آخرین مطالب

نقش موزه‌ها در توسعه گردشگری یادداشت

نقش موزه‌ها در توسعه گردشگری

  بزرگنمایی:
یاداشت: بامداد رجبی

به گزارش پایگاه خبری تمدن لر، موزه‌ها مکان‌هایی هستند که هدف آنها نمایش و معرفی آثار هنری و تاریخی به شکلی بسیار فشرده و جامع است. وقتی موزه‌ها می‌خواهند تاریخ و هنر را برای نسل‌های آینده زنده نگه دارند، آن‌وقت است که باید اشکال جدیدی از حفاظت، نگهداری و ارائه پیدا کنند. فناوری‌های جدید و همچنین اشکال نوآورانه مبتنی بر تعامل علوم مختلف بایستی توسعه و اجرا شود.

محیطی که موزه‌ها در آن فعالیت می‌کنند در دهه‌های گذشته به‌ویژه با استفاده از رسانه‌های اجتماعی تغییر زیادی کرده است. موزه‌ها در حال تغییر هستند و سعی می‌کنند به جای اینکه صرفاً مؤسسه‌های سنتی باشند که عمدتاً اشیاء را جمع‌آوری و به نمایش می‌گذارند، بیشتر بازدیدکننده محور باشند. کلمه موزه ریشه یونانی دارد و از کلمه یونانی Mouseion، به معنای مقر زندگی «موز» و الهه هنر گرفته شده است.

موزها الهام بخش آفرینش ادبیات و هنر هستند و اغلب این مکان‌ها را منبع دانش می‌دانند. موزه‌ها و بناهای تاریخی منابعی هستند که ارزش مازادی را در مقصد گردشگری به ارمغان می‌آورند و به رشد اقتصادی در مناطق کمک می‌کنند. اقتصاد بسیاری از کشورها بر پایه گردشگری است که ارتباط تنگاتنگی با محیط طبیعی و ثروت فرهنگی و باستانی دارد. به عبارت دیگر محیط طبیعی و آثار باستانی پارامتر اساسی رشد گردشگر در منطقه را تشکیل می‌دهند و از طریق گردشگری، نهادهای دولتی و بخش خصوصی می‌توانند برای دستیابی به منافع اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی با یکدیگر همکاری کنند. اعتقاد بر این است که موزه‌های عمومی می‌توانند به یکی از محورهای توسعه فرهنگی و محور اصلی توسعه گردشگری تبدیل شوند. رضایت بازدیدکنندگان موزه عنصر مهمی از بازاریابی است و نقش تعیین کننده‌ای در موفقیت موزه دارد. 

گردشگری یکی از بزرگ‌ترین و سریع‌ترین صنایع جهان است. تعداد فزاینده‌ای از گردشگران به دنبال گردشگری فرهنگی و تاریخی هستند و نه صرفاً سفرهای تفریحی. سازمان جهانی گردشگری تعریفی از گردشگری فرهنگی ارائه کرده است، که بر اساس آن، «گردشگری فرهنگی شامل جابجایی افراد برای اساساً انگیزه‌های فرهنگی مانند تورهای مطالعاتی، هنرهای نمایشی و سایر تورهای فرهنگی، سفر به جشنواره‌ها و سایر رویدادهای فرهنگی، بازدید از مکان‌ها و بناهای تاریخی، سفر برای مطالعه طبیعت، فولکلور یا هنر یا زیارت» است.

همکاری‌های موفق بین مکان‌های تاریخی، موزه‌ها، هتل‌ها و دفاتر گردشگری شهر را به هم مرتبط می‌کند و تعداد بازدیدهای موزه به آژانس‌های مسافرتی و بازدیدهای فرهنگی سازمان یافته نیز بستگی دارد. موزه‌ها با مشارکت آژانس‌های گردشگری و صنعت مهمان‌نوازی برای جذب بازدیدکننده فعالیت می‌کنند و بسته به موقعیت مکانی خود باید به گردشگری توجه جدی داشته باشند. موقعیت استراتژیک یک موزه به وضعیت درک شده یک منطقه می‌افزاید و از رشد صنعت گردشگری و اوقات فراغت حمایت می‌کند. 

موزه‌ها در حال تغییر هستند و سعی می‌کنند به جای اینکه صرفاً مؤسسات سنتی باشند، بیشتر بازدیدکننده‌گرا باشند که عمدتاً اشیاء را جمع‌آوری و به نمایش می‌گذارند. موزه‌ها در یک بازار تفریحی در حال گسترش با هم رقابت می‌کنند. 

تأمین بودجه برای موجودیت و برنامه‌های جدید یک دغدغه اصلی است. چالش مدیران موزه حفاظت از موزه در عین دستیابی به مخاطبان بیشتر و ارائه یک تجربه غنی‌تر از بازدید موزه توسط بازدیدکنندگان است. بازاریابی گسترده‌تر از تبلیغات ساده است، زمانی که کارکنان بازاریابی بتوانند در تمامی وظایف موزه، از جمله برنامه‌ها و آموزش، طراحی تاسیسات و طراحی داخلی و همچنین عضویت و توسعه، مشارکت داشته باشند، بازاریابی به بهترین وجه می‌تواند اهداف و استراتژی موزه را تسهیل کند. موزه‌ها علاوه بر اینکه، ارزش مازادی را در مقصد گردشگری به ارمغان می‌آورند، به رشد اقتصادی در قالب محصولات توریستی سطح بالا نیزکمک می‌کنند. این ارتباط از دو جهت سودمند است: اولاً، بناها و موزه‌ها می‌توانند با افزایش تعداد بازدیدکنندگان، منابع توانمندی را برای موجودیت و رشد خود تضمین کنند. ثانیاً، ارتباط مستقیم موزه‌ها و بناهای تاریخی با فعالیت‌های گردشگری می‌تواند کیفیت گردشگری را ارتقا داده و گردشگری را متمایز کند. 

جهانی شدن بازار رقابتی گردشگری، کیفیت را به ویژگی اصلی رقابت و تنوع خدمات ارائه شده تبدیل می‌کند. ماهیت خدمات هر چه باشد، رضایت مشتری باید چالش برانگیزترین و مهم‌ترین هدف باشد. بسیاری از محققان موافق هستند که کیفیت خدمات یک جزء غالب در ارزیابی یک مقصد گردشگری توسط بازدیدکنندگان است. از آنجایی که توسعه گردشگری منجر به افزایش رقابت در بازار گردشگری شده است، رضایت بازدیدکنندگان از بازدید از جاذبه‌ها در مقاصدی مانند موزه ها، دلیل تعیین کننده‌ای برای بازگشت است. کیفیت خدمات ارائه شده و توانایی مدیران موزه در پاسخگویی به نیازهای بازدیدکنندگان در جذب گردشگر بسیار مهم است. علاوه بر پشتیبانی فنی و طراحی موزه، مطالعه انتظارات بازدیدکنندگان و در نهایت خدمات ارائه شده توسط موزه نیز مورد نیاز است. ارزیابی کیفیت خدمات به دلیل ماهیت نامشهود آن بسیار دشوارتر از ارزیابی کیفیت محصولات است. محیط فیزیکی نیز نقش مهمی در جلوگیری از نگرش بازدیدکنندگان نسبت به موزه دارد. 

اعتقاد بر این است که موزه‌های عمومی می‌توانند به یکی از محورهای توسعه فرهنگی و محور اصلی توسعه گردشگری تبدیل شوند. 

تحقیقات در مورد توسعه گردشگری پایدار به اهمیت وجود جاذبه‌های میراثی و بناهای تاریخی در انتخاب مقصد گردشگری اشاره می‌کند و بر ارزش موزه‌ها برای رشد گردشگری یک منطقه تأکید می‌کند. از این رو، بسیاری از موزه‌ها خدمات ارائه شده به بازدیدکنندگان خود را تطبیق داده و متوجه شده‌اند که گردشگران عامل مهمی برای موفقیت مؤسسه آن‌ها هستند. رضایت بازدیدکنندگان موزه عنصر مهمی از بازاریابی است و نقش تعیین کننده‌ای در موفقیت موزه دارد. سطح رضایت بازدیدکنندگان و کیفیت خدمات موزه‌ها باید به خوبی شناسایی شود تا توسعه پایدار مقاصد گردشگری حفظ شود. استراتژی‌های بازاریابی می‌توانند به موزه‌ها در انجام مأموریت خود و در عین حال به حداکثر رساندن رضایت بازدیدکنندگان کمک کنند. 

مهم‌ترین دلایلی که باعث رضایت بازدیدکنندگان از موزه می‌شود، فرهنگ، آثار تاریخی، منحصر به فرد بودن نمایشگاه‌ها و خدمات ارائه شده توسط راهنمای تور است. از سوی دیگر، باید به دلایل مهم نارضایتی آنان، خدمات بد ارائه شده در موزه، ساعات کاری ناکافی، اطلاعات مکتوب ناکافی و نبود مکان‌های دیدنی در موزه اشاره کرد. قصد بازدیدکنندگان برای بازدید مجدد از موزه در آینده تحت تأثیر پرسنل، امکانات و نمایشگاه‌ها و جنبه‌های آموزشی موزه است. 

تقویت بخش کلیدی گردشگری و توسعه پایدار آن را می‌توان با توسعه استراتژی‌های بازاریابی برای موزه‌ها به دست آورد. استراتژی بازاریابی خرد در موزه‌ها، بازاریابی کلان محصول گردشگری را تقویت می‌کند. 

با مدیریت صحیح و ارائه خدمات مطابق با انتظارات بازدیدکنندگان موزه‌ها، می‌بایست رضایت آن‌ها را به حداکثر رساند. بازدیدکنندگان راضی مایلند اطلاعات موزه و مقصد گردشگری را پخش کنند. میراث حیاتی و مزیت‌های فرهنگی مقاصد گردشگری باید توسط خدمات با کیفیت بالا پشتیبانی شود، زیرا موزه‌ها و مکان‌های باستان‌شناسی ویژگی‌های غالب را تشکیل می‌دهند. بسیاری از گردشگران با درآمد بالا و سطح تحصیلات بالا، موزه‌ها را دلیل مهمی برای بازدید از مقاصد گردشگری می‌دانند.
یاداشت: بامداد رجبی /مدیر روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان  


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

ویدئو| افتتاح 4 پروژه بزرگ وزارت نیرو با دستور رئیس جمهور

مجوز کارشناسی ارشد «سلامت سالمندان» در دانشگاه علوم پزشکی لرستان صادر شد

نخستین نمایشگاه تخصصی گردشگری در خرم‌آباد برپا می‌شود

آبرسانی پایدار به 132 روستای لرستان

بدون هیاهو، وزارت نیرو پای کار ایران است

آینده کشور به نوع نگرش ، حرکت و پرورش نوجوانان بستگی دارد/ کاهش دوز سیاست در آموزش و پرورش

مسیر راهپیمایی 13 آبان در شهرهای لرستان اعلام شد

برگزاری دوره آموزشی استاندارد‌های بتن آماده در لرستان

دستگیری کلاهبردار رسید ساز جعلی در خرم آباد

اجرای 35 پروژه لرستان در قالب طرح «نشان‌دار کردن مالیات‌ها»

مسابقه ی خاطره نویسی با موضوع جنگ دوازده روزه برای دانش آموزان تمام مقاطع سطح استان برگزار می شود

قاچاقچی کالا در لرستان افزون بر 17 میلیارد ریال جریمه شد

کشف 60 کیلوگرم تریاک در عملیات مشترک پلیس لرستان و خوزستان

جای خالی بسیج رسانه در هیأت منصفه مطبوعات لرستان، خلأی در عدالت رسانه‌ای

با فراهم شدن زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاران با خیال راحت به منطقه ویژه اقتصادی ازنا بیایند

سوخت نیروگاه‌ها ذخیره شده و صنعت برق آماده زمستان و تابستان آینده است

مانور پدافند غیر عامل در نیروگاه سیکل ترکیبی لرستان با همکاری سازمان آتش نشانی و اورژانس شهرستان خرم آباد برگزار شد

استخراج و فروش غیرمجاز رمزارز به نوعی قاچاق برق است‌

درخشش استان لرستان در کنفرانس ملی مخابرات کشور

مدیریت مصرف و هوشمندسازی، مسیر جدید صنعت برق ایران است

آماده خدمت صادقانه به خانواده‌های شهدا و ایثارگران هستم

مصطفی آزادبخت به‌عنوان مدیرکل بنیاد شهید لرستان معرفی شد

خرم‌آباد، شهرداری نمونه کشور در توسعه سامانه پایش هوشمند شهری

عزل شهردار دورود با رأی اکثریت اعضای شورا

طرح «طاها» باهدف اتصال کسب‌وکارهای خرد و کارگاه‌های محلی به بازارهای بزرگ اجرا می‌شود

جلسه هماهنگی برنامه‌های سی و سومین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در لرستان برگزار شد

گسترش همکاری توانیر و ایران‌ترانسفو برای ارتقای فناوری و تأمین ترانسفورماتورهای اوج بار 1405

محکومیت 254 میلیارد ریالی کارخانه متخلف در لرستان به‌دلیل قاچاق پارچه

پلمب سه واحد صنفی متخلف در لرستان

صادرات 10 تن داروهای دامی از لرستان به مقصد افغانستان و پاکستان

تأیید 9 ساختگاه برای احداث نیروگاه خورشیدی در لرستان / گامی مهم برای توسعه انرژی‌های پاک در استان

فرهنگ «نه به تیراندازی» را در جامعه نهادینه کنیم

پیشرفت 58 درصدی راه‌آهن دورود ـ خرم‌آباد

قرارداد 61 میلیارد تومانی برای توسعه زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی ازنا منعقد شد

خرم‌آباد زیباتر می‌شود؛ آغاز طرح تحول فضای سبز شهری

رشد 4 هزار مگاواتی تقاضا و برنامه احداث 11 هزار مگاوات نیروگاه جدید تا تابستان 1405

تمدید مهلت اصلاح و استرداد اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده تابستان تا 25 آبان‌ماه

جریمه 818 میلیون تومانی قاچاقچی پوشاک در خرم‌آباد

راه‌اندازی سایت تلفن همراه اول پشت‌بامی اداره‌کل بهزیستی خرم‌آباد

ایران در جمع کشورهای پیشرو جهان در فناوری هوشمندسازی برق

صدور سند برای بناهای تاریخی لرستان

تمرکز بر راه سازی در لرستان با 19 پروژه کلیدی

پدافند غیرعامل یک مولفه برای حکمرانی در شرایط بحرانی است

محورهای پر تصادف لرستان ایمن‌تر شود

موافقت با 26 طرح در کارگروه امور زیربنایی لرستان

21 هزار نشت گاز در لرستان شناسایی شد

تأیید بازنشستگی پیش از موعد 753 کارگر لرستانی

بیش از 43 هزار بیمار صعب العلاج در لرستان نشان‌دار شدند

میزبانی درخشان لرستان در رقابت‌های دوآتلون دختران المپیاد استعدادهای برتر کشور در خرم‌آباد

اجرای 20 پروژه آموزشی در قالب طرح «نشان‌دار کردن مالیات‌ها» در لرستان