آخرین مطالب

نقش موزه‌ها در توسعه گردشگری یادداشت

نقش موزه‌ها در توسعه گردشگری

  بزرگنمایی:

به گزارش پایگاه خبری تمدن لر، موزه‌ها مکان‌هایی هستند که هدف آنها نمایش و معرفی آثار هنری و تاریخی به شکلی بسیار فشرده و جامع است. وقتی موزه‌ها می‌خواهند تاریخ و هنر را برای نسل‌های آینده زنده نگه دارند، آن‌وقت است که باید اشکال جدیدی از حفاظت، نگهداری و ارائه پیدا کنند. فناوری‌های جدید و همچنین اشکال نوآورانه مبتنی بر تعامل علوم مختلف بایستی توسعه و اجرا شود.

محیطی که موزه‌ها در آن فعالیت می‌کنند در دهه‌های گذشته به‌ویژه با استفاده از رسانه‌های اجتماعی تغییر زیادی کرده است. موزه‌ها در حال تغییر هستند و سعی می‌کنند به جای اینکه صرفاً مؤسسه‌های سنتی باشند که عمدتاً اشیاء را جمع‌آوری و به نمایش می‌گذارند، بیشتر بازدیدکننده محور باشند. کلمه موزه ریشه یونانی دارد و از کلمه یونانی Mouseion، به معنای مقر زندگی «موز» و الهه هنر گرفته شده است.

موزها الهام بخش آفرینش ادبیات و هنر هستند و اغلب این مکان‌ها را منبع دانش می‌دانند. موزه‌ها و بناهای تاریخی منابعی هستند که ارزش مازادی را در مقصد گردشگری به ارمغان می‌آورند و به رشد اقتصادی در مناطق کمک می‌کنند. اقتصاد بسیاری از کشورها بر پایه گردشگری است که ارتباط تنگاتنگی با محیط طبیعی و ثروت فرهنگی و باستانی دارد. به عبارت دیگر محیط طبیعی و آثار باستانی پارامتر اساسی رشد گردشگر در منطقه را تشکیل می‌دهند و از طریق گردشگری، نهادهای دولتی و بخش خصوصی می‌توانند برای دستیابی به منافع اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی با یکدیگر همکاری کنند. اعتقاد بر این است که موزه‌های عمومی می‌توانند به یکی از محورهای توسعه فرهنگی و محور اصلی توسعه گردشگری تبدیل شوند. رضایت بازدیدکنندگان موزه عنصر مهمی از بازاریابی است و نقش تعیین کننده‌ای در موفقیت موزه دارد. 

گردشگری یکی از بزرگ‌ترین و سریع‌ترین صنایع جهان است. تعداد فزاینده‌ای از گردشگران به دنبال گردشگری فرهنگی و تاریخی هستند و نه صرفاً سفرهای تفریحی. سازمان جهانی گردشگری تعریفی از گردشگری فرهنگی ارائه کرده است، که بر اساس آن، «گردشگری فرهنگی شامل جابجایی افراد برای اساساً انگیزه‌های فرهنگی مانند تورهای مطالعاتی، هنرهای نمایشی و سایر تورهای فرهنگی، سفر به جشنواره‌ها و سایر رویدادهای فرهنگی، بازدید از مکان‌ها و بناهای تاریخی، سفر برای مطالعه طبیعت، فولکلور یا هنر یا زیارت» است.

همکاری‌های موفق بین مکان‌های تاریخی، موزه‌ها، هتل‌ها و دفاتر گردشگری شهر را به هم مرتبط می‌کند و تعداد بازدیدهای موزه به آژانس‌های مسافرتی و بازدیدهای فرهنگی سازمان یافته نیز بستگی دارد. موزه‌ها با مشارکت آژانس‌های گردشگری و صنعت مهمان‌نوازی برای جذب بازدیدکننده فعالیت می‌کنند و بسته به موقعیت مکانی خود باید به گردشگری توجه جدی داشته باشند. موقعیت استراتژیک یک موزه به وضعیت درک شده یک منطقه می‌افزاید و از رشد صنعت گردشگری و اوقات فراغت حمایت می‌کند. 

موزه‌ها در حال تغییر هستند و سعی می‌کنند به جای اینکه صرفاً مؤسسات سنتی باشند، بیشتر بازدیدکننده‌گرا باشند که عمدتاً اشیاء را جمع‌آوری و به نمایش می‌گذارند. موزه‌ها در یک بازار تفریحی در حال گسترش با هم رقابت می‌کنند. 

تأمین بودجه برای موجودیت و برنامه‌های جدید یک دغدغه اصلی است. چالش مدیران موزه حفاظت از موزه در عین دستیابی به مخاطبان بیشتر و ارائه یک تجربه غنی‌تر از بازدید موزه توسط بازدیدکنندگان است. بازاریابی گسترده‌تر از تبلیغات ساده است، زمانی که کارکنان بازاریابی بتوانند در تمامی وظایف موزه، از جمله برنامه‌ها و آموزش، طراحی تاسیسات و طراحی داخلی و همچنین عضویت و توسعه، مشارکت داشته باشند، بازاریابی به بهترین وجه می‌تواند اهداف و استراتژی موزه را تسهیل کند. موزه‌ها علاوه بر اینکه، ارزش مازادی را در مقصد گردشگری به ارمغان می‌آورند، به رشد اقتصادی در قالب محصولات توریستی سطح بالا نیزکمک می‌کنند. این ارتباط از دو جهت سودمند است: اولاً، بناها و موزه‌ها می‌توانند با افزایش تعداد بازدیدکنندگان، منابع توانمندی را برای موجودیت و رشد خود تضمین کنند. ثانیاً، ارتباط مستقیم موزه‌ها و بناهای تاریخی با فعالیت‌های گردشگری می‌تواند کیفیت گردشگری را ارتقا داده و گردشگری را متمایز کند. 

جهانی شدن بازار رقابتی گردشگری، کیفیت را به ویژگی اصلی رقابت و تنوع خدمات ارائه شده تبدیل می‌کند. ماهیت خدمات هر چه باشد، رضایت مشتری باید چالش برانگیزترین و مهم‌ترین هدف باشد. بسیاری از محققان موافق هستند که کیفیت خدمات یک جزء غالب در ارزیابی یک مقصد گردشگری توسط بازدیدکنندگان است. از آنجایی که توسعه گردشگری منجر به افزایش رقابت در بازار گردشگری شده است، رضایت بازدیدکنندگان از بازدید از جاذبه‌ها در مقاصدی مانند موزه ها، دلیل تعیین کننده‌ای برای بازگشت است. کیفیت خدمات ارائه شده و توانایی مدیران موزه در پاسخگویی به نیازهای بازدیدکنندگان در جذب گردشگر بسیار مهم است. علاوه بر پشتیبانی فنی و طراحی موزه، مطالعه انتظارات بازدیدکنندگان و در نهایت خدمات ارائه شده توسط موزه نیز مورد نیاز است. ارزیابی کیفیت خدمات به دلیل ماهیت نامشهود آن بسیار دشوارتر از ارزیابی کیفیت محصولات است. محیط فیزیکی نیز نقش مهمی در جلوگیری از نگرش بازدیدکنندگان نسبت به موزه دارد. 

اعتقاد بر این است که موزه‌های عمومی می‌توانند به یکی از محورهای توسعه فرهنگی و محور اصلی توسعه گردشگری تبدیل شوند. 

تحقیقات در مورد توسعه گردشگری پایدار به اهمیت وجود جاذبه‌های میراثی و بناهای تاریخی در انتخاب مقصد گردشگری اشاره می‌کند و بر ارزش موزه‌ها برای رشد گردشگری یک منطقه تأکید می‌کند. از این رو، بسیاری از موزه‌ها خدمات ارائه شده به بازدیدکنندگان خود را تطبیق داده و متوجه شده‌اند که گردشگران عامل مهمی برای موفقیت مؤسسه آن‌ها هستند. رضایت بازدیدکنندگان موزه عنصر مهمی از بازاریابی است و نقش تعیین کننده‌ای در موفقیت موزه دارد. سطح رضایت بازدیدکنندگان و کیفیت خدمات موزه‌ها باید به خوبی شناسایی شود تا توسعه پایدار مقاصد گردشگری حفظ شود. استراتژی‌های بازاریابی می‌توانند به موزه‌ها در انجام مأموریت خود و در عین حال به حداکثر رساندن رضایت بازدیدکنندگان کمک کنند. 

مهم‌ترین دلایلی که باعث رضایت بازدیدکنندگان از موزه می‌شود، فرهنگ، آثار تاریخی، منحصر به فرد بودن نمایشگاه‌ها و خدمات ارائه شده توسط راهنمای تور است. از سوی دیگر، باید به دلایل مهم نارضایتی آنان، خدمات بد ارائه شده در موزه، ساعات کاری ناکافی، اطلاعات مکتوب ناکافی و نبود مکان‌های دیدنی در موزه اشاره کرد. قصد بازدیدکنندگان برای بازدید مجدد از موزه در آینده تحت تأثیر پرسنل، امکانات و نمایشگاه‌ها و جنبه‌های آموزشی موزه است. 

تقویت بخش کلیدی گردشگری و توسعه پایدار آن را می‌توان با توسعه استراتژی‌های بازاریابی برای موزه‌ها به دست آورد. استراتژی بازاریابی خرد در موزه‌ها، بازاریابی کلان محصول گردشگری را تقویت می‌کند. 

با مدیریت صحیح و ارائه خدمات مطابق با انتظارات بازدیدکنندگان موزه‌ها، می‌بایست رضایت آن‌ها را به حداکثر رساند. بازدیدکنندگان راضی مایلند اطلاعات موزه و مقصد گردشگری را پخش کنند. میراث حیاتی و مزیت‌های فرهنگی مقاصد گردشگری باید توسط خدمات با کیفیت بالا پشتیبانی شود، زیرا موزه‌ها و مکان‌های باستان‌شناسی ویژگی‌های غالب را تشکیل می‌دهند. بسیاری از گردشگران با درآمد بالا و سطح تحصیلات بالا، موزه‌ها را دلیل مهمی برای بازدید از مقاصد گردشگری می‌دانند.
یاداشت: بامداد رجبی /مدیر روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان  


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

رویکرد سازمان بهزیستی توجه ویژه به اشتغال ، مسکن و معیشت مددجویان است

حادثه رانندگی در بروجرد 14 مصدوم برجا گذاشت

2 تن خوراک دام فاقد مجوز در دلفان کشف شد

کشف 28 میلیارد ریال کالای قاچاق در خرم‌آباد

آغاز مرمت کاروانسرای تاریخی «گوشه شهنشاه» در خرم‌آباد

هشدار دانشگاه علوم پزشکی لرستان در خصوص خطر بروز بیماری وبا

پانزدهمین جایگاه عرضه سوخت فرآورده‌های نفتی در ناحیه بروجردبه بهره برداری رسید

برگزاری جلسه مجمع جهادگران و کارگروه های تخصصی جهادی درلرستان

برگزاری روز مزرعه از طرح های موفق و اقدامات خوب در بخش کشاورزی است

تشریح برنامه های هفته ازدواج در لرستان توسط سرپرست ورزش وجوانان استان

کشف 26 قبضه سلاح در اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در لرستان

50 پروژه آب و فاضلاب لرستان در دست اجراست

کاهش قیمت کود شیمیایی از اقدامات اساسی دولت سیزدهم است

از شهرداری منطقه 4 خرم آباد چه خبر!!؟

اعزام 11222 دستگاه ناوگان باری به بندر امام در دو سال اخیر

45 پروانه استاندارد در لرستان صادر و تمدید شد

توسعه زیر ساخت‌های گردشگری در آبشار نوژیان لرستان

ضرورت همکاری شهروندان در زمینه مدیریت صرفه جویی

رعایت الگوی مدیریت مصرف بهینه برق بیش 115 هزار مشترک استان لرستان

تمدید مهلت ثبت نام بدون کنکور دانشگاه علمی کاربردی

برگزاری مسابقه آبهای آزاد کشور در دریاچه کیو خرم آباد

کلنگ ساختمان اداری بیمه سلامت شهرستان دلفان بر زمین زده شد

اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم و غربالگری شنوایی در کودکان 3تا6سال

فضای سبز خرم‌آباد کمتر از میانگین کشوری است/ افزایش سرانه با الحاق فضای سبز پادگان 07

عقد تفاهم نامه همکاری بهزیستی استان لرستان با بنیاد خیریه شنوایی بخشی شفا

موزه شهدای ورزشکار لرستان احداث شود

ساخت و توسعه 70 کیلومتر راه روستایی در شهرستان خرم آباد آغاز شد

دستبند پلیس بر دستان11خرده فروش مواد مخدر در کوهدشت

آزمایشگاه؛ از مهم ترین بخش های پزشکی قانونی درکشف حقیقت است

فعال شدن بیش از 30 پروژه عمرانی ورزشی در سطح لرستان

کنترل بازار و شناسایی کالاهای مغایر با استاندارد در لرستان

کاهش زمان رسیدگی به شکایات کارگری لرستان نسبت به سال گذشته

کشف بیش از 9 میلیارد قاچاق کالا در خرم آباد

مرمت پل تاریخی کشکان در لرستان

معاونت بهداشت درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر منصوب شد

انجام بیش از 1100 مورد تعمیرات شبکه برق فشار متوسط لرستان طی سه ماه

کاهش 31 درصدی حجم مخازن سدهای لرستان

تعاونی تامین نیاز فروش محصولات مشاغل خانگی در خرم اباد تشکیل شد

افتتاح کتابخانه اندرزگاه نسوان زندان مرکزی خرم آباد

رشد 34درصدی مسافران حمل و نقل عمومی برون‌شهری در استان

چهارشنبه و شنبه، فعالیت اداری دانشگاه لرستان به علت برگزاری کنکور تعطیل است

تعامل سازنده با دهیاران روستاها منجر به خدمت رسانی بهتر به روستاها می شود

ترازوهای اصناف لرستان تحت نظارت استاندارد

کشف 25 تن کود شیمیایی قاچاق در الیگودرز

دستگیری 2 سوداگر مرگ و کشف بیش از 3 کیلوگرم هروئین و شیشه در لرستان

قهرمانی تیم خرم آباد در مسابقات انتخابی والیبال نوجوانان لرستان

بازدید شبانه مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان از معابر، برج های نوری، پارک ها و میادین سطح شهر خرم آباد

ورود به روز ترین دستگاه آنژیوگرافی دنیا به بیمارستان قلب خرم آباد

وسایل بازی لرستان مورد بازرسی قرار گرفت

نشست سرپرست و معاونین ورزش و جوانان لرستان با مدیر کل صداوسیما مرکز لرستان