارد که طرح هایی از این دست در صورت تکمیل و به سرانجام رساندن، نه تنها لرستان بلکه منطقه را متحول می کند.

خط آهن خرم آباد - دورود بخش های تکمیلی دیگری در بروجرد، الیگودرز و پلدختر به اندیمشک دارد که تحقق تکمیل این طرح نقش موثر و متحول کننده ای در بخش های مختلف استان در حوزه صنعت، محصولات کشاورزی، صنایع و صنعت گردشگری استان خواهد داشت.

سفر رییس جمهور و امید به ریل گذاری مسیر توسعه

سال گذشته زنده یاد یاد رستم قاسمی وزیر فقید راه و شهرسازی با سفر به لرستان از کارگاه 2 پروژه راه آهن دورود - خرم‌آباد - اندیمشک و دورود - بروجرد - ملایر بازدید و اذعان کرد راه آهن دورود - خرم آباد یکی از پروژه‌های مهم کشور و علاوه بر اینکه یکی از خواسته‌های مردم استان است، یک پروژه ملی و جزو کریدورهای اصلی راه آهن کشور به شمار می‌رود.

وزیر فقید راه و شهرسازی دولت سیزدهم در این سفر به کمبود اعتبار طرح راه آهن خرم آباد صحه گذاشت و تایید کرد این پروژه در سال‌های گذشته به علت مشکلات مالی تقریبا تعطیل بوده است، البته قاسمی همان موقع این قول را هم داد که اعتباراتی با سفر استانی رییس جمهور به این طرح تخصیص می‌یابد.

به گفته قاسمی این پروژه بسیار سخت و ویژه است چراکه کمتر راه آهنی در کشور وجود دارد که 30 درصد آن را تونل و ابنیه بزرگ تشکیل دهد اما پیش بینی می شود در صورت تامین اعتبار ظرف سه سال به اتمام برسد.

بنابراین احیای این طرح با شروع بکار دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت و فرهاد زیویار استاندار لرستان بارها به ضرورت اجرا و بهره برداری آن تاکید داشت و اشاره کرد از سرگیری این طرح راه آهن، جزو اولویت های دولت و مدیریت ارشد اجرایی لرستان است تا جاییکه زمانی سفر رییس جمهور و هیات دولت به لرستان در 19 آذر 1400 صورت گرفت، طرح های ریلی یکی از اصلی ترین مصوبات این سفر در حوزه راه و شهرسازی بود و شخص رییس جمهور در این سفر بر اجرای این مهم تاکید داشت.

راه آهن لرستان جزو هفت ابرپروژه برتر کشور قرار گرفته که سه میلیارد دلار از محل تهاتر نفت برای آنها در نظر گرفته شده و بالاترین رقم با 1.2 میلیارد دلار مربوط به آن است. رییس جمهور: قضیه راه آهن لرستان سال ها قبل باید حل می شد

حجت الاسلام ابراهیم رییسی، در سفر خود طی جلسه دیدار با اقشار مختلف مردم لرستان گفت که تاکید دارد مساله ریل و راه آهن جزو مصوبات سفر باشد چراکه قضیه ریل سال‌ها پیش باید حل می‌شد نه اینکه امروز موجب نگرانی مردم شود.

حجت الاسلام رییسی بر جبران عقب ماندگی‌های گذشته در لرستان تاکید کرد و افزود راه آهن خرم آباد جزو دستور بوده و در مصوبات هم ذکر شده است که آن را جزو اولویت‌های استان می‌دانیم.

رییس جمهور در سفر به استان محروم لرستان به ضرورت توسعه یافتگی بر بستر عدالت هم گریزی زد و تاکید داشت باید زمان بندی اجرای پروژه راه آهن دورود- خرم آباد تا 10 روز آینده مشخص شود، چراکه این پروژه جزو موارد حقه مردم لرستان و از عقب ماندگی‌هایی است که باید جبران شود.

به گفته حجت الاسلام رییسی ، مردم لرستان باید بوق قطار را چند سال قبل باید می‌شنیدند بنابراین این طرح با جدیت در دولت سیزدهم دنبال می شود تا تامین اعتبار و بهره برداری شود.

در این مدت پیگیری های بسیاری در خصوص راه آهن لرستان و اجرای مصوبه سفر رییس جمهور صورت گرفت اما مسایل حقوقی، اسنادی و البته تامین اعتبار مالی موجب طولانی شدن روند شد، بازدید های متعددی صورت گرفت و روش های مختلفی برای تامین اعتبار پیگیری شد که امروز به گفته استاندار لرستان این موانع برطرف شده است.

رفع مشکل قرارداد و حقوقی پروژه راه آهن لرستان

استاندار لرستان در این خصوص به ایرنا گفت: از سرگیری طرح احداث راه آهن که با پیشرفت فیزیکی 30 تا 35 درصدی به صورت راکد درآمده بود بدنبال پیگیری های مصوبات سفر رییس جمهور به استان آغاز ‌شد.

فرهاد زیویار با اشاره به بازدیدهای متعدد از راه آهن خرم آباد - دورود - بروجرد بیان کرد: این طرح از پروژه های مصوب سفر 19 آذر رییس جمهور به لرستان و نسبت به دیگر مصوبات سفر در استان متفاوت است همچنین ارقام قرارداد پروژه نیز مربوط به اوایل دهه 90 بین کارفرما و مجری باید اصلاح می شد.

وی ادامه داد: این ارقام باید در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار می گرفت که این فرآیندهای طولانی سال گذشته سپری شد و سازمان برنامه و بودجه اشکالاتی گرفت که در اختیار شرکت زیرساخت قرار گرفته و اصلاحات انجام شد.

وی گفت: تکمیل پروژه راه آهن یکی از برنامه‌های بسیار مهم استان به شمار می‌رود به طوری که به صورت یک بسته کامل برای تمام نقاط لرستان تعریف شده است به نحوی که از جنوب استان وارد شده و از شمال تا شرق را تحت پوشش قرار می‌دهد که در صورت بهره برداری، از پلدختر به عنوان جنوبی ترین نقطه استان تا بروجرد به سمت استان مرکزی و تهران و الیگودرز به طرف استان اصفهان و شرق کشور از راه آهن استفاده می‌کنند.

زیویار اضافه کرد: مشکل قرارداد پروژه راه‌آهن برطرف و بحث تامین منابع مالی آن تا مرحله اتمام پیش‌بینی شده است بنابراین مراحل اجرایی این طرح در آینده تسریع خواهد شد.

استاندار لرستان: یکی از پروژه‌های راهبردی در حوزه راه ریلی در کشور، راه آهن دورود- خرم‌آباد - اندیمشک است چنانکه با موافقت مقام معظم رهبری از محل فروش نفت یا صندوق توسعه ملی یک و دو دهم میلیون دلار(1.2) اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است.

 

ابلاغ اعتبار ویژه راه آهن لرستان

استاندار لرستان گفت: احداث راه آهن از ابر پروژه های مصوب سفر سال گذشته رییس جمهور به استان است که اعتبار ویژه بسته کلی این خط ریلی شهریور امسال ابلاغ شد و هم اکنون از نظر حقوق و اسنادی کم و کسر ندارد.

به گفته زیویار این طرح به دلایل متعددی اعم از کمبود اعتبار متوقف شده بود که با استقرار دولت و توجه ویژه رییس جمهور در سفر استانی به لرستان احیای آن مورد تاکید و توجه قرار گرفت و در شمار ابرپروژه های کشور مطرح شد که تکمیل آن به اعتبارات سنگین معادل کل اعتبارات استان در یک سال، نیازمند است.

استاندار لرستان گفت: این طرح در شمار طرح های اولویت دار کشوری قرار دارد که گزارش آن به رهبر معظم انقلاب رسیده که به دلیل اعتبار بسیار بالا، متفاوت با بودجه های معمول طرح های عادی است.

زیویار با اشاره به اینکه این طرح علاوه بر اینکه بر جمعیت حدود 2 میلیون نفری لرستان اثرگذار است بیان کرد: حمل و نقل را در حوزه های مختلف تحت تاثیر قرار می دهد با توجه به اینکه راه آهن فعلی با سابقه 80 ساله دچار فرسودگی شده است این فرسودگی گاه باعث کندی حرکت قطار تا 10 تا 20 کیلومتر می شود.

وی افزود: این فرسودگی یعنی خسارت و یعنی از دست دادن زمان و فرصت ها و موقعیت ها به همین دلیل همه مسوولین در رده های مختلف در مورد تکمیل طرح راه آهن خرم آباد مصمم هستند و در سفر استانی رییس جمهور به لرستان نیز تمام مسوولان بر آن تاکید داشتند.

سهم 1.2 میلیارد دلاری راه آهن لرستان از هفت ابر پروژه کشور

استاندار لرستان ادامه داد: راه آهن دورود- خرم‌آباد - اندیمشک یکی از پروژه‌های راهبردی در حوزه ریلی کشور است که مد نظر مقام معظم رهبری نیز قرار دارد چنانکه با موافقت مقام معظم رهبری از محل فروش نفت یا صندوق توسعه ملی یک و دو دهم میلیون دلار(1.2) اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است.

زیویار افزود: راه آهن قدیمی استان در مسیر دورود – اندیمشک بیش از 80 سال قدمت دارد و به دلیل استهلاک بالا، از لحاظ پدافند غیرعامل نیز قابل قبول نیست که پس از اینکه به استحضار مقام معظم رهبری رسید با اختصاص اعتبار آن موافقت شد.

وی با اشاره به تاکید رییس جمهور بر اجرای طرح راه آهن لرستان تصریح کرد: این طرح جزو هفت ابرپروژه برتر کشور قرار گرفته که سه میلیارد دلار از محل تهاتر نفت برای آنها در نظر گرفته شده و بالاترین رقم با 1.2 میلیارد دلار مربوط به آن است.

 


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اقدام لازم برای حفظ اموال فرهنگی در بروجرد

10 اردیبهشت آخرین فرصت ارسال اثر به رویداد ملی جوانی جمعیت

تجمع مردم خرم آباد در حمایت از اجرای طرح نور

رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی لرستان منصوب شد

تاسیس شهرداری منطقه 4 و دو سازمان در شهرداری خرم آباد

برگزاری نخستین نشست تخصصی شعر معاصر بنیاد ایران شناسی شعبه لرستان در سال 1403

بسته‌های همراه اول ویژه حج 1403 اعلام شد

سپاه برای برطرف کردن مشکلات لرستان در کنار دولت است

کنکور بسترساز پیشرفت‌های علمی است که باعث حماسه «وعده صادق» شد

بسته‌های همراه اول ویژه حج 1403 اعلام شد

تمامی نهادها، دستگاه‌ها و ارکان نظام در استان متحد و متعهد اقدام کرده تا به پیشرفت و توسعه استان برسیم

پنج هزار میلیارد ریال برای تکمیل طرح های آب منطقه ای استان تخیص یافت

تاکید بر رفع موانع تملیک جهت احداث سایت همراه اول و اجرای پروژه های فیبرنوری

تکمیل آبرسانی به 162 روستا تا پایان سال جاری در لرستان

کاهش 33 میلیون متر مکعبی حجم آب حوضه کارون بزرگ در لرستان

پسربچه 5ساله خاله خود را به ضرب گلوله کشت

اولین کاروان از لرستان به حج عمره اعزام می‌شود

47 خرده‌فروش و قاچاقچی مواد مخدر در لرستان دستگیر شدند

پلمپ دندانپزشکی و کلینیک غیرمجاز در خرم آباد

کشف بیش از 5 هزار لیتر نفت سفید در یک انبار

برگزاری جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان +عکس

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز 110 میلیمتر پلی اتیلن در چگنی

سرنانوازی جز لاینفک موسیقی لرستان است

تمدید گواهینامه بین المللی استانداردهای سیستم مدیریت یکپارچه IMS در شرکت گاز استان لرستان

شفقت استاندار لرستان شد

کاهش 5 درصدی مالیات تولید با هدف تحقق شعار سال

راه‌اندازی قرارگاه‌های جهادی در مناطق حاشیه‌ای لرستان

جاعلان اسناد و مدارک در دام پلیس لرستان

بیشه خرم‌آباد از بین 8 روستای گردشگری کشور برای ثبت جهانی انتخاب شد

75 میلیارد تومان اعتبار خرید تجهیزات مدارس لرستان در سال جاری

جسد جوان غرق شده در رودخانه سزار لرستان پس از 12 روز پیدا شد

شرکت مخابرات ایران، پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی دریافت کرد

اجرای طرح تشدید نظارت بر کالاهای اساسی در لرستان

نواختن زنگ سلامت در مدارس لرستان

ثبت همزمان تصویر 4 قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه

یونس بهاروند مدیرکل آموزش و پرورش لرستان شد

افتتاح مجتمع آوای کوچه فیلم گام اول در تحقق شعار سال در لرستان

کسب مقام اول ورزشکار لرستانی در مسابقات انتخابی تیم ملی کاراته

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین رشد منابع را رقم زد

ضد عفونی و لایروبی آبشخورهای مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست لرستان

پیش بینی ذخیره 600 هزار تن گندم در لرستان

صادرات 20 تنی ماهی ظرف یک ماه اول سال

کلاهبردار سکه‌های تقلبی در الیگودرز دستگیر شد

گام بزرگ بانک رفاه کارگران در احیای واحد های تولیدی وصنعتی وجهش تولید در لرستان

سفر ارزیاب یونسکو به لرستان برای ثبت جهانی«فلک‌الافلاک»

ابلاغ نرخ جدید کرایه تاکسی به فرمانداری خرم آباد

سامانه نسخه الکترونیک در حال به‌روزرسانی‌ست/پذیرش موقت نسخه‌های الکترونیکی

تماشاخانه سیار کانون میهمان کودکان و نوجوانان خرم آباد

بهره برداری از 71 طرح درمانی طی دو سال گذشته در لرستان

آسفالت 87 کیلومتر از راههای روستایی لرستان